221370

پکن بازه محدودیت های تولید زمستان خود را گسترش می دهد

دنیای معدن -انجمن آهن و فولاد چین CISA : براساس پیش نویس برنامه ای که توسط وزارت زیست شناسی و محیط زیست چین MEE در 16 سپتامبر منتشر شد، امسال دولت مرکزی چین قصد دارد بیشتر مناطق شمالی، شرقی و مرکزی این کشور را در کمپین سالانه خود برای کاهش آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان وارد کند و بنگاه های صنعتی مسئول آلودگی شدید جوی را ملزم کند تا تولیدشان را بیشتر مهار کنند.

به گزارش دنیای معدن، پکن از زمستان 2017 هر سال چنین کمپینی را راه اندازی می کند چراکه آلودگی هوا در مناطق سردسیر و بخش های شمالی چین در دوره ای که خانواده های ساکن در این مناطق سیستم گرمایش مرکزی زغالی را فعال می کنند به طور جدی تشدید می شود. فصل گرمایش زمستانی به طور کلی از اول اکتبر تا 31 مارس (از ۹ مهر تا ۱۱ فروردین) هر سال ادامه دارد.

براساس این طرح پیش نویس، برای زمستان 2021-2022 تاکید دولت بر کاهش غلظت ذرات معلق در هوا (PM2.5) کاهش تعداد روزهایی است که دولت مرکزی به طور رسمی آنرا روز آلودگی شدید طبقه بندی می کند.

در زمستان امسال محدودیت های تولید برای فولادسازان، تولیدکنندگان سیمان، کارخانجات کک سازی و بنگاه های مشابه دودساز در 64 شهر و منطقه اعمال می شود.

این محدوده وسیع به این دلیل است که MEE بخش های شمالی استان های هبی Hebei و شانشی Shanxi هر دو در شمال چین، قسمت جنوبی و شرقی استان شاندونگ Shandong در شرق چین و مناطق جنوبی هنان Henan در مرکز چین را به آن مناطقی از کشور که در برنامه های گرمایش زمستانی قبلی گنجانده شده بودند، اضافه کرده است.

گسترش محدوده این کمپین اتفاق غیر معمول تلقی نمی شود. در طول زمستان اخیر در سال 2020-2021 وزارت مذکور 11 شهر را در منطقه Fenwei Plain به شهرهایی که در چیدمان شهر 2+26 در مناطق شمالی چین شامل پکن-تیانجین-هبی و مناطق مجاور گروه بندی کرده بود اضافه کرد.

منابع بازار پس از مطالعه طرح پیش نویس گفتند: محدود کردن تولید کارخانه های فولاد بخش مهمی از این طرح زمستانه برای مهار آلودگی هوا می باشد اما یک تفاوت عمده در این سال این است که محدودیت های زمستان امسال سختگیرانه تر از سال قبل خواهد بود.

هنوز مشخص نیست محدودیت ها تا چه میزان سختگیرانه تر است چراکه پیش نویس هنوز نهایی نشده اما کمپین مذکور در چارچوب هدف فعلی پکن برای حفظ تولید کل فولاد خام در سال جاری در زیر سطح تولید سال گذشته، پابرجاست.

طرح MEE بیان می کند که کارخانه های فولاد یکپارچه که به عنوان A طبقه بندی می شوند و A نمایش دهنده عملکرد برجسته این واحدها در حفاظت از محیط زیست است و همینطور کارخانه های مبتنی بر کوره قوس الکتریکی با استفاده از 100 درصد قراضه فولادی در فرآیند تولید و به عنوان ماده اولیه تولید، مجاز به کاهش تولید به صلاحدید خود برای مشارکت در طرح مذکور خواهند بود.

با این حال و براساس این پیش نویس، آنها باید اطمینان حاصل کنند که تولید فولادشان در دوره اکتبر تا مارس بالاتر از سال قبل نخواهد بود.

درباره سایر تولیدکنندگان فولاد، شدت محدودیت های تولید که به آنها تحمیل می شود با رتبه بندی عملکرد زیست محیطی آنها سنجیده شده و تعیین می گردد. MEE در این پیش نویس اظهار داشت: هر چه رتبه پایین تر باشد نسبت محدودیت بیشتر خواهد بود.

در زمستان سال گذشته تنها کارخانه فولاد Qian'an متعلق به گروه Shougang در شهر تانگشان هبی دارای رتبه A بود و سایر فولادسازان بزرگ رتبه های B و B- (بی منفی) C و D را کسب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید