221275

پکن به تثبیت عرضه و قیمت کامودیتی ها پایبند است

دنیای معدن -تحلیل کیوان ‌جعفری طهرانی: مقامات مربوطه در کنفرانس های مطبوعاتی اداره ملی آمار چین و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) در 15 و 16 سپتامبر اعلام کردند که پکن در تلاش برای تثبیت عرضه و قیمت کامودیتی های فله در ماه های آینده است درحالی که محدودیت مداوم در عرضه و احتمال افزایش قیمت را تایید و تصدیق می کند.

به گزارش دنیای معدن، آقای Fu Linghui سخنگوی NBS در کنفرانس مطبوعاتی 15 سپتامبر تکرار کرد که رشد سریعتر چین در شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) در ماه آگوست عمدتا به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مانند زغال سنگ، محصولات پتروشیمی و فولاد بوده است. بر اساس گزارشات منتشر شده، طی ماه های ژانویه تا آگوست، PPI چین حدود 6.2 درصد، سریعتر از رشد 5.7 درصدی سالانه در مدت ژانویه تا جولای افزایش یافته که این کمی برای اقتصاد چین خطرناک است.

وی تصدیق کرد که باقی ماندن قیمت بالای کامودیتی ها و عدم قطعیت در بازار جهانی ممکن است PPI چین را در کوتاه مدت در سطح بالایی نگه داشته و حفظ کند، به علاوه در بازار داخلی، عرضه برای برخی محصولات صنعتی بالادستی هنوز محدود است و احتمال صعود و اوج گیری قیمت آنها وجود دارد.

خانم Li Hui یکی از مقامات ارشد NDRC نیز در کنفرانس مطبوعاتی این کمیسیون در 16 سپتامبر اشاره کرد، با این حال برخی اقدامات اتخاذ شده توسط پکن برخی دستاوردها را در تثبیت عرضه و قیمت کامودیتی های فله نشان داده است.

به عنوان مثال چین درمجموع 420,000 تن مس، روی و آلومینیوم از ذخایر دولتی را طی سه مرحله و در طول ماه های جولای تا سپتامبر آزاد کرد و این اقدامات به تثبیت انتظارات بازار کمک کرد و رشد قیمت مس، روی و آلومینیوم را کند کرد. این مصوبه، عزم چین برای تنظیم بازار کامودیتی های فله را نشان می دهد.

وی اذعان کرد که قیمت مس، آلومینیوم و روی چین همچنان بالاست و بنگاه های مربوطه منتظر ادامه تلاش دولت در تثبیت قیمت کامودیتی های فله و عرضه آنها هستند. بنابراین ما روند قیمت های بازار و همینطور تغییرات عرضه و تقاضا را از نزدیک زیر نظر می گیریم و با آزادسازی بیشتر ذخایر دولتی عدم تعادل در بازار این کالاها را رفع و قیمت ها را به محدوده منطقی خود باز می گردانیم.

عملا چین با این اقدامات باعث برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای بازار جهانی در زمینه کامودیتی ها می شود تا هم ذخایر دولتی خود را با قیمت بالا به فروش رساند و هم کنترل قیمت بازار را در دست داشته باشد.

آقای Meng Wei سخنگوی NDRC در مورد زغال سنگ که در PPI بالاتر در ماه آگوست مشارکت کرده است از اقدامات اخیر پکن برای تثبیت عرضه و قیمت این کامودیتی اشاره کرد. وی گفت علت اصلی این افزایش قیمت زغال، تلاش پکن جهت وابستگی 100 درصدی مصارف صنعتی و خانگی چین در میان مدت و بلند مدت به تولید زغال داخلی است.

لازم به ذکر است چین دقیقا بعد از تعطیلات هفته اول اکتبر سال گذشته یعنی حدود یک سال پیش واردات زغال کک شو و حرارتی از استرالیا را متوقف کرد تا با شوک حاصله، معادن زغال سنگ غیر فعال داخلی را به حرکت و پویایی وادار کند.

در پایان جلسه 16 سپتامبر، خانم Hui گفت:در رابطه با 11 پروژه سرمایه گذاری ثابت که توسط NDRC در ماه آگوست به ارزش کل 100.6 میلیارد یوان (معادل 15.6 میلیارد دلار) تایید شده است اعلام کرد، اکثر آنها در زمینه زیرساخت‌ها از جمله بخش های انرژی و حمل و‌ نقل می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید