221027

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفتگو با دنیای معدن تشریح کرد

سپتامبر سبز؛ حال کامودیتی‌ها به جز مس خوب است

دنیای معدن - محبوبه ناطق: در هفته منتهی به 11 سپتامبر 2021 (20شهریورماه) به نظر می‌آید وضعیت کامودیتی‌ها نسبت به ماه اوت بهتر باشد. این تحلیل امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است که ید طولایی در تحلیل بازار کامودیتی‌ها دارد.

او در این باره به خبرنگار دنیای معدن گفت: آمار اقتصادی منتشرشده چین نشان‌دهنده این است که دولت باوجود نگرانی رشد قیمت مواد اولیه، هم‌زمان به دنبال تقویت سرعت رشد اقتصادی این کشور نیز است. چین، در برخی از شهرها سرمایه‌گذاری، خرید و معاملات مسکن را محدود کرده اما در شهرهای دیگر به‌منظور جلوگیری از رکود بازار مسکن، مقرراتی برای تقویت خرید مسکن اعمال کرده است.


وی افزود: در ماه اوت (ماه گذشته) موجودی انبارهای عمده کامودیتی‌های فلزات اساسی به‌جز سنگ‌آهن ، مثل زغال‌سنگ ، مس ، روی ، نیکل و آلومینیوم روند نزولی داشته و همین امر شرایط را برای رسیدن قیمت فلزات اساسی به‌جز مس به بالاترین سطح سال 2021 در معاملات هفته گذشته فراهم آورده است.


صباغ با اشاره به احتمال تداوم رشد قیمت برخی از محصولات در افق چند هفته آینده مانند آلومینیوم و زغال‌سنگ تصریح کرد: آلومینیوم جزء فلزاتی است که پتانسیل تداوم رشد را به دلیل محدودیت تولید شمش آلومینیوم در چین دارد. محدودیت مصرف برق و آلایندگی شهرها در زمستان موجب شده دولت چین برای صنعت آلومینیوم سقف تولید بگذارد و سرمایه‌گذاری‌اش را روی 45 میلیون تن ببندد لذا عملا آلومینیوم مازاد ناشی از رشد قیمت شمش وجود نخواهد داشت و انبارهای دنیا موجودی ندارند و واردات تعدیل می‌شود.


مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو به بازار زغال‌سنگ اشاره کرد و گفت: دعوا بین چین و استرالیا دارد به مرحله حساسی می‌رسد از این رو واردات چین و موجودی زغال سنگ در بندرها محدود شده است. از طرفی مصرف برق چین در فصل تابستان به علت گرما حدود500 درصد رشد داشته است که موجب کاهش فراوان انبارهای زغال‌سنگ در نیروگاه‌های برق شده است. در کنار این فولادسازها بخش عمده‌ای از زغال‌سنگ کک شو را با رشد تولید نیمه اول سال مصرف‌ کرده‌اند.


صباغ ادامه داد: در استرالیا هم گزارش‌ها حاکی از آن است که بازار زغال‌سنگ شاهد محدودیت عرضه است و کشتی‌ها از مبدأ استرالیا به چین یا هند چند هفته است که در انتظار بار زغال‌سنگ از بی اچ پی بیلتون هستند. از سوی دیگر تأمین زغال سنگ دنیا از مبدا روسیه و امریکا محدودیت دارد که عمدتاً قراردادهای بلندمدت داشتند و فروش کردند و بازار تأمین زیادی ندارد به همین دلیل قیمت‌ها بالا می‌رود. درمجموع می‌توان گفت وضعیت صنعت آلومینیوم و زغال‌سنگ دنیا مطلوب است و انتظار رشد قیمت داریم.


وی با اشاره به افت تولید قابل انتظار فولاد در نیمه دوم سال تاکید کرد: این افت تولید ناشی از سیاست سقف تولید فولادسازان چین است و احتمالاً شاهد بهبود قیمت‌ها و رشد چین در این حوزه خواهیم بود.


صباغ گریزی به بازار سنگ آهن زد و گفت: بازار سنگ‌آهن شاهد مازاد عرضه است و برای چندمین هفته متوالی شاهد افزایش موجودی انبارها به بالاترین سطح از سال 2019 هستیم و داریم به نقطه تعادل نزدیک می‌شویم یعنی بعید به نظر می‌رسد سنگ‌آهن افت قیمت بیشتری را تجربه کند. سنگ آهن به دنبال کف‌سازی قیمت در محدوده‌ی 100 الی 130 دلار است و سپس بازار بهاستقبال فصل زمستان و به دنبال آن فصل بهار می¬رود و فولادسازان چین اقدام به ذخیره‌سازی می‌کنند.


وی نظر ما را به موضوع گاز به عنوان یکی از تقاضاهای بالای جهانی گاز طبیعی جلب کرد و گفت: به دلیل طوفان لوئیزیانای امریکا هنوز بخش زیادی از پالایشگاه‌های نفت و گاز امریکا تعطیل است و محدودیت عرضه وجود دارد و این موضوع باعث موجب جهش 8 درصدی قیمت گاز طبیعی در هفته جاری شد. در اروپا هم شاهد کاهش محدوده عرضه از سمت روسها بودیم. روسها تمرکزشان روی بازار چین رفته و قیمت گارز طبیعی در اروپا قیمت جهش زیادی دارد.


مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با پیش بینی یک بحران و شوک قیمتی در بازار داخلی گاز طبیعی در فصل زمستان امسال تصریح کرد: قطعا با فرارسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز شرایط بحرانی‌تر هم می‌شود. احتمالا صادرکنندگان گاز شرایط بهتری داشته باشند چراکه با افزایش مصرف گاز در فصل سرما وضعیت بحرانی‌تری را تجربه خواهیم کرد.

البته قیمت گاز طبیعی در ایران برای صنایع فولاد به خوراک پتروشیمی و قیمت گاز جهانی به‌طور غیرمستقیم مرتبط است و این رشد قیمت باید مراقب باشیم به صنایع آسیب جدی وارد نکند. از طرفی به نظر میاید پروژه‌های جدید گازی که پیش رو داریم افتتاح نشود و این کسری آسیب زیادی به حوزه تولید بزند. این جدا از بحث قیمتها است.

دیدگاهتان را بنویسید