52313

کاهش قابل ملاحظه قیمت فلزات اساسی

دنیای معدن -روند کاهش قیمت فلزات اساسی ادامه یافته است. قیمت سرب با حدود یک درصد کاهش به پایین‌ترین میزان از ماه مه سال ۲۰۱۳ رسیده و قیمت مس به محدوده ۶۶۰۰ دلار کاهش یافته است. نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا به دلیل ضعف اقتصاد جهان عامل اصلی این افول است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی منتشر شده که بر بازار فلزات اساسی تاثیر داشته می‌پردازیم.

روز پنج‌شنبه اعلام شد قیمت عمده‌فروشی در آمریکا به شکلی غیرمنتظره و برای نخستین بار در یک سال اخیر کاهش یافته است. در چین نیز نرخ تورم کاهش یافته که این امر نشان‌دهنده افول تقاضای داخلی است؛ البته همه خبرها منفی نبوده است. امروز وزارت کار آمریکا اعلام کرد: تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در هفته گذشته با 23 هزار نفر کاهش به 254 هزار نفر رسیده که پایین‌ترین میزان در 14 سال اخیر است.
متوسط چهار هفته‌ای تعداد متقاضیان بیمه بیکاری که معیاری باثبات‌تر است نیز با 4250 نفر کاهش به 283 هزار و 5000 نفر رسیده است. وضعیت بازار کار آمریکا خوب است؛ اما رشد دستمزدها با سرعت کافی رخ نداده و این امر سبب شده قدرت خرید خانوارها پایین باقی بماند.
برخلاف آمریکا، وضعیت اقتصادی در چین و منطقه یورو خوب نیست و درباره آن نگرانی‌هایی وجود دارد. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی است و ضعف اقتصاد آن فشاری قابل ملاحظه بر بازار این مواد خام وارد کرده است. در منطقه یورو نیز یورواستات اعلام کرد: صادرات در ماه آگوست برای سومین ماه پی در پی کاهش یافته و این نشانه‌ای جدید از وخامت شرایط اقتصادی است.
خبرهای منفی از منطقه 18 عضوی یورو سبب شده برخی تحلیلگران موضوع بازگشت رکود به اقتصاد این منطقه را مطرح کنند. بنا به اعلام یورواستات، در ماه آگوست صادرات منطقه یورو 9/0 درصد کاهش یافته و به 140/5 میلیارد دلار رسیده است. واردات نیز 1/3 درصد کاهش پیدا کرده است. در اتحادیه 28 عضوی اروپا نیز صادرات و واردات به ترتیب 1/2 درصد و
4 درصد کاهش یافته است.
در این میان شرایط بد اقتصادی منطقه یورو علاوه بر کاهش ارزش یورو از تقاضا برای مواد خام از جمله فلزات اساسی نیز می‌کاهد. در سه ماه دوم امسال، اقتصاد منطقه یورو رشدی نداشته و با توجه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر می‌توان گفت: در بهترین حالت، اقتصاد منطقه یورو در سه ماه سوم نیز رشدی نداشته است.
دولت چین اما در صورتی که اهداف مربوط به اصلاحات اقتصادی تحقق یابد و تعداد کافی شغل ایجاد شود، چندان نگران کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور نیست؛ در نتیجه سیاست‌های حمایتی در این کشور بسیار تدریجی و هدفمند اجرا می‌شوند. به این ترتیب احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت فلزات اساسی اندک است.
کاهش قابل ملاحظه قیمت فلزات اساسی

دیدگاهتان را بنویسید