221138

عامل تاثیرگذار در اصلاح شاخص بورس

شاخص کل بورس طی روزهای گذشته افتی شدید را تجربه کرده است. پس از آنکه شاخص کل در روز یکشنبه با ریزش ۴۰ هزار واحدی به کانال ۴/۱ میلیونی بازگشت، روز گذشته نیز روند نزولی خود را ادامه داد و با قرار گرفتن در سطح یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد، افت بیش از ۱۴ هزار واحدی را ثبت کرد. به عقیده کارشناسان اما وجود چنین روندی، بعد از حدود سه ماه رشد بازار، طبیعی است و سهامداران نباید با تصمیمات هیجانی خود مانع از بازگشت روند صعودی به شاخص بورس شوند. بر این اساس گفته می‌شود اصلاح کنونی شاخص کل بورس تحت‌تاثیر ابهام در مذاکرات برجام، نوسانات نرخ ارز، بیم و امیدها درباره حذف یا تداوم قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف و رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومت تکنیکالی رخ داده است.
معاملات بورس پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که طی سال ٩٩ و در چند ماه نخست سال‌جاری تجربه کرد با مشخص شدن کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایران رنگ دیگری به خود گرفت و تا حدودی توانست از میزان هیجان ایجادشده در این بازار و ترس سرمایه‌گذاران برای ورود نقدینگی بکاهد. بهبود و تداوم روند صعودی معاملات بازار سهام در تیر و مرداد منجر به آسودگی خاطر سهامدارانی شد که ضرر و زیان‌های سنگینی را طی یک سال گذشته در این بازار متحمل شده بودند و ایجاد تعادل در معاملات بورس طی دو ماه اخیر را به عنوان فرصتی دوباره برای سرمایه‌گذاری در بورس و کسب بازدهی معقول از این بازار می‌دانستند. با وجود کاهش هیجان و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اما معاملات این بازار از نخستین روزهای شهریورماه با نوساناتی همراه شد. با این حال اکثر کارشناسان وجود چنین روندی را در بازار طبیعی اعلام کردند و معتقد بودند که بازار همیشه بعد از تجربه هر رشد سنگینی، برای مدتی موقت نیازمند استراحت است تا بتواند به حمایتی مهم برای صعود دوباره شاخص بورس دست پیدا کند. فعالان بازار سرمایه از نخستین روزهای خرداد و در زمان بازگشت رشد به معاملات بورس، ضمن ارائه عوامل متعدد تاثیرگذار بر اصلاح شاخص بورس، کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد را مقاومتی بسیار جدی در بازار عنوان کرده بودند و از مدت‌ها قبل ایجاد چنین اصلاحی در بازار به دلیل نزدیک شدن شاخص بورس به این کانال پیش‌بینی کرده و نسبت به این اتفاق هشدار لازم را به سهامداران داده بودند. در کنار مقاومت جدی شاخص بورس برای ورود به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، ابهام در مذاکرات برجام و تاثیر آن بر نرخ ارز، یکی دیگر از عوامل نوسان در بازار بوده است.
روند هوشمند معاملات
در همین ارتباط مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را هوشمند اعلام کرد و گفت: با توجه به مطرح شدن بحث قیمت‌گذاری دستوری در برخی از کالاها، فراهم شدن زمینه اصلاح شاخص بورس در بازار حتمی بود. وی اظهار داشت: در صورتی که با طرح موضوع قیمت‌گذاری دستوری، معاملات بورس وارد مدار منفی نشود جای تعجب دارد و در آن زمان دیگر نمی‌توان روند بازار را به عنوان روندی طبیعی دانست. صفاری خاطرنشان کرد: روند روز یکشنبه بازار سهام را نباید به عنوان «روند اصلاحی» نامگذاری کرد، بلکه عکس‌العملی بود که بازار در مقابل بحث قیمت‌گذاری دستوری از خود نشان داد و باید آن را به عنوان روند یا رفتاری کاملا درست ارزیابی کرد. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: روند اصلاحی فعلی در بازار را نمی‌توان ناشی از مساله برجام یا تعیین تکلیف آن عنوان کرد، زیرا تاثیر این اتفاق بر روند بازار در بلندمدت رخ خواهد داد و سهامداران نباید نگران اصلاح شدید شاخص بورس در کوتاه مدت تحت تاثیر نتیجه مذاکرات برجام باشند. وی با تاکید بر اینکه موضوع قیمت‌گذاری دستوری در کوتاهترین زمان ممکن بر روند بازار و سود شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: کلیت روند منفی معاملات بورس به ویژه در روز یکشنبه ناشی از ترس ایجاد شده در صنایع مختلف و تاثیرگذاری بر سهام مختلف شرکت‌ها بود. صفاری اظهار داشت: اگر اجازه دهند که مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد و آنها به صورت دستوری تعیین نشوند، بازار به روال عادی خود بازمی‌گردد و می‌توان دوباره شاهد روزهای پررونق در این بازار بود. این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران افزود: سهامداران بهتر است در وضعیت فعلی معاملات بورس صبر داشته باشند و نباید به هیچ عنوان هیجان را سرلوحه فعالیت‌های خود در این بازار قرار دهند، زیرا رییس‌جمهوری اعلام کرده که حمایت از بازار سرمایه از اصلی‌ترین فعالیت‌های دولت سیزدهم خواهد بود که این موضوع به مرور تاثیر مثبتی را بر روند بازار ایجاد خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری همیشه منجر به فساد در بازار و اجحاف در حق تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌شود، گفت: در این میان و به دنبال قیمت‌گذاری دستوری، دلالان از بازار سوءاستفاده می‌کنند و زمینه به‌هم‌ریختگی بازار را فراهم خواهند کرد.
روند فعلی معاملات بورس طبیعی است
آراد پورکار دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز روند شاخص بورس را به شکل‌گیری موج قوی صعودی شاخص بورس در کوتاه‌مدت مرتبط دانست و به ایرنا گفت: در این مدت، اصلاحی جدی مسیر معاملات بازار سهام را تحت‌تاثیر خود قرار نداده است. اکنون شاخص بورس درگیر مقاومتی بسیار مهم است و در کنار این مقاومت شاهد بودیم که حقیقی‌ها و حقوقی‌ها روش محافظه‌کارانه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کردند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی چند وقت گذشته شاهد خرید و فروش حقوقی‌های بزرگ در بازار بودیم که منجر به تغییر جهت معاملات بازار و شاخص بورس شدند، گفت: حقوقی‌ها سهام خود را روی نقاط مقاومتی فروختند و به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت پیش رفتند؛ زمانی که نقدینگی از بازار خارج می‌شود و وارد صندوق می‌شود بازار به دلیل خروج نقدینگی و افزایش تقاضا در مدار اصلاحی قرار می‌گیرد. وی روند فعلی معاملات بورس را طبیعی خواند و گفت: همیشه شاخص بورس بعد از ایجاد صعودی سنگین در بازار نیاز به اصلاح و استراحت پیدا می‌کند که به دنبال آن باید شاهد دست به دست شدن سهام شرکت‌ها در بازار باشیم تا دوباره از این طریق زمینه رشد بازار در کانال‌های بالاتر فراهم شود. پورکار گفت: در وضعیت فعلی، شاخص بورس برای مدتی نیاز به استراحت دارد و نکته مهم این است که کانال یک میلیون و ۴٣٠ هزار واحد می‌تواند محدوده‌ای مثبت برای شاخص بورس باشد. وی به تاثیر خبرهای منتشرشده در خصوص تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز دیدار گروسی و اسلامی بر روند روز یکشنبه معاملات بورس اشاره کرد و گفت: این اتفاق به دلیل زنده شدن امیدها برای ایجاد نتیجه مثبت در مذاکرات برجام در روند اصلاحی بازار بی‌تاثیر نبود. پورکار خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم برای توافق برجام، شاهد کاهش کوتاه‌مدت نرخ دلار در بازار خواهیم بود که تبعات آن می‌تواند افزایش عرضه در معاملات بورس باشد، این درحالی است که روز یکشنبه نرخ دلار واکنش زیادی را از خود نشان نداد و دلار با کاهش حدود ۲۰۰ تومانی همراه شد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به طور قطع بورس تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را در میان بازارهای موازی داشته باشد و بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.
تداوم معاملات بورس در محدوده‌های فعلی
علی خسروشاهی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است که روند صعودی شاخص بورس بعد از بازگشت رشد به این بازار از خردادماه و نزدیک شدن به مرز یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد متوقف شده است؛ بنابراین اکنون چند روزی است که سطح خود را در کانال یک میلیون و ۵٠٠ هزار واحد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حفظ کرده و به طور دائم در حال صعود و نزول است. وی می‌گوید: شاخص بورس بعد از چند هفته نوسان، در نهایت روز یکشنبه مرز روانی یک میلیون و ۵٠٠ هزار واحد را به سمت پایین از دست داد و در عدد کمتر از یک میلیون و ۴٩٠ هزار واحد قرار گرفت. خسروشاهی خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه عوامل سیاسی و اقتصادی حاضر در کشور به نظر می‌رسد که بازار فعلا در همین محدوده‌ها معامله شود اما این احتمال هم وجود دارد که معاملات بورس تحت تاثیر تورم و افزایش نرخ ارز در یک مدار ملایم صعودی قرار بگیرد و شاخص بورس با رشد همراه شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرف دیگر افت بیشتر قیمت سهام دور از انتظار است و می‌توان اعلام کرد که محدوده‌های یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برای شاخص بورس یکی از مهم‌ترین محدوده‌هایی است که نشان می‌دهد انگیزه‌ای برای افت بیشتر شاخص بورس وجود ندارد. خسروشاهی اظهار داشت: سهامدارانی که افق بلندمدتی دارند و برای دوره یک‌ساله سبد سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کرده‌اند باید با خیالی آسوده، نگرش خود را بدون توجه به نوسانات روزانه و هفتگی به بورس ادامه دهند و بهتر است در شرایطی که بازار در مرحله اصلاح و نوسان قرار گرفته است به سهام ارزنده خود اضافه و در زمان صعود بخشی از سود خود را شناسایی کنند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس در مقایسه با بحث‌های تورمی و افزایش نرخ ارز یکی از بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری است، گفت: چنین پیش‌بینی وجود دارد که بورس بتواند تا پایان سال بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد و معاملات بهتری را در مقایسه با بازارهای موازی در پیش بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید