90181

آغاز بهره‌برداری از عمق 240 متری معدن باستانی نخلک

دنیای معدن - بهره برداری از عمق 240متری معدن سرب و روی نخلک با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، استاندار اصفهان، نماینده مردم شهرستان نایین و جمعی از مسئولان محلی، به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن، در حالی که پیشتر، ذخایر باقی مانده این معدن حدود 100هزارتن بود براساس اکتشافات صورت گرفته و بازگشایی افق جدید در عمق 240متر، 400هزارتن به ذخیره این معدن اضافه شده است.
از این معدن سالانه 25 تا 30هزارتن ماده معدنی با عیار متوسط شش درصد استخراج می شود که کارخانه تغلیظ این مجتمع، سالانه ظرفیت تولید دوهزارتن کنستانتره سرب را دارد که عمدتا محصول آن روانه بازارهای صادراتی می شود.
مهدی کرباسیان در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح، گفت: با اجرای برنامه جدید در معدن باستانی نخلک که از سابقه فعالیت ۲هزار ساله برخوردار است، موضوع معاش، تولید و اشتغال در این منطقه، در حد ممکن تامین شده است.
کرباسیان به برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو در شرایط تحریم های کشور اشاره کرد و گفت: ایمیدرو از دو سال پیش کار وسیعی در حوزه اکتشاف در کشور آغاز کرده است که استان اصفهان نیز در این زمینه ظرفیت های بالایی از خود نشان داده است این در شرایطی است که معدن و صنایع معدنی، نمود اقتصاد مقاومتی بوده و این موضوع جزو محوری ترین کارهای ما است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: با توجه به تاکیدات رهبری، ریاست جمهور و دولت در این زمینه امیدواریم در برنامه ششم توسعه، حمایت بیش تری از بخش معدن صورت گیرد و پیش بینی می شود، بخش معدن در رشد اقتصادی کشور، نقش بسزایی داشته باشد.
رسول زرگر، استاندار اصفهان نیز در این بازدید اظهار داشت: معدن نخلک از دو لحاظ برای ما در استان اصفهان اهمیت دارد؛ یک میزان اشتغال آن است به این دلیل که در حال حاضر حدود 200نفر به طور مستقیم در آن مشغول فعالیت هستند.
زرگر افزود: از مسئولان وزارتخانه می خواهیم که یک هدف گذاری اشتغال یک هزار نفری برای این معدن و صنایع وابسته به آن در منطقه شرق استان پیش بینی کنند چرا که در شرق استان عمده محور توسعه بر مبنای معدن است. وی یادآور شد: استان اصفهان وضعیت خوبی در زمینه معدن داشته و رتبه دوم کشور بعد از استان کرمان را داراست.
استاندار اصفهان ادامه گفت: با توجه به سابقه دو سه هزارساله ای که در این معدن است، می توان با استفاده از سابقه تاریخی این معدن و ثبت جهانی آن ، زمینه گردشگری معدنی را در این معدن باستانی فراهم کرد.
وی با اشاره به این که در شرق استان با توجه به محدودیت آب، نمی توان به کشاورزی اتکا کرد افزود: با فعال شدن موزه معدنی این معدن و فراهم شدن زمینه گردشگری، این معدن به اولین موزه معدنی کشور تبدیل خواهد شد.
علیرضا ساعی، مدیر مجتمع معدنی نخلک نایین نیز دراین برنامه گزارشی درباره شرایط تولید، اکتشافات انجام شده و وضعیت جدید معدن نخلک ارایه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید