221252

برنامه معدنکاران بزرگ استرالیا برای کامیون های فاقد آلایندگی

دنیای معدن -نشریه NIKKEI Asia ژاپن: با افزایش فشارها بر صنعت معدنکاری به شدت کربن زا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، بازیگران اصلی استرالیایی عجله دارند تا ناوگان کامیونی خود را با استفاده از محدوده وسیعی از امکانات شامل هیدروژن و خودروهای باتری خور، کربن زدایی کنند.

به گزارش دنیای معدن، خانم Julie Shuttleworth مدیر ارشد اجرایی واحد فناوری های سبز شرکت Fortescue Future Industries اعلام کرد: گروه فلزات فورتسکیو در ماه ژوئن یک کامیون حمل کننده هیدروژنی طراحی کرد که اولین نوع خود در جهان است. تست های سایت این کامیون قرار است تا ژوئن 2023 آغاز شود.

دامپ تراک ها را می توان برای حمل بیش از 200 تن طراحی کرد و معمولا با سوخت دیزل کار می کنند. شرکت Fortescue Future Industries قصد دارد به منظور دستیابی به انتشار گازهای گلخانه ای خالص صفر تا سال 2030 بالغ بر 600 میلیون دلار در سال مالی 2022 برای توسعه ناوگان سبز و فناوری های کربن زدایی سرمایه گذاری کند.

گروه بی اچ پی به عنوان رقیب فورتسکیو در پایان ماه آگوست با Caterpillar یکی از تولیدکنندگان تجهیزات معدنی همکاری کرد تا کامیون های معدنی فاقد آلایندگی را با هدف تجاری سازی آنها در این دهه تولید کند. آنها بر روی خودروهای باتری خور تمرکز خواهند کرد اما انتظار می رود فناوری های هیدروژنی نیز برای توسعه این ماشین آلات مد نظر قرار گیرد.

بی اچ پی قصد دارد سالانه 100 تا 200 میلیون دلار به مدت 5 سال در تحقیقات مربوط به آب و هوا مانند کاهش استفاده از گازوئیل در کامیون های معدنی سرمایه گذاری کند.

تلاش های تحقیقاتی و توسعه ای برای کامیون های معدنی قبلا بر روی اتوماسیون متمرکز بود. ریوتینتو و فورتسکیو بیش از 100 کامیون را اتوماتیک کرده اند. یک سوم از 185 کامیون بی اچ پی که در معادن سنگ آهن فعالیت می کنند نیز بدون سرنشین هستند اما شرکت ها تاکید خود را بر روی کربن زدایی تغییر داده اند.

به گفته موسسه مشاوره ایی McKinsey معادن 4 تا 7 درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می دهند. این صنعت نسبت به سایر صنایع با فشار بیشتری برای کربن زدایی مواجه است.

علی پورموسوی کنی Ali Pourmousavi Kani (متخصص ایرانی) که در دانشگاه مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه آدلاید Adelaide سخنرانی می کرد گفت: فروش محصولات معدنکاران استرالیایی در اروپا رقابتی نخواهد بود.

کامیون های معدنی 26 درصد از گازهای گلخانه ای گروه فورتسکیو را برای سال مالی منتهی به ژوئن تولید کردند و این بدان معنی است که وسایل نقلیه با انتشار صفر می تواند تولید گازهای گلخانه ای را در سراسر این صنعت کاهش دهد.

هیچ رهبر مشخصی در زمینه برقی کردن ابرکامیون ها مانند آنهایی که در معادن استفاده می شود وجود ندارد و همین امر سبب شده شرکت های معدنی علیرغم تحمیل هزینه های هنگفت به فکر توسعه این بخش برآیند و در این زمینه با یکدیگر رقابت کنند.

بی اچ پی و واله برزیل در ماه می Charge On Innovation Challenge را راه اندازی کردند و از سازندگان ماشین آلات و فروشندگان دیگر خواستند تا راه حل های برقی کردن صنعت معدن را ارائه دهند.

بی اچ پی، ریوتینتو و شرکت دولتی کودلکو شیلی نیز ماه گذشته جهت توسعه این صنعت به Komatsu پیوستند.

دیدگاهتان را بنویسید