140747

پیش بینی اوضاع و احوال سنگ آهنی ها تا پایان سال

دنیای معدن - آرامش در داخل ؛ انتظار برای توافق تجاری دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان سرمایه گذاران این صنعت میان مدت نگر باشند . . .

به گزارش دنیای معدن، دوقلوهای سنگ آهنی در سال جاری وضعیت عملیاتی مطلوبی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند. گل گهر در دوره ۷ ماهه امسال بیش از ۷۴ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی کسب کرد که در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۹ درصد رشد داشت. چادرملو نیز با کسب حدود ۵۶ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی توانست درآمدهای فروش خود را نسبت به ۷ ماهه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش دهد. ضمنا این دو شرکت از لحاظ سودآوری نیز در نیمه ابتدایی امسال نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل عملکرد مناسبتری از خود به نمایش گذاشتند. کگل که در دوره ۶ ماهه اول سال قبل ۵۷۸ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود ، در نیمه اول امسال این مبلغ را به ۷۲۴ ریال افزایش داد.


سود هر سهم کچاد در پایان شهریور ماه سال قبل ۳۱۷ ریال بود ، حال آن که در نیمه اول امسال به ازای هر سهم ۷۹۶ ریال سود شناسایی کرد و با جهش ۱۵۱ درصدی سود همراه شد. اما با وجود عملکردهای مناسبی که این دو شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته از خود به نمایش گذاشتند ارزش سهام آن ها کمترین بازدهی را در میان هم گروه هایشان کسب کرده اند. ارزش هر سهم کگل که در آغاز امسال سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده نقدی ۳۳ درصد افزایش داد و از ۳۶ ، ۰۰۰ میلیارد ریال به ۴۸ ، ۰۰۰ میلیارد ریال رساند ، در ابتدای سال جاری در محدوده ۷۸۰ تومان بود که تاکنون به کمتر از ۷۰۰ تومان افول کرده است.


بهای کچاد نیز در ابتدای امسال حدود ۴۵۰ تومان بود که تاکنون به محدوده ۴۹۰ تومان نزدیک شده است. شرکت چادرملو نیز در اواخر سال ۹۷ سرمایه خود را از ۳۳ ، ۵۰۰ میلیارد ریال به ۴۴ ، ۰۰۰ میلیارد ریال رسانده بود. این افزایش سرمایه ۲۴ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی بود.


بررسی وضعیت کلی بازار سرمایه نشان می دهد که یکه تازی سهم های کوچک در نیمه ابتدایی امسال موجب بازماندن عمده سهام شرکت های بزرگ از رشد ارزش و رسیدن به بهای واقعی آن ها شد. حال باید دید چشم انداز این شرکت ها در ماه های آتی چگونه است؟ آیا امیدی به رشد قیمت آن ها تا پایان سال جاری وجود دارد؟ مهمترین عوامل موثر بر شرکت های معدنی چیست؟ محرم رزمجویی مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی سرمایه گذاری امید و کارشناس خبره بازار سرمایه در خصوص آینده شرکت های سنگ آهنی و معدنی به خبرنگار بورس۲۴ می گوید : به طور کلی گروه معدنی بیش از هر عامل دیگری تحت تاثیر قیمت های جهانی قرار دارند و قیمت های جهانی نیز طی دست کم دو ماه اخیر در نقطه تثبیت و ثبات قرار گرفته اند. به این معنا که نوسانات و کاهش و افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده اند.


اما شاید طی چند ماه گذشته بیشترین افزایش نرخ مربوط به بهای سنگ آهن بود. او اضافه کرد : در حال حاضر مهم ترین دغدغه اقتصاد جهانی موضوع مذاکرات تجاری بین کشورهای چین و امریکاست که در این خصوص اخبار متفاوت و البته زیادی منتشر می شود. بر اساس خبرهای اخیر هم اکنون به توافق رسیدن چین و امریکا نسبت به هفته های گذشته بسیار محتمل تر شده است. یعنی در حال حاضر فضای بازارهای جهانی به سمت مثبت شدن پیش می رود.


وی تاکید کرد : با وجود این که انتظار می رود این دو قدرت بزرگ در اقتصاد جهانی با یکدیگر به توافق و تفاهمی برسند و احتمالا بخشی از تعرفه ها و محدودیت های صادراتی آن ها نیز از میان برداشته شود اما نمی توان انتظار تاثیر معناداری از این رویداد بر بازارهای جهانی داشت. رزمجویی با اشاره به شرکت های سنگ آهنی ایران بیان داشت : البته باید در نظر داشت که حدود ۹۰ درصد از سنگ آهن تولید شده در کشورمان به مصرف داخلی می رسد اما و در مجموع شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صادرات در این زمینه انجام گیرد ، ولی به هر روی قیمت سنگ آهن تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار دارد و این عرضه و تقاضای جهانی است که نرخ ها را مشخص می کند. او در پایان تاکید کرد : موضوع دیگری که تعیین کننده شرایط این شرکت هاست مقدار تولید و فروش آن هاست که این موضوع تا حدودی به میزان مصرف وابسته است و البته به پتانسیل تولید شرکت ها نیز بستگی دارد.


از این لحاظ گزارش های منتشر شده از شرکت ها نشان می دهد که در قیاس با سال گذشته شرایط تولیدی مناسب تری را تجربه کرده اند. اما با این وجود نمی توان تاثیرپذیری آن ها را از قیمت های جهانی نادیده گرفت. از این رو انتظار نمی رود که تا پایان سال جاری رویداد معناداری در بازارهای جهانی رخ دهد که تاثیر قابل ملاحظه ای بر شرکت های حوزه معدنی و از جمله سنگ آهنی ها داشته باشد و سرمایه گذاران بورسی این صنعت باید دست کم میان مدت نگر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید