251842

حرکت شرکت آلومینای ایران در مسیر رشد تولید و بهبود عملکرد

دنیای معدن- توسعه استراتژیک: شرکت آلومینای ایران جزو معدود صنایع آلومینیومی در خاورمیانه است که تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش تولید فلز شامل معدن، تولید آلومینا و تولید شمش آلومینیوم را شامل می‌شود. احداث کارخانه آلومینیوم جاجرم با سه هدف اساسی شامل افزایش ظرفیت سالانه تولید شمش آلومینیوم کشور، بومی‌سازی صنعت تولید آلومینیوم، رهایی از وابستگی به تکنولوژی بیگانه و استفاده حداکثری از توان علمی داخل و در نهایت افزایش بهره‌وری این مجتمع صورت گرفته است. طراحی و ساخت کارخانه تولید شمش آلومینیوم شرکت آلومینای ایران با تکنولوژی 220 کیلوآمپر انجام شد. این کارخانه در تاریخ پانزدهم اسفندماه سال 1397 با راه‌اندازی دو دیگ احیا به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دنیای معدن، فلز آلومینیوم با توجه به استفاده گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارد، از اهمیت به‌سزایی در رشد صنعت و اقتصاد جوامع برخوردار است. افزایش کاربردهای این فلز در بخش‌ها و صنایعی مانند زیرساخت‌های انتقال برق و خودروهای الکتریکی، رشد مصرف آن را در سال‌های آتی در پی خواهند داشت. به همین دلیل صنعت تولید آلومینیوم جهان در طول چند دهه گذشته با سرعت بالایی رشد کرده و توسعه یافته است. ایران نیز در زمره کشورهایی قرار دارد که صنعت آلومینیوم آن با تکیه بر مزیت‌های معدنی و انرژی در سال‌های اخیر رشد و توسعه زیادی تجربه کرده است و این صنعت یکی از محورهای مهم برنامه‌های کلان رشد اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد. از این رو، شرکت آلومینای ایران که عنوان تنها تولیدکننده پودر الومینا در کشور را یدک می‌کشد، به تکمیل زنجیره ارزش این فلز و تولید شمش آلومینیوم نیز روی آورده است؛ موضوعی که بی‌تردید نقش به‌سزایی در توسعه کمی و کیفی تولید آلومینیوم در کشور خواهد داشت. عملکرد مثبت شرکت آلومینای ایران در سه سال اخیر با وجود بحران‌های انرژی، خود گواهی بر نقش‌آفرینی برجسته این شرکت در صنعت آلومینیوم است.

ماهیت استراتژیک آلومینیوم و خواص منحصر به فرد آن سبب رشد روز‌افزون تقاضای این فلز در بازارهای جهانی و رشد مصرف این فلز در صنایع مختلف شده است، به طوری که امروز تولید و مصرف آلومینیوم یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به شمار می‌آید. همسو با این تحولات، صنعت آلومینیوم در ایران نیز در سال‌های گذشته، رشد و توسعه قابل توجهی را یافته است. میزان تولید شمش آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۳۲ هزار تن و تا پایان آذرماه سال جاری نیز ۴۷۲ هزار تن بوده است.

تهیه مواد اولیه یکی از موضوعات مهم در توسعه صنعت آلومینیوم در ایران به شمار می‌آید. آلومینا (اکسید آلومینیوم) با درصد خلوص بالا، ماده اولیه و اساسی برای تولید این فلز است، به طوری که از هر تن آلومینا ۵۰۰ کیلوگرم آلومینیوم تولید می‌شود. گفتنی است که صنعت آلومینیوم ایران در حالی در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است که شرکت آلومینای ایران تنها تولید‌کننده پودر آلومینا در کشور به شمار می‌آید. کارخانه آلومینای جاجرم سالانه ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن پودر آلومینا تولید می‌کند که به معنای تامین خوراک تولید ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن شمش آلومینیوم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید