37176

بلاتکلیفی سه هزار معدن در بهشت معادن ایران/ سرمایه‌ای که با خام فروشی هدر می‌‌رود

دنیای معدن - استان کرمان هفت درصد ذخایر معدنی کشور و مجموعه‌ای غنی از ذخایر 32 ماده معدنی را در خود جای داده‌است که می‌تواند عاملی موثر در رونق اقتصاد غیرنفتی کشور باشد اما تعطیلی طولانی مدت برخی از این معادن از جمله مشکلات این بخش محسوب می‌شود و طی ماه‌های اخیر فعالیت‌هایی برای واگذاری این معادن به بخش خصوصی در حال انجام است.

به گزارش دنیای معدن، استان کرمان به بهشت معادن کشور شهرت یافته است حجم بالای معادن مختلف و خلوص این معادن کرمان را در زمینه ذخیره گاه‌های معدنی در کشور سرآمد کرده است که بهره برداری و اکتشاف این معادن می تواند گام مهمی در راستای توسعه صادرات غیر نفتی در کشور محسوب شود.
به گفته محمود سلطان‌زاده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، فعال‌سازی صنایع وابسته به این معادن نیز گامی بلند در راستای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در پهناورترین استان کشور است هم اکنون نیز چهار مجتمع سنگ آهن گل گهر سیرجان، سنگ آهن جلال‌آباد، شرکت زغالسنگ و شرکت مس سرچشمه در کرمان مشغول به فعالیت هستند اما با توجه به داشته های معدنی استان کرمان امکان توسعه صنایع وابسته به معادن کرمان همچنان وجود دارد و عدم توسعه صنعتی موجب تداوم خام فروشی مواد معدنی در استان کرمان می‌شود.
21 هزار نفر در معادن کرمان مشغول به کار هستند
همچنین تاکنون 32 ماه معدنی در استان کرمان کشف شده و استاندار کرمان وعده داده است که با اجرای اکتشافات جدید معدنی در استان کرمان به زودی عنصری دیگر معدنی در کرمان کشف خواهد شد. سالانه از معادن استان کرمان 40 میلیون تن انواع مواد معدنی برداشت می‌شود و در این بخش معادن کرمان 21 هزار نفر به کار مشغول هستند.
استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی گسترده معادن استان کرمان در حالی می‌تواند کشور را از مسیر اقتصادی نفتی دور کند که در صورت جلوگیری از خام فروشی اقتصاد بومی استان کرمان نیز فعال خواهد شد و بخش قابل توجهی از جوانان بیکار استان کرمان نیز مشغول به کار می شوند.
این مسئله را محمدرضا پور ابراهیمی پیش از این در گفتگو با مهر مطرح کرده و گفته بود: از سوی دیگر با توجه به کمبود آب در استان کرمان تغییر مسیر اقتصادی استان کرمان از کشاورزی محور به سمت محور صنعت و معدن ضمن افزایش بهره‌وری می‌تواند در صرفه جویی در ذخایر آبی نیز موثر باشد در کرمان 95 درصد از آب موجود به کشاورزی اختصاص می‌یابد که 70 درصد آن هدر می رود اما تنها سه درصد آب به بخش معدن اختصاص می یابد که همین تخصیص نیز گاها با مشکلات عدیده‌ای رو برو است.

دستور استاندار برای واگذاری معادن غیرفعال در قالب برگزاری مزایده
با توجه به شرایط موجود در استان توسعه بخش معدن و صنعت در کرمان با توجه به رعایت نکات زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند راه نجاتی برای رکود اقتصادی باشد اما طبق آماری که از سوی استاندار کرمان ارائه می‌شود در بهشت معادن کشور 3000 هزار معدن بلاتکلیف و تعطیل وجود دارد که پیش از این به بخش خصوصی واگذار شده‌اند اما پس از گذشت سالها هنوز فعال نشده‌اند.
طی سال جاری استاندار کرمان در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت با دست گذاشتن بر روی این نقطه، پیگیریهایی را در راستای فعال سازی این واحدهای معدنی انجام داده است که شامل به مزایده گذاشتن این معادن است.
تکلیف معادن تعطیل استان باید در اسرع وقت مشخص شود
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از مزیتهای بسیار مطلوب اقتصادی در استان کرمان وجود معادن مختلف و گسترده در این استان است.
شهباز حسن‌پور افزود: معادن در اکثر شهرستانهای استان کرمان وجود دارند و بخش قابل توجهی از اشتغال استان کرمان نیز در این بخش تامین می‌شود که در صورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر می توان شاهد تحول اقتصادی استان در این بخش بود.
وی ادامه داد: در همین راستا مذاکراتی برای سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای فعال کردن معادن و گسترده فعالیت‌ها صورت گرفته است که دور نمایی روشن را در افق دید این بخش قرار داده است.
وی در ادامه از وجود سه هزار معدن بلاتکلیف در استان کرمان انتقاد کرد و گفت: نباید در بهشت معادن کشور این تعداد معدن تعطیل باشند.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر به خبرنگار مهر گفت: مجوز این معادن سالها قبل صادر شده است اما افرادی که معادن را در دست دارند اقدامی در راستای فعال کردن این معادن انجام نداده اند.
وی گفت: باید در اسرع وقت تکلیف این معادن روشن شود و شاهد رونق کار در این معادن باشیم.
پیگیری لازم برای رونق معادن تعطیل
استاندار کرمان نیز در خصوص این معادن در گفتگو با مهر اظهارداشت: کرمان یکی از استانهای معدنی با قابلیتهای قابل توجه در خصوص ذخایر عمده معدنی است که باید از توان این بخش در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و رونق استان کرمان بهره گرفته شود.
علیرضا رزم‌حسینی افزود: در استان کرمان چندین معدن بزرگ در حال فعالیت هستند و در کنار آنها معادن کوچک دیگری نیز در حال برداشت ذخایر معدنی می باشند و هزاران نفر در این معادن مشغول به کار هستند.
وی تصریح کرد: طبق بررسیهای صورت گرفته سه هزار معدن نیز در استان کرمان بلاتکلیف و تعطیل هستند که پیگیریهایی برای احیاء مجدد این معادن صورت گرفته است و طبق مذاکراتی که با وزارتخانه صرت گرفته است این معادن به زودی در مزایده به بخش خصوصی واگذار می شوند.
استاندار کرمان ادامه داد: برخی از این معادن 40 سال است که غیر فعال هستند و باید برای خروج از این وضعیت چاره مناسبی اندیشیده شود.
وی گفت: منابع دولتی برای سرمایه گذاری محدود است و به همین دلیل از بخش خصوصی برای فعال کردن این معادن دعوت می کنیم.

