221114

اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری مجتمع فولاد مبارکه در گفت و گو با دنیای معدن مطرح کرد:

صنایع لوازم خانگی با تولید ورق رنگی فولاد مبارکه روئین‌تن شد

دنیای معدن-محبوبه ناطق: معاون بهره‌برداری مجتمع فولاد مبارکه در خصوص میزان تولید ورق رنگی مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی گفت: در حال حاضر نیاز کلیه صنایع لوازم خانگی داخلی که خطوط تولید را برای استفاده از ورق رنگی آماده کرده اند، تامین می‌کنیم.

عباس اکبری محمدی در خصوص اقدامات انجام شده جهت تقویت تولید داخل در فولاد مبارکه گفت: مجتمع فولاد مبارکه به عنوان یک بنگاه اقتصادی و تولیدی بزرگ نقش موثری در تعیین و تغییر شاخص‌های اقتصادی کشور دارد به گونه‌ای که در حال حاضر فولاد مبارکه اصفهان 5درصد تولید ناخالص صنعت و نزدیک 1درصد تولید ناخالص داخلی توسط گروه فولاد مبارکه تامین می‌شود.


معاون بهره‌برداری مجتمع فولاد مبارکه اضافه کرد: ما همزمان دو رویکرد برای رونق تولید داخل شرکت اتخاذ کردیم از جمله؛ رویکرد داخلی‌سازی و بومی سازی قطعات و تجهیزات و مواد ورودی به طوری که از اول بهره‌برداری تاکنون نزدیک به 140هزار قطعه داخلی‌سازی شده است. ما سعی کردیم با اتخاذ رویکرد بومی‌سازی علاوه بر حمایت از تولید داخلی بتوانیم موانع تولید شرکت را ازجمله تحریم‌ها کنار بگذاریم که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری داشتیم به گونه‌ای که علیرغم تحریم‌های چندباره علیه شرکت، تاکنون در روند تولید توقف نداشتیم و توانستیم کلیه نیازمندی‍ها را با حداکثر استفاده از توان داخلی تامین کنیم.


اکبری محمدی ادامه داد: در رویکرد دوم سعی کردیم با حداکثر توان دانش و تجهیزات، محصولات مورد نیاز صنایع پایین دست را که تاکنون واردات می‌شده تامین کنیم. در همین راستا سالانه 7 الی 8 گرید مختلف جدید که نیاز صنایع مختلف بوده به سبد محصولات فولاد مبارکه افزوده و به صنایع پایین‌دست عرضه شده است از جمله آنها می‌توان به ورق رنگی مورد نیاز در لوازم خانگی، ورق مقاوم به ارتعاش و خستگی، ورق با قابلیت پانچ‌پذیری بالا و خصوصا ورق API مخصوص نفت ترش که درمقابل خورندگی مقاومت بالایی دارد اشاره کرد که نیاز صنایع پایین دست به واردات را کاهش داده است.


وی در رابطه با ورق‌های رنگی مورد نیاز لوازم خانگی به خبرنگار دنیای معدن گفت: در حال حاضر فولاد مبارکه ورق‌های رنگی در گریدهای مختلف با کاربرد ساختمانی، دکوراتیو و ورق‌های رنگی مورد استفاده در صنعت لوازم‌خانگی تولید می‌کند گرید اول را برای لوازم خانگی تولید می‌کردیم که اگرچه جزو گریدهای تولیدی‌مان نبود اما با توجه به حساسیت و کیفیت بالایی که نیاز دارد و امکان تولید آن در داخل کشور محقق نشده بود با تغییر در خطوط تولید و کسب دانش مورد نیاز آن محقق کردیم که در حال حاضر در ساخت بدنه‌ی لوازم‌خانگی مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی کاربرد دارد و در تست‌های کیفیت سربلند بیرون آمده است.


او با بیان اینکه فولاد مبارکه ماهانه نزدیک به 600 تن قابلیت تولید ماهانه ورق رنگی دارد اظهار داشت: به زودی این ظرفیت را بسته به نیاز داخلی به بالای 1000 تن می‌رسانیم و محصولی که تاکنون کاملا وارد می‌شد را تماما بر اساس سفارش صنایع تولید کرده و حتی ظرفیت تولیدش را اضافه می‌کنیم. در واقع با تولید ماهانه 600 تن تولید، سالانه حداقل 9 میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری شده و با برنامه‌ریزی‌های توسعه و افزایش ظرفیتی که در نظر داریم این رقم بالاتر خواهد رفت.


اکبری محمدی در خصوص ورق‌های API گفت: این ورق‌ها از فناوری پیشرفته تولید فولاد برخوردار است و عمدتاً برای محیط‌های خورنده یا محیط‌های تحت استرس شیمیایی و فیزیکی بالا ازجمله برای محیط‌های نفت و گاز ترش مناسب است که میزان گوگرد موجود در سیالات آن‌ها بالاست.


معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ادامه داد: ما موفق به تولید 400هزار تن ورق برای خط انتقال استراتژیک نفت خام از گوره استان بوشهر به جاسک دراستان هرمزگان شدیم و علاوه بر تأمین نیاز داخل، از واردات این نوع ورق جلوگیری کردیم. چرا که علی‌رغم اقدام وزارت نفت ایران به دلیل تحریم این ورقها را نمی‌توانست خریداری و وارد کشور کند. این محصول مورد تائید وزارت نفت است و اکنون تبدیل به اسلب و سپس لوله شده و دارد در این خط انتقال به کار گرفته می‌شود.


اکبری محمدی از کارشکنی‌ها و موانع تولید نیز گفت و افزود: ما سعی کردیم موانع را به مدد توانمندی و دانش نهادینه ‌شده در متخصصین صنعت فولاد رفع کنیم. ولی همچنان صنعت فولاد با دو چالش تأمین انرژی برق و گاز و مواد اولیه روبه رو است. عمده تولید فولاد در کشور به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که اگرچه فناوری‌های پاک است اما وابسته به انرژی برق و گاز است از این رو در تأمین پایدار انرژی الکتریکی و گاز مورد نیاز این صنعت و همچنین تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز دچار چالش هستیم که برای رفع این موانع نیازمند همراهی و برنامه‌ریزی و نظارت دقیق‌تر بر اجرای درست این برنامه‌ها از سوی وزارت نیرو و وزارت صمت هستیم.


معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با اشاره به اینکه نیروگاه‌ موجود در کارخانه تنها 30 درصد نیاز کارخانه را تامین می‌کند و مابقی را ناچار هستیم از شبکه سراسری بگیریم، گفت: با برنامه‌هایی که برای توسعه، تأمین و افزایش ظرفیت نیروگاهی داریم امیدواریم تامین برق از محل نیروگاه داخلی به 90 درصد برسد، در حال حاضر نیز فرایند برگزاری مناقصه و آماده‌سازی شرایط فنی در دست اقدام است.


وی همچنین در خصوص تمهیدات لازم جهت تأمین گاز مصرفی نیروگاه‌های برق گفت: مطالعاتی در رابطه با کاهش وابستگی به گاز انجام‌شده است ولی از آنجا که عمده گاز به عنوان ماده اولیه در تکنولوژی احیا دارد استفاده می‌شود نیازمند و توجه بیشتر وزارت نیرو و وزارت نقت برای تامین پایدار گاز مورد نیاز کارخانه است و امیدواریم با حمایت و توجه بیشتر وزارت نفت و انجام‌ سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در زیرساختهای مورد نیاز صنایع زنجیره فولاد حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید