119233

میزان استخراج سالانه معادن سلماس به ۴۹۲ هزار تن رسید

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: سالانه ۴۹۲ هزار و ۳۰۰ تن میزان استخراج از معادن سلماس بوده اما استخراج واقعی آن در سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۸۴۴ تن بود.

جعفرصادق اسکندری در ارومیه با اشاره به سند توسعه صنعتی، معدنی، تجاری و سرمایه گذاری شهرستان سلماس اظهار داشت: سازمان صنعت و معدن برای اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه ای دولت، با هدف تهیه نقشه راه صنعت و معدن استان به منظور دستیابی به توسعه پایدار براساس مزیت های آذربایجان غربی، اقدام به تدوین سند توسعه شهرستان ها کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه چشم انداز صنعت و معدن استان دستیابی به جایگاه 10 استان برتر کشور در شاخص های اقتصادی در افق 1404 است، گفت: در این رابطه از موضوعات راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهبود مستمر سهولت انجام کسب و کار و پشتیبانی از تولید و عرضه کالا و خدمات مبتنی بر فناوری با ارزش افزوده بالا است.

وی با اشاره به وضعیت موجود واحدهای صنعتی شهرستان سلماس تصریح کرد: تا پایان سال گذشته 144 واحد صنعتی با سرمایه یک هزار و 124 میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و 677 نفر به فعالیت مشغول بوده اند و سهم این شهرستان در تعداد 4.8، در سرمایه گذاری 2.2 و در اشتغال چهار درصد بوده است.

اسکندری بیان کرد: علاوه بر آن رتبه شهرستان سلماس در بین شهرستان های استان به ترتیب شش برای تعداد، هشت برای سرمایه گذاری و شش برای اشتغال صنعتی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت موجود طرح های صنعتی شهرستان سلماس افزود: تا پایان سال گذشته 114 طرح با سرمایه گذاری یک هزار و 761 میلیارد ریال و یک هزار و 773 نفر پیش بینی فرصت شغلی در سلماس وجود داشته و سهم شهرستان در تعداد 6.2، در سرمایه گذاری 2.1 و در اشتغال 4.3 درصد بوده است.

اسکندری با تشریح ساختار معدنی شهرستان سلماس اظهار داشت: تا پایان سال گذشته از کل 22 معدن شهرستان، تعداد 9 معدن فعال بوده که سرمایه گذاری انجام شده در آنها 130 هزار و 915 میلیون ریال و تعداد اشتغال مربوطه نیز 199 نفر بوده است.

وی افزود: علاوه بر آن، 492 هزار و 300 تن سالانه میزان استخراج از معادن سلماس بوده اما استخراج واقعی آن در سال گذشته 114 هزار و 844 تن بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی بیان کرد: از تعداد 437 معدن موجود استان نیز 182 مورد فعال بوده و چهار هزار و 765 نفر در آن مشغول کار هستند و استخراج سالانه آنها 16 میلیون و 586 هزار و 400 تن و استخراج واقعی آنها هفت میلیون و 527 هزار و 94 تن است.

وی گفت: هم اکنون از 34 نوع ماده معدنی استان، موادی همچون تالک و کرومیت، تراورتن، خاک رس، سنگ آهک، سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ نمک، سیلیس، کرومیت، گرانیت، مرمریت و میکا استخراج می شود.

اسکندری با اشاره به ساختار تجاری شهرستان سلماس اظهار داشت: این شهرستان دارای یک هزار و 261 واحد صنفی توزیعی، 584 واحد صنفی تولیدی، 572 واحد صنفی خدماتی و نیز 267 واحد صنفی خدمات فنی است.

وی گفت: علاوه بر آن این شهرستان دارای دو هزار و 36 واحد صنفی فاقد پروانه کسب شناسایی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی افزود: از سوی دیگر واحدهای صنفی بهره مند از صندوق مکانیزه 77.1 درصد کل واحدها و واحدهای صنفی بهره مند از دستگاه کارت خوان بانکی 87.6 درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید