149403

معادن؛ پتانسیل مغفول در توسعه پایدار ترشیز

دنیای معدن -چهار شهرستان کاشمر، بردسکن، خلیل‎آباد و کوهسرخ ظرفیت های عظیم و منحصر به فردی در بخش معادن دارد و به عنوان یکی از مستعدترین مناطق معدنی استان خراسان رضوی به شمار می روند؛ پتانسیلی که در توسعه پایدار این منطقه مغفول مانده است.

با وجود اینکه ۸۴ معدن بسیار ارزشمند از جمله طلا، مس، نقره، سنگ آهن، گرانیت، کائولن، در این منطقه وجود دارد، اما هنوز بهره کافی از این ظرفیت عظیم خدادادی که نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار ترشیز دارند، برده نشده است.

تنوع مواد معدنی در شهرستان های کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن و کوهسرخ موجب شده این منطقه به بهشتی برای سرمایه‎گذاران تبدیل شود، اگر چه پتانسیل اصلی سنگان خواف فقط سنگ آهن است ولی در منطقه ترشیز، بسیاری از موادمعدنی متنوع ارزشمند وجود دارد که می تواند در توسعه، اشتغال و پویایی منطقه ترشیز نقش بسزایی داشته باشد.

در همین خصوص کارشناس مسئول معادن منطقه ترشیز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی به ایسنا گفت: از ۶۴ نوع ماده معدنی که در کل کشور داریم ۴۶ نوع آن در استان و از این تعداد بیش از ۳۰ نوع آن در منطقه ترشیز یافت می شوند.

مهدی اعتمادی بیان کرد: منطقه ترشیز از تنوع بسیار بالای مواد معدنی برخوردار است، به طوری که در هیچ شهرستانی تا این میزان تنوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر چه خواف به عنوان قطب آهن، تربت حیدریه قطب کرومیت، سبزوار قطب کرومیت و منگنز، نیشابور طلا و فیروزه و مقداری آهن معروف شده اند، اما در منطقه ترشیز کلکسیونی از بهترین مواد معدنی را داریم.

اعتمادی مطرح کرد: از ۱۰ نوع کانی مهمی که داریم ۸ نوع آن در منطقه ترشیز وجود دارد و این فرصت طلایی را برای همه مسئولان و سرمایه گذاران به وجود آورده است، هر چند تمامی شهرستان های استان با یک یا سه ماده معدنی برند و مشهور هستند، اما اگر مسئولان همکاری های لازم را داشته باشند، می توانیم منطقه ترشیز را به قطب ۱۰ ماده معدنی تبدیل کنیم.

کارشناس مسئول معادن منطقه ترشیز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی افزود: اکنون بیش از ۵ میلیون تن ذخیره قطعی مس با عیار متوسط ۶ دهم درصد در بردسکن داریم، همچنین بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در دو معدن طلای بردسکن سرمایه گذاری شده است که در کمتر شهرستانی این حجم سرمایه گذاری را داریم اگر هم سرمایه گذاری صورت گرفته به صورت دولتی بوده و متعلق به بخش خصوصی نیست.

بردسکن قطب مس شرق کشور

در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن با اشاره به اینکه بردسکن قطب مس شرق کشور است، از وجود ۳۳ واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری در این شهرستان خبر داد و گفت: در کل استان خراسان ۶ معدن طلا داریم که دو معدن در بردسکن است.

شهرام طلوع فکور تصریح کرد: حدود ۹ کارخانه مس در منطقه وجود دارند که فراوری را در شهرستان انجام می دهند، همچنین دو معدن آهن نیز در شهرستان وجود دارند، تاکنون بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در معادن شخصی منطقه سرمایه گذاری شده است.

وی مطرح کرد: اگرچه وابستگی منطقه ترشیز به کشاورزی است، اما معادن و صنایع معدنی حرف برای گفتن بسیار دارند به طوری که این منطقه بهشتی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

۸۴ معدن فعال در منطقه ترشیز

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در همین خصوص گفت: کشور ایران جزء ۱۰ کشور برتر معدنی در دنیا و منطقه درونه و تکنار جزء مناطق بسیار ارزشمند ایران هستند.

حبیب‎الله ترشیزیان افزود: معادن ارزشمند بسیاری از جمله مس، طلا و خاک های صنعتی در منطقه ترشیز وجود دارند، به گونه ای که بیش از ۸۴ معدن فعال در منطقه ترشیز داریم که شامل ۱۵ معدن مس و دو معدن طلا و دیگر معادن هستند که این موضوع می طلبد، مسئولان نگاه ویژه ای به این منطقه و البته معادن آن داشته باشند.

وی تأکید کرد: بردسکن نگینی ارزشمند در بخش معادن است که باید قدر این پتانسیل را دانست، معادن مس و طلای بردسکن به عنوان پتانسیل های ارزشمند منطقه به شمار می روند.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: منطقه کاشمر و بردسکن پتانسیل بسیار بیشتری از آنچه تا کنون کشف شده، دارند؛ معادن منطقه پتانسیل این را دارند که با فراوری، جای اقتصاد تک محصولی نفت را پر کنند، اگر بخواهیم پیشرفت و توسعه پایدار داشته باشیم باید به سمت تقویت صنعت، معدن و صنایع معدنی منطقه برویم.

وی مطرح کرد: معادن، بهترین عامل برای توسعه پایدار هستند، باید مردم منطقه را درگیر درآمدهای حاصل از یک کار تولیدی نمود، بدون شک وقتی معادن توسعه و رشد پیدا ‏کنند، نیروهای بومی به کار گرفته می شوند و ضمن آسفالت جاده، آب و برق نیز آورده می‎شود.

پتانسیلی که در حوزه معادن منطقه ترشیز شامل شهرستان های کاشمر، بردسکن، خلیل‎آباد و کوهسرخ وجود دارد، می تواند در ایجاد فرصت های شغلی نقش بسیار مهمی را ایفا کند، اما استفاده از این فرصت بزرگ برای رشد و توسعه اقتصادی منطقه مستلزم پرداختن متخصصانه به مسائل فراوری در این عرصه است.

اگرچه بخش معدن از بهترین جایگزین ها برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، اما بدون شک با شعار و اقدامات موقت این صنعت به اهداف مطلوب مدنظر دست نخواهد یافت؛ توجه ویژه به این بخش می تواند گره گشای حوزه اشتغال نیز باشد؛ از سویی سرمایه گذاری و از سویی دیگر کار علمی و تخصصی با برنامه های میان مدت و بلند مدت می تواند توسعه پایدار منطقه ترشیز را تضمین کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید