250986

در نشست طرح احیا با معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی مطرح شد:

سرمایه‌گذاری برای ایجاد زنجیره ارزش و حلقه‌های تکمیلی زغال سنگ در خراسان جنوبی

دنیای معدن: عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس گفت: هدف ما به عنوان طرح احیای معادن این است که بتوانیم سرمایه‌گذاران را به معدن‌کاران نزدیک کنیم تا موجب احیای معادن تعطیل و یا رونق هر چه بیشتر سایر معادن شود.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن در نشستی با حضور معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و یک سرمایه‌گذار واحد سیلیکون متال توضیح داد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار نیاز به سیلیس و زغال‌سنگ با مشخصات خاص دارد، تلاش داریم تا معادن با مشخصات موردنظر را به سرمایه‌گذار معرفی کنیم.

وی افزود: تاکید سرمایه‌گذار در این نشست بر ایجاد یک کارخانه سیلیکون متال در استان خراسان جنوبی در صورت تامین سیلیس و زغال‌سنگ مورد نیاز است که بدون شک در اشتغال زایی و رونق اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر اجرایی طرح احیا تصریح کرد: هدف ما به عنوان طرح احیای معادن از برگزاری این گونه جلسات این است که سرمایه‌گذاران را به معدن‌کاران نزدیک کنیم تا بتوانیم واحدهایی را که تعطیل شده‌اند یا واحد فرآوری برای محصولات آنها ایجاد نشده یا بازار فروش مناسبی ندارند را در کنار همدیگر قرار دهیم.

وی ادامه داد: این جلسه با توجه به اینکه تعدادی از معادن سیلیس در استان خراسان جنوبی در کنار معادن تعطیل شده زغال‌سنگ قرار دارند و یا به لحاظ نبود بازار ارزش افزوده خوبی را در استان ایجاد نمی‌کردند، برگزار شد و در نهایت مقرر شد که سرمایه‌گذار سیلیکون متال بازدیدی از استان و محدوده‌های سیلیسی و زغال‌سنگی داشته باشد.

جرجانی در پایان خاطرنشان کرد: در این بازدیدها سرمایه‌گذار نمونه‌هایی از معادن برای تست کاربردی جمع‌آوری خواهد کرد و در صورتی که مشخصات زغال و مشخصات سیلیس مطابقت داشته باشد، نسبت به ایجاد واحد صنعتی و یا خرید از زغال‌سنگ از استان اقدام و یا واحدی را بر اساس مشخصاتی که لازم دارد از جمله خاکستر پایین‌تر و مواد فرار بالاتر بتواند در استان ایجاد کند.

خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه به ذخایر زغال‌سنگ و سیلیس است

جلال اشرفی معاون اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز پس از برگزاری این نشست توضیح داد: در استان خراسان جنوبی در حوزه معادن فرصت‌های خوب و بی‌نظیری داریم که در سنوات قبل برای افزایش بهره‌وری یا راندمان تولید چندان مورد توجه نبوده و به همین دلیل زیرساخت‌های اولیه خیلی خوب فراهم نشده است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: به طور قطع خراسان جنوبی رتبه اول معادن زغال‌سنگ را در کشور و در سطح خاورمیانه دارد و در سطح کشور هم شهر طبس از منطقه خراسان جنوبی بالاترین رتبه را در کل کشور دارد.

وی تصریح کرد: استفاده‌ای که تاکنون از زغال‌سنگ داشته‌ایم، حسب نیاز بازار و برای کارخانجات و صنایع فولادی و کک سازی بوده است اما آنچه که امروزه مورد نیاز ماست و مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری است، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و توانایی‌های شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده حداکثری از ذخایر معدنی است.

اشرفی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌هایی از جنس سیلیکون متال و پنل‌های خورشیدی با توجه به معادن غنی سیلیس در سطح استان می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

وی عنوان کرد: زغال‌سنگ ماده معدنی است که قابلیت ایجاد زنجیره‌های ارزش و حلقه‌های تکمیلی متعددی دارد که در فرآوری‌های زغال‌سنگ تبدیل به کنسانتره یا دانه‌بندی و یا کک‌شو می‌شود و به عنوان خوراک در کارخانجات صنایع فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از شاخه‌های فرآوری زغال‌سنگ که در حوزه دانش بنیان‌ها قرار می‌گیرد، استفاده از آن در حوزه سیلیکون متال و یا تولید پنل‌های خورشیدی است که استان خراسان جنوبی به صورت کامل ظرفیت آن را دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر در اختیار داشتن معادن سیلیس و زغال‌سنگ، امکان صادرات محصولات تولید شده از مسیر چابهار با نرخ کرایه بسیار پایین‌تر نسبت به سایر روش‌های حمل و نقلی که در حال حاضر وجود دارد هم در استان خراسان جنوبی میسر است و در عین حال امکان واردات مواد معدنی بکر و دست نخورده از افغانستان هم در این استان میسر است و این یک کار سرمایه‌گذاری دانش بنیان است که در سطح استان قابل عملیاتی شدن است.

اشرفی بیان کرد: از این طریق در آینده نزدیک شاهد تکمیل بخشی از زنجیره ارزش در حوزه زغال‌سنگ در سطح استان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و به طور کلی شرق کشور پتانسیل و ظرفیت تولید برق خورشیدی و استفاده از انرژی پاک را داریم، در زمینه فناوری‌های های‌تک نیز با استفاده از ماده معدنی سیلیس می‌توانیم چرخه تولید پنل‌های خورشیدی را راه‌اندازی کنیم.

اشرفی تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده پنل‌های خورشیدی مورد استفاده در کشور وارداتی است و تولید بسیار محدودی در داخل کشور در این زمینه داریم، با توجه به امکانات موجود در خراسان جنوبی می‌توانیم چرخه تولید بسیار مناسبی راه‌اندازی کنیم.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در پایان تاکید کرد: قطعا عملیاتی شدن این پروژه تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی استان و ایجاد ثروت و اشتغال‌زایی خواهد داشت و افزایش درآمد سرانه را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید