221134

استخراج، حمل و فرآوری طلا در زرمعدن خمین

دنیای معدن - زرمعدن خمین در حال حاضر تنها معدن طلای استان مرکزی است که از سال ۹۳ فعال بوده و واحد فرآوری آن از سال ۹۷ آغاز به کار کرده است.

به گزارش دنیای معدن؛ استان مرکزی؛ معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی گفت: معدن طلای خمین کارکرد و اثربخشی مثبتی در اشتغال بومی ها و فعالیت های اجتماعی دارد.
فدایی فروتن می گوید: زرمعدن خمین در حال حاضر تنها معدن طلای استان مرکزی است که از سال ۹۳ فعال بوده و واحد فرآوری آن از سال ۹۷ آغاز به کار کرده است.
وی اظهار کرد: بیش از ۴۲۰ نفر به طور مستقیم در این معدن در حال فعالیت هستند که ۹۰ درصد از این افراد از بومی های خود شهرستان خمین و روستاهای اطراف هستند که در واحدهای مختلف از جمله استخراج، حمل و فرآوری مشغول به کار هستند.


فدایی فروتن افزود: این معدن دارای سه پروانه بهره برداری در یک مجموعه است و در این معدن سولفیدی به روش هیپ لیچینگ کان سنگ طلا استخراج می شود.
او ادامه داد: همان طور که در پروانه بهره برداری معدن درج شده ظرفیت معدن حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است که به ازای هر تن مواد معدنی استخراج شده یک و نیم ppm طلا استخراج می شود. اما نمی توان این میزان را قطعی دانست چرا که با توجه به شکل و محل قرارگیری سنگ معدنی ممکن است میزان طلای استخراج شده کاهش یابد.


فدایی فروتن گفت: تمامی فعالیت های اقتصادی و خدماتی از جمله خرید، حمل و نقل و غیره معدن طلا در شهرستان خمین و توسط بومی های این شهر انجام می شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی تصریح کرد: طبق گزارش هایی که به دست ما رسیده این معدن تاکنون هیچ گونه حقوق یا مالیات معوقه ای نداشته و در وضعیت های اجتماعی و بحرانی چون شیوع کرونا و ارائه کمک های اجتماعی به افراد درگیر اعتیاد نقش پررنگی را ایفا کرده است.


وی افزود: این معدن در زمینه اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و فعالیت های اجتماعی نقش مثبتی در منطقه داشته است.
فدایی فروتن بیان کرد: روشی که برای استخراج طلا در این معدن استفاده می شود، کاملا علمی و فنی بوده و از آن جا که شهرستان خمین منطقه کم آبی است در استخراج طلا از این معدن به جای روش تانک لیچ از هیپ لیچ استفاده می شود که کمترین میزان آب در آن مصرف شده و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه است.


وی تنها مسأله این معدن را بالابودن هزینه های تولید عنوان کرد و افزود: تیم تحقیقاتی و آزمایشگاه ها و دستگاه های این معدن به روز بوده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. با توجه به تحریم های موجود تنها مشکل این معدن بالابودن قیمت ماشین آلات معدنی و هزینه قطعات و لوازم یدکی است.


معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی گفت: از آن جا که تاکنون از اداره کل محیط زیست استان مرکزی هیچ گونه گزارش منفی در خصوص فعالیت های زیست محیطی این معدن به ما گزارش نشده می توان گفت این معدن تاکنون در رعایت استانداردهای زیست محیطی عملکرد مناسبی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید