221181

تلاش مافیای واردات این است که هپکو بخش معدن را رها کند

دنیای معدن - نهایت تلاش مافیای واردات این است که هپکو بخش معدن را رها کند و به بخش راهسازی بپردازد؛ چرا که به دلیل کاهش بودجه های عمرانی ماشین آلات زیادی در حوزه راهسازی وارد نمی شود.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا میقانی، قائم مقام مدیرعامل هپکو اظهار کرد: حتی مدت زمان تامین قطعات موردنیاز هپکو در دور ه ای که تحریم نبود نیز به طور متوسط بین ۸ تا ۹ ماه طول می کشید و برخی قطعات نیازمند زمانی ۱۸ماهه برای تولید بودند؛ اصلی ترین دلیل این است که تامین کنندگان قطعات مورد نیاز تولیدات هپکو در دنیا محدود هستند؛ به عنوان مثال موتور دامپتراک در دنیا توسط دو یا سه شرکت تولید می شود.

وی در پاسخ به همه کسانی که پیگیر اتفاقات هپکو طی یک سال اخیر توسط مدیریت جدید هستند افزود: اتفاقات خوبی در عقد قرارداد ها و ارائه محصولات جدید صورت گرفته و همچنین پیگیری های بسیاری در زمینه پرونده مالی هپکو انجام گرفته است؛ اما نمی توان گفت شرایط اکنون مدینه فاضله است؛ چراکه مشکلات بسیاری با هپکو همراه بوده که در جهت رفع آن ها باید گام های جدی تری برداشته شود.

قائم مقام مدیرعامل هپکو ادامه داد: تمام تلاش ما این است که تولید در هپکو راه اندازی شود؛ طی یک سال اخیر با مدیریت جدید تلاش بسیاری برای حل مشکلات بانکی شرکت شد؛ آنچه که ما بار ها بعد از واگذاری ها در هپکو به آن نقد کردیم این است که برنامه مدیران در تامین اعتبارات و منابع هپکو چه بوده است؟ و چه اقداماتی برای رفع مشکلات ارزی هپکو در بانک ها صورت گرفته است؛ چرا که رفع مشکلات اعتباری و ارزی هپکو در بانک ها اولویت اصلی در حل مشکلات شرکت است تا شرکت بتواند قرارداد های منعقده را تامین اعتبار کند و تضامین آن ها را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: تهاتر ۱۰۴۶ میلیاردی بدهی های هپکو از اقدامات ارزشمندی بوده که شاید تنها از عهده سازمان تامین اجتماعی بر می آمد و این مهم در سایه تلاش شبانه روزی مدیدیت ارشد شرکت و پشتیبانی تامین اجتماعی به وقوع پیوست و این اتفاق بزرگ توانست یکی از قفل های بزرگ شرکت با سیستم بانکی را باز نماید و درادامه انتظار می رود این تهاتر صورت گرفته در قالب افزایش سرمایه بتواند سبب ورود نقدینگی و اصلاح ساختار مالی شرکت شود.

میقانی به مذاکرات صورت گرفته با کنسرسیوم های بزرگ معدنی در کشور به منظور انعقاد قرارداد برای ساخت ماشین آلات مورد نیاز آن ها توسط هپکو اشاره و تاکید کرد: با توجه به ارتباطی که با شرکت های تامین کننده قطعات صورت گرفته است، توانستیم مذاکراتی جدی انجام دهیم برای آنکه ماشینآلات مورد نیاز راهسازی و معدن را در سبد تولیدات هپکو قرار دهیم که این مذاکرات به سرانجام رسیده و به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات بزرگ در هپکو تهیه پکیج محصولات مورد نیاز بخش معدن بود که به گفته منتقدین هپکو هم این پکیج بسیار کامل و نشان دهنده اشراف شرکت به نیازمندی معادن است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو توصبح داد: تهیه این پکیج توسط هپکو از نگاه مافیای واردات رد است، اما موفقیت بزرگی در هپکو حاصل شده است؛ آنچه مهم است و به عنوان یک مشکل بزرگ در هپکو است، خنثی کردن کارشکنی های مافیای بزرگ واردات است که شروع به سنگ اندازی کرده اند.

وی ادامه داد: کارشکنی های بسیاری رخ داده که بسیار دردآور بوده و این به دلیل سود های بسیار سنگینی است که در بخش واردات ماشین آلات سنگین معدنی وجود داشته و دارد؛ اما تلاش ما بر این است که هپکو بتواند ماشین مورد نیاز بخش معدن را تهیه و با قیمت و خدمات مناسب در اختیار ایشان قرار دهد.

میقانی تاکید کرد: نهایت تلاش مافیای واردات این است که هپکو بخش معدن را رها کند و به بخش راهسازی بپردازد؛ چرا که به دلیل کاهش بودجه های عمرانی ماشین آلات زیادی در حوزه راهسازی وارد نمی شود درحالیکه این بخش معدن است که به شدت واردات دارد و هپکو قابلیت ساخت ماشین آلات آن ها را در سطح بالا و قابل رقابت با دنیا دارد و البته این بدان معنی نیست که ما زمان و کمیت مورد نیاز بخش معدن را در نظر نگیریم بلکه میتوانیم با استفاده از پتانسیل شرکت هپکو واردات را نیز توسط شرکت هپکو و با خدمات بعد از فروش مناسب برنامه ریزی نماییم و خلا موجود در نبود ماشین را تا تولید انبوه شرکت هپکو به این شرکت بسپاریم.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ حدود ۶ هزار میلیارد تومان فقط برای واردات سه محصول دامپتراک، بیل و لودر هزینه شده که قسمت عمده آن ها دست دوم وارد کشور شده است و این فاجعه روی فاجعه است که واردات صورت گیرد آن هم دست دوم و این اتفاق علاوه بر آنکه هپکو را تهدید می کند؛ راندمان معادن را نیز به شدت پایین میاورد و این یکی از دلایل اصلی غیر اقتصادی بودن فعالیت بسیاری از معادن کوچک و پیمانکاران معادن بزرگ است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو ادامه داد: دامپتراک یک محصول استراتژیک برای معدن است که قابلیت تولید در هپکو را دارد. امروز بخش خصوصی به توانمندی هپکو اطمینان کرده و با هپکو قرارداد بسته است.

وی تاکید کرد: اگرچه که هپکو در گذشته نیز در سال های ۸۲ و ۸۳ تولید دامپتراک داشته است، اما تولیدات جدید هپکو با گذشته فرق دارد؛ به طوری که در گذشته بومی سازی دامپتراک به اندازه امروز عمیق نبود، اما اکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ درصداین محصول استراتژیک به صورت فاز بندی شده در داخل شرکت تولید خواهد شد و این بومیسازی قیمت تمام شده را پایین میآورد و راندمان تولید را بالا میبرد و اشتغالزایی نیز ایجاد میکند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه معدن، گام های بزرگی توسط هپکو برداشته شده؛ تاکید کرد: انتظار ما این است که بخش معدن امروز با توجه به اینکه میداند هپکو توان و قابلیت ساخت محصولات مورد نیاز آن ها را دارد با هپکو وارد همکاری شود و قرارداد های منصفانه منعقد نماید.

میقانی با انتقاد از برخورد برخی شرکت های معدنی در مواجهه با پیشنهادات همکاری با هپکو گفت: انتظارات نامتعادل، مانع کار و تولید در هپکو میشود؛ برخی شرکت ها قراداد های غیرمنصفانه و یک طرفه به هپکو پیشنهاد می کنند؛ درحالیکه توانمندی هپکو مستلزم همکاری دوجانبه است. متاسفانه برخی شرکت ها خطر ریسک واردات محصول را با پرداخت کامل وجه به شرکت های واسطه می پذیرند، اما حاضر به همکاری با شرکت توانمند داخلی هپکو نیستند و این به تولید داخل ضربه وارد می کند. به بیان دیگر ما حاضریم به دلالان خارج از کشور وجه کامل دامپتراک را پرداخت کنیم و ریسک بلوکه شدن آن را با شرایط تحریمی بپذیریم ولی در قرارداد با شرکت هپکو به دنبال وثایق سنگین مالی هستیم که این موضوع سبب کند شدن حرکت بعضی قرارداد ها شده است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو گفت: در کرمان و سیرجان گورستانی از ماشین آلات معدنی ایجاد شده و این یعنی نادیده گرفتن توانایی های داخل کشور که برای صنعت کشور مخاطره انگیز است. سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار ارز از کشور صرفاً برای دامپتراک خارج می شود؛ تولید داخل با مدیریت واردات حمایت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید