37218

کاهش قیمت جهانی سنگ آهن تا پایان ۲۰۱۵

دنیای معدن - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: در صورت ادامه روند فعلی پیش بینی می شود امسال صادرات سنگ آهن کشور به 14 میلیون تن کاهش یابد.

به گزارش دنیای معدن، مهرداد اکبریان در واکنش به آمار گمرک ایران مبنی بر کاهش 16 درصدی صادرات سنگ آهن در سه ماهه نخست امسال و کاهش 28 درصدی در خرداد ماه اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که از بنادر به ما می رسد، فکر می کنم در سال جاری تاکنون صادرات سنگ آهن کشور حدود 30 درصد دچار افت شده که دلیل اصلی آن نیز کاهش شدید قیمت سنگ آهن در بازار جهانی بوده است.

او با بیان اینکه بخش خصوصی سنگ آهن کشور افت قیمتهای جهانی را پیش بینی کرده و در این زمینه به مسئولان گزارش داده بود، گفت: در آن زمان چندان به این گزارشها توجه نشد اما حالا کاهش قیمت جهانی درست بودن پیش بینی های ما را نشان داده است.

وی افزود: ما اعلام کرده بودیم که در ایران مازاد تولید بر مصرف سنگ آهن داریم و اگر سنگ آهن صادر نشود، بازار فعلی کشور توانایی جذب این مقدار سنگ آهن تولید شده را ندارد. به همین دلیل چون این کالا به فروش نخواهد رفت، معدندار نیز نمی تواند به کارش ادامه داده و تعطیل می شود.

رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اظهار کرد: ما از دو سال پیش در این زمینه به دولت هشدار داده بودیم اما دولت فقط به دنبال برنامه مقابله با خام فروشی بود و راهکار جایگزینی ارائه نمی داد. معدنداران ما برای راه اندازی خطوط فراوری با دو مشکل مواجه هستند. یکی اینکه آنها به لحاظ فنی و مالی توانایی راه اندازی خط فراوری را ندارند و دوم اینکه اگر هم شروع به احداث خطوط فراوری کنند، این خطوط حداقل دو سال طول می کشد که به بهره برداری برسند اما باید پرسید معدن‌دار در این مدت چه کار باید بکند. برای پر کردن این خلا دولت هیچ راهکاری مانند خرید تضمینی یا موارد دیگر را ارائه نکرد.

اکبریان با بیان اینکه پیش بینی ما این است که بازار سنگ آهن تا پایان سال 2015 بهبود نخواهد یافت، اظهار کرد: البته به شخصه حدس می زنم بازار از پایان آگوست تا آخر دسامبر کمی نسبت به امروز بهتر خواهد شد اما در سال 2015 مجددا قیمت سنگ آهن کاهش خواهد یافت و سال آینده سال خوبی برای سنگ آهن نخواهد بود. پیش بینی ما این است که از آغاز سال 2016 شاید اوضاع بازار سنگ آهن به تدریج بهتر شود.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفت خطوط فراوری سنگ آهن در کشور که در حال احداث هستند بین تا 10 تا 60 درصد بوده و در بهترین حالت ممکن این خطوط فراوری یک تا 1.5 سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

چندی پیش نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل با اشاره به بحران ایجاد شده در صادرات سنگ آهن ایران اعلام کرد که کاهش شدید قیمت جهانی سنگ آهن باعث تعطیلی نیمی از معادن سنگ آهن متعلق به بخش خصوصی در ایران شده است.

طبق آنچه این خبرگزاری اعلام کرده صادرات سنگ آهن ایران در ژوئن 2014 به پایین‌ترین سطح طی نزدیک به دو سال اخیر رسیده است. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران هم خبر داده که صادرات سنگ آهن ایران در ماه ژوئن با حدود 30 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه شده و به 1.2 میلیون تن رسید که پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2012 تاکنون است.

افت صادرات سنگ آهن ایران باعث شده تا رقبا نیم نگاهی هم به گرفتن سهم ایران در بازار چین بیندازند. ایران چهارمین تامین کننده بزرگ سنگ آهن چین در سال گذشته بود و سال قبل 22.4 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر کرد این در حالی است که استرالیا با صادرات 417 میلیون تن سنگ آهن به چین در صدر قرار گرفت.

براساس آمارهای گمرک چین صادرات سنگ آهن ایران به چین در ماه ژوئن امسال به کمتر از نصف صادرات ماه می (2.5 میلیون تن) رسید و این میزان صادرات حتی از صادرات ماه آوریل (3.2 میلیون تن) نیز کمتر است.

سنگ آهن در بین کالاهای صنعتی با بیشترین میزان افت قیمت مواجه شده؛ به طوری که امسال قیمت سنگ آهن بیش از 25 درصد کاهش یافته است. نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز در اوایل ماه جولای نشان داد که برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمتها در سال آینده به دنبال بهره‌برداری از طرح‌های توسعه سنگ‌آهن در جهان و ادامه رشد کند اقتصادی چین به کمتر از 80 دلار نیز کاهش خواهد رسید.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری بیش از چهار میلیون و 80 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش 284.1 میلیون دلار از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 16 و 3.24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

اما در خرداد ماه امسال اوضاع صادرات سنگ آهن بدتر هم بوده؛ به طوری که در سومین ماه فصل بهار صادرات سنگ آهن ایران از نظر وزنی و ارزشی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 28.66 و 23.34 درصد کاهش یافت. در خرداد ماه بیش از یک میلیون و 197 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش 85.2 میلیون دلار از کشور صادر شد.

سنگ‌آهن که در سال گذشته توانسته بود برای نخستین بار صدرنشین فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی ایران شود، امسال به دلیل عواملی مانند کاهش قیمت جهانی و موضوع عوارض صادرات این عنوان را از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید