221231

صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفت‌وگو با دنیای معدن مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش افزوده؛ رویکرد جدید ایمیدرو

دنیای معدن-محبوبه ناطق: مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: راهبرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، و استراتژی جدید سازمان ایمیدرو حرکت از کمیت به کیفیت خواهد بود.

امیر صباغ در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای معدن درخصوص اینکه ایمیدرو چه سرمایه گذاری‌های جدیدی در زنجیره ی ارزش خواهد داشت افزود: بر اساس سیاست ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت، استراتژی سازمان ایمیدرو از این پس از کمیت به کیفیت سوق داده خواهد شد و به جای افزایش تناژ، تولید کیفی و ارزش افزوده خط‌کش و راهنمای ما خواهد بود.


وی ادامه داد: به ویژه آنکه کشور در حوزه زیرساخت به ویژه در زمینه انرژی، آب و گاز ضعیف است و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری ایمیدرو ظرف 3 الی 4 سال آینده در حوزه زیرساخت های انرژی خواهد بود. قطعا اگر از تامین زیرساخت اطمینان پیدا کنیم در کمیت می‌توان مانور بیشتری داد. تا آن زمان به سمت کیفیت خواهیم رفت که انرژی کمتری مصرف می‌کند و ارزش افزوده بیشتری دارد.


مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با بیان اینکه استراتژی این سازمان، نگاهی به توسعه اشتغال در پایین‌دست زنجیره معدن و صنایع معدنی دارد، اظهار داشت: بومی‌سازی، سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف به کمک بخش‌های خصوصی، آموزش و پژوهش در جهت ایجاد شرایط بهتر رشد توسعه و سرمایه‌گذاری، استفاده از توان داخلی و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه که به زودی در دستور کار دولت قرار می‌گیرد از دیگر برنامه‌های ایمیدرو است.


صباغ افزود: ایمیدرو برای تامین مواد اولیه صنایع خودرو از جمله تولید ورقهای عریض و کیفی در نورد 2 فولاد مبارکه و حتی لوله ترمز که از خارج وارد می‌شد تفاهمنامه‌هایی با خودروسازان به امضا رساند.


وی با اشاره به اینکه در صنعت مس با مازاد ظرفیت کاتد روبروییم، تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت قرار است در برنامه هفتم ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهد، مصرف مس در داخل افزایش می‌یابد به همین دلیل ایمیدرو به دنبال شناسایی پتانسیل‌های جدید مس است. در زمینه تولید دیگر مواد اولیه مورد نیاز باتری خودروهای برقی مانند لیتیوم نیز برنامه‌هایی ازجمله واردات آن به صورت کنسانتره و سپس تولید آن در داخل یا اکتشاف ذخیره معدنی این مواد خواهیم داشت.


مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو همچنین از سرمایه‌گذاری این سازمان توسعه‌ای در حوزه پایین دست فولاد خبر داد و گفت: مطالعاتی در زمینه تولید لوله‌های فشار بالای آلیاژی که در ذخیره‌سازی سوخت هیدروژن، سیلندرهای اکسیژن و سی ان جی کاربرد زیادی دارد آغاز کردیم؛ این لوله‌ها که عمدتا وارد می‌شود تبدیل به سیلندر شده و امیدواریم با ساخت لوله‌های فشار بالای آلیاژی، ارزش افزوده آن به داخل کشور بیاید.


صباغ با بیان اینکه ایمیدرو همزمان پروژه‌هایی روی ارزش افزوده زنجیره فولاد، آلومینیوم و مس در دست اقدام دارد افزود: ایمیدرو در حوزه آلومینیوم مطالعاتی را در پایین دست انجام داده، آلومینیوم سالکو وارد مدار تولید شده و با توجه به مازاد آلومینیوم، پیش‌بینی می‌شود مواد معدنی و محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، بخش عمده‌ای از صادرات آینده کشور را به خود اختصاص دهد به ویژه آنکه در این زمینه مذاکراتی با چینی‌ها داشته‌ایم. ایمیدرو هم‌زمان در تقویت زنجیره ارزش ازجمله افزایش ظرفیت تولید الکترود گرافیتی، پودر آلومینا و تولید آن از مواد معدنی مختلف، فعالیت در حوزه اکتشافات عمیق و تجهیزات معدنی هم فعال است.


او حجم سرمایه‌گذاری ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در حوزه زیرساخت را حدود 8 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان شامل احداث 12 هزار مگاوات توان نیروگاهی و خطوط انتقال آب است. روی گاز نیز همچنان مطالعه می‌کنیم و معتقدیم گاز؛ بحران و مشکل اصلی حوزه صنایع انرژی‌بر کشور در آینده است. در این زمینه ایمیدرو به دنبال ایجاد راهکاری از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با وزارت نفت است.


مدیر اقتصادی وتوسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار داشت: واحدهای تابعه ایمیدرو بیش از 10 میلیارد دلار پروژه توسعه در دست اجرا دارند و به نظر می‌رسد بتوانند از منابع داخلی و بازار سرمایه، پروژه‌هایشان را کامل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید