221436

طرح ساماندهی صادرات محصولات فولادی برای بار چهارم اصلاح و ابلاغ شد

دنیای معدن -پس از اعتراض انجمن تولیدکنندگان فولاد نسبت به ایجاد محدودیت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد که منجر به حذف نام بسیاری از واحدها از فهرست صادرکنندگان مجاز شده بود، دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای جدید به دفتر مقررات صادرات و واردات، محدودیت‌های وضع شده در نامه قبلی خود را لغو و مجوزهای صادرات فولاد را یک ماه دیگر (تا ابتدای مهرماه) تمدید کرد؛ اکنون لیست اصلاحیه شماره ۴ ساماندهی صادرات محصولات فولادی (مقاطع طویل) از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به گمرک جمهوری اسلامی ابلاغ شد.

در نامه سیف‌الله امیری - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) - در نامه‌ای خطاب به سعید عباسپور- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت- لیست اصلاحیه شماره ۴ ساماندهی محصولات فولادی (منحصرا مقاطع طویل) ارائه شده است.

در این نامه آمده است که "پیرو نامه شماره ۶۰/۹۴۹۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ و نامه شماره ۶۰/۱۳۵۷۹۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ موضوع ساماندهی صادرات محصولات فولادی (مقاطع طویل)، فهرست بازنگری شده جهت اقدام لازم، ارسال می‌گردد.

به آگاهی می‌رساند با توجه به بند (۴) مصوبات کارگروه تنظیم بازار به شماره ۶۰/۱۵۷۹۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۰، از تاریخ اول مهر ماه ۱۴۰۰ لیست اصلاح شده ارائه شده در پیوست، به مدت دو ماه به منظور صادرات، نیازی به تایید دفتر صنایع معدنی در سامانه فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران (EPL) را ندارد. لطفا دستور فرمایید موضوع به گمرک ج. ا.ا جهت اقدام مقتضی منعکس گردد. "

به گزارش دنیای معدن، ابتدای شهریور ماه سال جاری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، ضمن ارائه لیست واحدهای مجاز به صادرات این محصولات، خواستار ساماندهی صادرات محصولات مقاطع طویل فولادی و انجام اقدامات لازم شد که طی آن، ضمن ارائه فهرست واحدهای مجاز به صادرات محصولات فولادی (مقاطع طویل)، پیرو دو نامه در ۲۰ اردیبشهت ماه و سوم تیرماه سال جاری، با ارائه مشخصات اعلام شده و شناسه ملی واحدهایی که کف عرضه خود را طی چهارماهه نخست امسال رعایت کرده بودند، خواستار انجام اقدامات لازم برای فراهم آمدن امکان صادرات و ابلاغ به گمرک جمهوری اسلامی ایران شد.

بر اساس لیست اعلام شده توسط مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، اقدام برای این فهرست برای مدت سه ماه از آن روز (یکم شهریورماه) اعتبار داشت و آن دسته از تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی که نام آن‌ها به گمرک اعلام شده است، طبق روال در این دوره سه‌ماهه نیاز به دریافت تیک صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشتند.

این لیست در حالی ارائه شد که نسبت فهرست قبلی (ارائه شده در تیرماه ۱۴۰۰) و با یاد ۱۰۲ واحد مجاز به صادرات مقاطع طویل فولادی، تنها نام ۱۸ واحد به چشم می‌خورد و براین اساس ۸۴ واحد از امکان صادرات بی‌بهره مانده‌ بودند و علت این محدودیت تازه‌ای برای صادرات این محصولات، گویی به سبب منوط شدن عرضه ۷۰ درصد از تولید شرکت‌ها در بورس کالا بود و شرکت‌هایی که طی چهار ماه نخست سال جاری، کف عرضه ۷۰ درصدی در بورس کالا را رعایت نکرده‌اند، از فهرست شرکت‌های مجاز به صادرات حذف شده‌ بودند.

اما پس از آن، انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای با اعلام اعتراض شدید خود نسبت به ایجاد محدودیت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد ، قطعی ۴۵ روزه برق و تعیین کف عرضه‌های غیر کارشناسی را دلیل اصلی عدم رعایت تعهدات شرکت‌های فولادی دانست و در نامه خود درخواست کرده که به دلایل فوق، بررسی میزان عرضه شرکت‌های تولیدکننده فولاد (اعم از ذوب و نورد) به مدت سه ماه تمدید شود.

پس از اعلام این اعتراض و حذف نام تعداد کثیری از واحدهای تولیدکننده از لیست صادرکنندگان مجاز، دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و در نامه‌ای جدید به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه، محدودیت‌های وضع‌ شده در نامه قبلی خود را (۶۰/۱۳۳۸۶۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۱) ملغی و اعلام کرد که مجوزهای صادرات فولاد یک ماه دیگر (تا ابتدای مهرماه) تمدید شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید