32921

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در یک نگاه

وب سایت : http://www.imprc.ir

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در شهرک تحقیقاتی کاووش در٦٠کیلومتری غرب تهران در مسیر آزادراه کرج - قزوین قرار گرفته است. مهمترین اهداف این مرکز انجام مطالعات کانی شناسی و شیمیایی بر روی نمونه های اکتشافی، معدنی وکانه آرایی و همچنین تحقیقات فرآوری مواد معدنی در دو مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و بهینه سازی فرآیندهای فرآوری می باشد .

ضرورت احداث مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی

در ایران، علی رغم وجود ذخایر مواد معدنی و در اکثر موارد با داشتن دانش کافی در خصوص فرآوری مواد، گاهی از مواد معدنی وارداتی استفاده می گردد. به عنوان مثال می توان به صنعت چینی سازی کشور اشاره نمود که بیش از %20 مواد اولیه آن از خارج از کشور تأمین می گردد، حال آنکه تقریباً تمام ذخایر معدنی این مواد در کشور شناسایی شده وبعضاً بهره برداری نیز می شوند .

بطور کلی در زمینه فرآوری مواد معدنی در کشور کمبودهایی نظیر تعداد محدود واحدهای فرآوری، عدم استفاده بهینه از باطله های بسیاری از کارخانه های فرآوری بعلاوه مسائلی از قبیل نیاز به بازیابی مواد معدنی از ذخایر کم عیار و ارزش افزوده حاصل از فرآوری ماده معدنی استخراج شده وجود دارد. این کمبودها موجب شده است تا توجه بیشتری به تحقیقات در زمینه فرآوری مواد معدنی در کشور و توسعه و بهبود شرایط کاری کارخانه های پرعیارسازی شود. .

لازم به ذکر است که تحقیقات معدنی در مراکز دانشگاهی کشور هیچگاه نتوانسته است بجز جنبه آموزشی بطور حرفه ای و سازمان یافته پاسخگوی مناسبی برای صنعت باشد و اصولاً این مراکز به دلایل متعدد قادر به ارائه خدمات تحقیقاتی در حجم و سرعت بالا نمی باشند. به علاوه به دلیل محدودیت خدمات بسیاری از سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ضرورت ایجاد مجموعه ای برای انجام تحقیقات فرآوری با قابلیت پاسخگویی به نیاز صنایع مصرف کننده به خوبی احساس می شد.

تاریخچه احداث مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی

فاز اول احداث مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (IMPRC) که شامل مطالعات مهندسی پایه و تفصیلی، انتخاب تجهیزات لازم و آموزش متخصصین ارشد فرآوری مواد معدنی بود تا پایان سال 1372 تکمیل گردید. در فاز دوم با هدف تکمیل کل پروژه احداث واحدهای تحقیقاتی شامل آزمایشگاهها و واحد نیمه صنعتی در دست اقدام قرار گرفت. طرح احداث و مکان یابی قسمتهای مختلف مرکز بر عهده یک شرکت بین المللی معتبر در امر مشاوره مهندسی سپرده شد و اسناد و نقشه های مرتبط با طراحی مهندسی و امکانات مرکز توسط این شرکت تهیه گردید. در مرحله دوم پروژه، طرحهای مهندسی تفصیلی و ساختمانی توسط شرکتهای ایرانی آماده شده و به انجام رسید. در فاز اول پروژه احداث مرکز تحقیقات، از همکاری دفتر برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP/DESD) بصورت خدمات مشاوره ای و برنامه های آموزشی کوتاه مدت بهره گرفته شد. سرمایه گذاری لازم در خصوص تجهیز و آماده سازی واحدهای مختلف تحقیقاتی در مرکز توسط وزارت صنایع و معادن و از طریق دریافت خدمات از شرکتهای مهندسی بین المللی صورت گرفت. مطالعات طراحی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی، پایلوت و کارگاهها در مرکز فرآوری مواد معدنی توسط دو شرکت استرالیایی "BHP" و "AMDEL" بعنوان مشاور و با همکاری "مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران" به عنوان مشاور اصلی انجام پذیرفت.

اهداف و زمینه های فعالیت مرکز فرآوری مواد معدنی

هدف از تأسیس مرکز فرآوری مواد معدنی در دراز مدت پایه گذاری اصولی صنایع معدنی و شتاب دهی به توسعه کمی و کیفی این صنعت با استفاده از فن آوری نوین در استحصال مواد معدنی و تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف در کشور و در نتیجه کاهش وابستگی به واردات در این زمینه می باشد. در راستای این اهداف، موارد زیر نیز بعنوان هدفهای کوتاه مدت مطرح شده اند:

استقرار مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی با قابلیتهای زیر، به عنوان رکن اساسی در امر تحقیق و توسعه و ارائه خدمات ضروری در زمینه اهداف دراز مدت

گسترش و بهینه سازی فرآیندهای فرآوری مواد معدنی با انجام تحقیقات و مطالعات آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و تهیه طرحهای فرآوری در مقیاس صنعتی (کارخانه)،

انجام آزمایشهای مختلف کانی شناسی و شیمیایی بر روی نمونه های زمین شناسی، معدنی و مربوط به فرآیندهای فرآوری

آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهها و شاغلین بخش معدن و تأمین نیروهای متخصص در زمینه فرآوری مواد معدنی

تدوین و تهیه استانداردها در زمینه فرآوری مواد معدنی

کمک به توسعه و تکمیل مراکز تحقیقاتی موجود در کشور

زمینه های فعالیت مرکز

از لحاظ نوع مواد معدنی، دامنه فعالیتهای مرکز در زمینه فرآوری تمام مواد معدنی، فلزی، غیرفلزی، کانیهای با ارزش و زغال سنگ می باشد. نفت و مواد رادیواکتیو در این مجموعه قرار نمی گیرند.

در واحدهای آزمایشگاهی و نیمه صنعتی (پایلوت پلنت) عملیات زیر انجام می گیرد:

سنگ شکنی و آسیا

دانه بندی: سرند، هیدروسیکلون، کلاسیفایر

روشهای جداسازی فیزیکی: ثقلی، مغناطیسی و الکتروستاتیکی

فلوتاسیون

هیدرومتالورژی

پیرومتالورژی

جدایش جامد- مایع

مطالعات زیست محیطی

بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی

پردازش داده ها

در واحد آزمایشگاهی کانی شناسی عملیات زیر انجام می گیرد :

آماده سازی نمونه .

مطالعات میکروسکوپی .

مطالعات سیالات درگیر .

ژئوشیمی ،متالورژی فیزکی و هسته ای توسط دستگاه پروپ میکرو آنالیز (EPMA).

تهیه تصویر با بزرگنمایی 300000بار با قدرت تفکیک 3 تا 10 نانومتر توسط دستگاه میکرو سکوپ الکترونی روبشی SEM.

تجزیه کانی شناسی کمی برای داده های مرتبط با مطالعات متالورژیکی توسط دستگاهQEM SCAN.

تعیین کانی های تشکیل دهنده مواد معدنی توسط دستگاه پراش پرتو ایکس (XRD).

تعویض آسان المانهای حرارتی مختلف توسط دستگاه آنالیز حرارتی (DTA/TGA).

در واحد آزمایشگاهی شیمی عملیات زیر انجام می گیرد:

آماده سازی نمونه

اسپکترومتری

توزین

FIRE ASSAY

XRF

الکتروشیمی

انحلال

دیدگاهتان را بنویسید