221405

شکست سنگ آهن توسط زغال کک شو

دنیای معدن -پلتس S&P Global: به دنبال افزایش شدید قیمت ها در هفته های اخیر، زغال کک شو از سنگ آهن پیشی گرفت و به گران ترین ماده اولیه برای فولاسازان تبدیل شد.

به گزارش دنیای معدن، کارخانه های فولاد جهان در شرق آسیا تا هند، اروپا و برزیل در تلاش برای تهیه زغال متالورژی در میان تقویت تاریخی ناشی از محدودیت عرضه جهانی و اختلال در جریان تجارت به دلیل همه گیری کرونا هستند.

برای تولید هر یک‌ تن فولاد مذاب نیاز به 1.6 تن سنگ آهن و 700 کیلوگرم زغال کک شو می باشد. بدین ترتیب هزینه تمام شده برای تولید هر تن فولاد مذاب شامل 150 دلار سنگ آهن در مقابل 350 دلار زغال کک شو می شود. در این محاسبات از شاخص IODEX و Low Vol HCC فوب استرالیا استفاده شده است در حالی که در این برآوردها زمان تحویل مواد اولیه و سایر هزینه ها در نظرگرفته نشده است.

در حال حاضر زغال کک شو به لحاظ بودجه ای از سنگ آهن گران تر است و هزینه ورودی کلی مواد اولیه در 20 سپتامبر بین 50 و 60 درصد نسبت به پایان ماه جولای با توجه به نرخ مصرف گندله و سینتر، افزایش یافته است.

یک مصرف کننده نهایی در هند گفته؛ زغال کک شو بیش از 60 درصد از کل هزینه مواد اولیه مورد نیاز در تولید فولاد برای کارخانه های غرب هند را به خود اختصاص داده است.

محدودیت عرضه جهانی زغال کک شو در نیمه دوم سال 2021 منجر به کاهش حجم معاملات لحظه ای شده و بازار زغال را بالاتر برده است.

علیرغم کمبود عرضه، محموله های زغال کک شو لحظه ای در چند ماه گذشته از بازارهای بین المللی سنتی ازجمله ژاپن، هند، اروپا و آمریکای جنوبی جذابیت خرید بالاتری پیدا کرده است.

براساس اعلام پلتس افزایش هزینه های زغال کک شو برای چین بدتر است زیرا مواد اولیه بین 50 تا 70 درصد از هزینه های ورودی تولید فولاد را تشکیل می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید