252494

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

دنیای معدن-مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان، گفت: علی‌رغم دامنه گسترده کاربردهای سرب و روی در صنایع مختلف و نقش و جایگاه استراتژیک این فلزات رنگین، کماکان مشاهده می‌شود که تصمیم‌گیری‌‌ها و سیاست‌گذاری‌های غیرکارشناسی و نامناسبی برای صنایع سرب و روی صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که اکنون زنگ خطر برای این صنایع در کشور به صدا درآمده […]

به گزارش دنیای معدن، مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان، گفت: علی‌رغم دامنه گسترده کاربردهای سرب و روی در صنایع مختلف و نقش و جایگاه استراتژیک این فلزات رنگین، کماکان مشاهده می‌شود که تصمیم‌گیری‌‌ها و سیاست‌گذاری‌های غیرکارشناسی و نامناسبی برای صنایع سرب و روی صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که اکنون زنگ خطر برای این صنایع در کشور به صدا درآمده و ممکن است در سال‌های آینده با تعطیلی واحدهای صنعتی، از تولیدکننده به واردکننده سرب و روی تبدیل شویم. اگرچه انجمن‌های صنفی فعال در این صنایع تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا چالش‌های تولیدکنندگان را مرتفع سازند اما در نهایت برای تغییر شرایط نیازمند حمایت دولت هستند. به گزارش فلزات‌آنلاین، حمید نوروزی؛ درباره شرایط صنعت سرب و روی کشور در سال ۱۴۰۲ افزود: متأسفانه شرایط و اوضاع تولیدکنندگان تعریفی ندارد و همواره چالش‌‌ها و معضلات جدیدی برای آن‌‌ها به وجود می‌آید.

در حال‌حاضر، سال ۱۴۰۲ به اتمام رسیده و تولیدکنندگان به دنبال تحقق برنامه‌های خود در سال‌جاری هستند اما دولت با اصلاح و تعدیل بهای انرژی (برق و گاز)، درصدد اخذ هزینه‌های بیشتر از تولیدکنندگان است.

این در حالی است که شرکت‌ها محصولات خود را در سال ۱۴۰۲ با قیمت‌های قبلی به فروش رسانده و اکنون توانایی پرداخت بدهی‌ها را ندارند. وی اظهار داشت: هزینه انرژی در ایران، برابر و یا بیشتر از کشورهای اروپایی و سایر کشورهاست به همین دلیل، وضعیت تولیدکنندگان نامعلوم بوده و ادامه فعالیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی در رابطه با شرایط حاکم بر صنعت سرب و روی، ادامه داد: علاوه‌ بر چالش مذکور، به تولیدکنندگان شمش روی اعلام می‌شود که محصولات خود را در بورس کالای ایران با قیمت تعیین‌شده عرضه کنند و در صورت صادرات باید ارز حاصل از آن را با بهای پایینی به فروش برسانند. باید اذعان کنم، این موارد باعث شده‌اند که عرصه بر تولیدکنندگان به تنگ بیاید و به سختی امکان پرداخت هزینه‌های خود را داشته باشیم. وی تصریح کرد: متأسفانه با وجود اینکه فعالان صنعت سرب و روی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و سرنوشت اکثر واحدهای تولیدی به تعطیلی ختم شده است، نهادهای بالادستی مربوطه هیچ توجهی به آن‌‌ها ندارند؛ به‌عنوان مثال، اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور به یکی از معضلات بزرگ ما تبدیل شده است، طبیعتاً در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌‌گذاری‌های جدید برای احداث واحدهای جدید سرب و روی صورت بگیرد. به همین دلیل مجدداً تأکید می‌کنم که چالش‌‌ها و معضلات، مسیر حرکت تولید را مسدود کرده‌اند و از مشاهده نتایج اقدامات سازمان‌های دولتی، چنین برمی‌آید که آن‌‌ها به دنبال حفظ واحدهای تولیدی و افزایش اشتغالزایی در کشور نیستند. مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان، با گلایه از وجود موانع متعدد در مسیر تولیدکنندگان، عنوان کرد: در حال‌حاضر قیمت تمام شده شمش روی، ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم است اما تولیدکنندگان باید آن را با قیمت ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه کنند. این در حالی است که با توجه به بهای پایین شمش روی و قیمت‌ بسیار بالای خاک معدنی در تالار صنعتی نامبرده، تولیدکنندگان تمایلی به خرید خاک از این کانال رسمی ندارند و خوراک مورد نیاز خود را از طریق ورود موقت و صادرات شمش تأمین می‌کنند؛

در نتیجه بخش بزرگی از مواد اولیه از این روش تأمین می‌شود که در صورت قطع فرآیند واردات، تولید محصولات هم متوقف خواهد شد. وی ادامه داد: در زمینه صادرات هم با مسائل مالیاتی روبه‌رو هستیم و سازمان امور مالیاتی کشور به بهانه‌ اینکه رفع تعهد ارزی را به‌طور کامل و یا در موعد مقرر انجام نداده‌ایم، ۲۳ میلیارد تومان مالیات بر صادرات برای ما تعیین کرده است. نوروزی؛ درخصوص واردات خاک معدنی، تصریح کرد: معدن انگوران یکی از بزرگ‌‌ترین معادن سرب و روی کشور به شمار می‌آید که اکثر واحدهای تولیدی، خاک معدنی مورد نیاز خود را از این معدن تأمین می‌کردند اما با تغییر فرمول قیمت‌گذاری (براساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز آزاد) و نحوه عرضه آن، بهایی که تولیدکنندگان باید برای خرید خاک از این معدن و سایر تأمین‌کنندگان داخلی بپردازند به بالاتر از قیمت خاک وارداتی رسیده است؛ در حالی که اگر مواد اولیه به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس واحدهای صنعتی قرار می‌گرفت، تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت‌های خود نسبت به واردات خاک اقدام نمی‌کردند. وی با بیان اینکه دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی، عوارض صادراتی بالایی را برای صادرات مواد خام معدنی مانند سنگ‌آهن وضع کرده است گفت: اما در سمت مقابل به جای تشویق و حمایت از تولیدکنندگان شمش روی که مواد خام را وارد کرده و با تولید محصولات سبب ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی شده‌اند، به مانع‌تراشی در مسیر فعالیت آن‌‌ها می‌پردازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید