45644

بیشتر حوادث در معادن ذغال سنگ اتفاق می افتد/ انتقاد از عدم حضور انجمن سنگ آهن در جلسه وزیر صنعت

دنیای معدن - چرا در نشست اخیر وزیر صنعت،معدن و تجارت در روز چهارشنبه 19 شهریور ماه که با موضوع سنگ آهن برگزار شد تنها فولادی ها حضور داشتند و از اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران هیچ کس حضور نداشته است؟!

نائب رییس انجمن سنگ اهن ایران گفت: بیشتر حوادث در معادن ذغال سنگ اتفاق می افتد.

بهرام شکوری، نائب رییس انجمن سنگ آهن ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در بسته خروج از رکود به موضوع معادن اشاره ای نشده بود که با اصرار انجمن سنگ آهن ایران و اهالی این حوزه موضوع معدن نیز دربسته خروج از رکود مطرح شد.

وی با بیان اینکه در اکتشافات نیازمند فعالیت های اساسی هستیم، گفت: متاسفانه در این حوزه اکثر برنامه ریزی ها بی نتیجه مانده اند.

نائب رییس انجمن سنگ آهن ایران در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای جلوگیری از حوادث در معادن کشور اندیشده شده است، افزود: بیشتر حوادث در معادن ذغال سنگ اتفاق می افتد و این موضوع نیازمند نظارت بیشتر بخش حاکمیتی و نظام مهندسی معدن است و ضرورت دارد ضریب امنیتی این بخش افزایش پیدا کند، هر چند در کشورهایی نظیر چین و ترکیه نیز از این دست اتفاقات رخ می دهد اما رعایت مسائل ایمنی از سوی خود کارگران نیز حائز اهمیت است.

شکوری در مورد عوارض صادرات سنگ آهن نیز تصریح کرد: موضوع عوارض سنگ آهن هنوز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است البته ما همواره عنوان کرده ایم که هر گونه عوارض باعث کاهش تولید و صادرات در این بخش می شود و اگر نیت اصلی این است که صاحبان سرمایه به سمت فرآوری سنگ اهن بروند اخذ عوارض راه درستی نیست زیرا در نهایت منجر به واردات آن خواهد شد.

وی با انتقاد از عدم حضور انجمن سنگ آهن در نشست اخیر وزیر صنعت، گفت: آقای نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت همواره اعلام کرده است که با هر گونه خام فروشی مخالف است ما نیز با ایشان موافقیم اما این سوال پیش می آید که چرا در نشست اخیر وزیر صنعت در روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه که با موضوع سنگ آهن برگزار شد تنها فولادی ها حضور داشتند و از اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران هیچ کس حضور نداشته است؟!

وی تصریح کرد: البته در جلسه ای که در شورای اقتصاد برگزار شد ما نظرات خود را مطرح کردیم و آقایان سرقینی و خسروتاج هم شنیدند اما در نهایت نتیجه آن تعیین عوارض برای سنگ آهن بود!

دیدگاهتان را بنویسید