رزم‌حسینی افزود: هم اکنون قریب به شش هزار محدوده معدنی در استان کرمان وجود دارد که نیمی از آنها فعالیتی ندارند و باید با ورود بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی فعال شوند.
معادن به شرکت‌هایی که توان مالی دارند واگذار می‌شوند
وی گفت: در این زمینه به زودی 300 معدن از تعداد سه هزار معدن غیرفعال به مزایده گذاشته می شوند و شرکتهایی که توان مالی بهره‌برداری را داشته باشند می‌توانند در انها فعال شوند.
وی تصریح کرد: قبل از این هر کسی مجاز به ثبت محدوده معدنی بوده است اما هم اکنون واگذاری به شرکت‌هایی صورت می گیرد که توان مالی سرمایه گذاری را داشته باشند و بتوانند معادن را فعال کنند.
استاندار کرمان یکی از سیاستهای استان کرمان را توسعه اقتصادی در چارچوب مثلث توسعه استان کرمان دانست و گفت: برای توسعه استان و جبران عقب ماندگی‌ها باید از تمام توان موجود در بخش‌های معدن، صنعت و کشاورزی استفاده کنیم و اجازه هدر رفت منابع را ندهیم.
رزم‌حسینی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود در بحث معادن خام‌فروشی است که برای جلوگیری از این مسئله و جلوگیری فروش محصولات معدنی به صورت خام ایجاد واحدهای صنعتی در استان کرمان است که در این خصوص اقداماتی صورت گرفته که باید با جدیدت ادامه یابد.
از فرصت صندوق توسعه ملی استفاده شود
وی تجمیع معادن و احداث واحدهای صنعتی برای فراوری محصولات معدنی را از جمله این راهکارها عنوان کرد و گفت: در این صورت زمین ایجاد اشتغال سود افزوده نیز در استان ایجاد می شود.
رزم‌حسینی صندوق توسعه ملی را نیز فرصتی مناسب برای رونق صنعت و معدن استان کرمان دانست و گفت: بخش خصوصی باید از این فرصت به بهترین وجه برای توسعه استان کرمان استفاده کند و ما نیز حمایتهای لازم را در این زمینه انجام می دهیم.
محمد ایرانمنش استاد دانشگاه و فعال اقتصادی در استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: آنچه که در بخش معادن استان کرمان وجود دارد در کمتر استانی قابل مشاهده است زیرا کرمان مجموعه از معادن غنی کانیهای مختلف را در اختیار دارد که می توان با فعال کردن آنها یک کشور را اداره کرد.
7 درصد از منابع معدنی کشور در کرمان است
وی افزود: در استان کرمان 32 نوع ماده معدنی دارای صرفه اقتصادی بهره برداری وجود دارد که در مجموع 7 درصد ذخایر معدنی کشور را شامل می شود.
وی گفت: به صورت خاص زغالسنگ، مس و سنگ آهن از جمله داشته های استان کرمان در سطح بسیار وسیع است و در کنار این موارد کرم، تیتانیوم، طلا، سنگهای قیمتی و انواع ذخایر معدنی دیگر نیز در کرمان وجود دارد.
وی تصریح کرد: اما اکثر این معادن بر اثر اکتشافات 40 سال قبل کشف و مورد بهره برداری قرار گرفته اند و نیاز است که در کنار برداشت منابع فعالیتهای اکتشافی نیز توسعه یابد.
ایرانمنش یکی دیگر از مشکلات معادن استان کرمان را استفاده از تکنولوژیهای گذشته دانست و گفت: برای توسعه باید همگام با صنعت حرکت کنیم در حالیکه برداشت از معادن زغالسنگ کرمان همچنان با تکنولوژیهای بسیار قدیمی صورت می گیرد که صرفه اقتصادی ندارد.
..........................................
گزارش: سید مهدی موسوی

دیدگاهتان را بنویسید