221484

نایب رئیس انجمن مس ایران:

برای جایگزینی معدن به جای نفت، باید آن را از شعار خارج کنیم

دنیای معدن -نایب رئیس انجمن مس ایران گفت: تدوین برنامه‌ها و طرح‌های جامع در جهت توسعه بخش‌های مختلف معدن، ازجمله مسائلی است که همواره تا امروز مطالبه جدی فعالان معدنی بوده و البته اقداماتی مبنی بر تدوین شدن طرح جامع و سند‌های توسعه‌ای برخی حوزه‌های معدنی انجام شده است؛ از این رو توجه به طرح‌های تدوین شده و همچنین حوزه‌های مغفول مانده در این برنامه‌ریزی، حائز اهمیت بوده و انجمن مس ایران در تلاش است تا به طور مشخص در حوزه مس، این طرح پایش، ارتقا و اجرایی شود.

به گزارش دنیای معدن، کورش شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران با تاکید بر اهمیت طرح جامع مس اظهار داشت: طی بیست سال گذشته، چند طرح برای صنعت مس نوشته شد اما برنامه‌ منسجم و اجرایی برای آینده این صنعت تعریف نشده و عملا هیچ کدام از طرح‌ها به مرحله اجرا درنیامده است.

نایب رئیس انجمن مس ایران افزود: صنعت مس در کشور کاملا بومی شده و با قدمتی در حدود ۵۰-۶۰ ساله با تجهیزات به‌روز، مشغول به کار است. با وجود این صنعت کشور قابلیت تبدیل شدن به قطب مس در خاورمیانه را دارد. ما در کشور از اکتشاف گرفته تا تولید محصولات مسی به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و تنها برای تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن به واردات نیازمندیم. ما در انجمن مس خواهان توجه، حمایت و همراهی بیشتری از جانب شرکت ملی مس نیز هستیم تا با همکاری هم بتوانیم این هدف را به نتیجه برسانیم؛ چراکه شرکت ملی مس ایران از اعضای اصلی انجمن مس کشور است و باید برای رفع دغدغه فعالان این حوزه نقش داشته باشد.

شعبانی خاطرنشان کرد: در طرح جامع مس حضور انجمن مس الزامی است و در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده تا هسته مرکزی این طرح مشخص شود. در این جلسات، اهداف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به صورت اهداف طرح با ایمیدرو هماهنگی اولیه انجام شد که با انجام مناقصه مشاور برای این طرح نیز مشخص شد. از ایمیدرو خواسته شد انجمن مس حتما به عنوان یکی از ارکان تهیه این طرح حضور داشته باشد، چراکه این انجمن نیازهای صنعت مس را به خوبی می‌شناسد و در مجموع در کشور به اجرای این طرح نیاز داریم. در حوزه‌های مختلف برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی نوشته شده و به صورت یک کتابچه منتشر شده و متاسفانه بلااستفاده مانده است، صنعت مس به طرح‌هایی نیاز دارد که اجرایی هستند که حال صنعت و اقتصاد را بهبود می‌بخشند.

نایب رئیس انجمن مس تشریح کرد: بعد از تهیه طرح جامع مس، تعیین برنامه ۲۰ ساله باید در اولویت قرار گیرد. در این طرح باید آمایش سرزمین را در صنایع معدنی ایجاد کنیم. در حوزه مس معادن کوچک بسیاری در سراسر کشور به صورت فعال و غیرفعال وجود دارند که می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح این معادن را به تولید رساند. در حال حاضر، این طرح نوشته شده و نیازسنجی‌ها انجام شده که در نهایت به یک طرح تبدیل شد ما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. با چنین برنامه‌ای می‌توان در بعضی از استان‌های بی‌آب وکم‌آب، معدن را جایگزین بخشی از کشاورزی کرد. خوشبختانه در استان‌های کم‌آب و مرزی، معادن مس به صورت پراکنده وجود دارند. به طور کلی آمایش سرزمین نیاز تمام صنایع به ویژه صنعت مس است و باید در طرح جامع مس نیز لحاظ شود. از میزان پیشرفت این طرح اطلاع چندانی نداریم، چراکه موضوع کرونا قطعا مانع از اجرایی شدن آن شده است. انتظار انجمن مس این است که هر مرحله از طرح جامع تهیه شد در اختیار انجمن مس قرار گیرد تا بررسی‌های لازم نیز انجام شود و در صورت نیاز به اصلاح و تکمیل آن پرداخته شود و هرچه سریع‌تر این طرح به مرحله اجرا برسد. اگر بخواهیم معدن را جایگزین نفت کنیم باید آن را از یک جمله و شعار خارج کنیم، اما این جایگزینی نیاز به برنامه‌ریزی دارد که ما در حوزه مس همچنان به این برنامه‌ریزی دست نیافته‌‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید