220846

هپکو توانایی تولید انواع تراک معدنی را دارد/ خبرهایی خوش از جنس تولید در هپکو

دنیای معدن - قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک گفت: هپکو توانایی تولید دامپتراک با هر سایزی را دارد، اینکه بعضی ها می گویند هپکو توانایی تولید 230 تن ندارد، دروغ بزرگی است، سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، سالانه بالغ بر ۲۵۰ دستگاه دامپتراک از کشورهای خارجی وارد می شود، این در حالی است که شرکت هپکو بزرگ ترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی و معدنی از توانایی لازم برای تولید دامپتراک هایی با ظرفیت های مختلف ۴۰، ۷۰ و ۱۰۰ تن با کیفیت و قیمتی مناسبت تر برخوردار است.

شرکت هپکو توانایی تولید انواع تراک معدنی، انواع بیل های زنجیری، انواع لودر، بلدوزر، غلطک خاک، غلطک آسفالت، غلطک اتو آسفالت، بیل لاستیکی، بکهولودر، لودر و گریدر را داراست که در صورت حمایت دولت و مجلس قادر به تولید این محصولات است.

با رفع بخشی از مشکلات این شرکت در سال گذشته، این روزها اخبار خوشی از بازگشت تولید به این واحد صنعتی بزرگ و انعقاد قراردادهای فروش به گوش می رسد به طوری که قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می گوید: قراردادهایی در زمینه تولید دامپتراک های 100 تن منعقد شده که در مورد بعضی از این قراردادها سفارش گذاری انجام و قراردادها نهایی شده است.

علیرضا میقانی می افزاید: هم اکنون در مرحله ضمانت نامه بانکی و انتقال پول هستیم که خرید قطعات نیز انجام و در مرحله تولید قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه حجم قابل توجهی از مشکلات شرکت برطرف شده و امسال هپکو با سال گذشته بسیار متفاوت تر است، هرچند جنس مشکلات هپکو از مشکلات دیگر کمی متفاوت تر است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک با بیان اینکه حجم قرارداده ها بالا بوده و نیاز است سقف اعتباری ضمانت نامه ها افزایش یابد، ادامه داد: ضمانت نامه ها تهیه شده و ان شالله از ماه آینده بخش دیگری از قرارداد های باقی مانده نیز نهایی شوند.

میقانی گفت: هم اکنون بیل زنجیری نیز در دست تولید است که به زودی از خط تولید بیرون خواهند آمد، هپکو سال ها بود تولیدی در زمینه بیل نداشت، اما خدا را شکر امسال شاهد تولید این محصول هستیم.

وی با بیان اینکه تمام امور مربوط به طراحی و تولید توسط طراحان و متخصصان خود هپکو صورت می گیرد، ادامه داد: در زمینه تامین مواد اولیه برای موادی چون موتورگیربکس باید سفارش گذاری انجام شود و خرید خارجی داشته باشیم، اما بخشی دیگر در بازار داخل قابل تهیه هستند و مشکلی در تامین آنها نیست.

قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته موفق شدیم پروانه برخی از محصولات را که کنار گذاشته شده بودند، بازگردانیم که این یک خبر مسرت بخش برای تولید است.

میقانی افزود: در زمینه دامپتراک با توجه به اینکه نیاز کشور است، در آینده ای نزدیک با آغاز تولید نیاز بخش معدن کشور به دستگاه را برطرف خواهیم کرد، در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه معدن حمایت هایی خوبی دارند و با قراردادهایی که منعقد کرده اند موجب بازگشت رونق و تولید به این مجموعه شده اند که انتظار داریم معادن بزرگ کشور نیز حمایت های خود را از تولید داخل داشته و سفارش دهند.

وی با بیان اینکه در زمینه پرداخت حقوق کارگران تقریبا حقوق ها به روز بوده و از ماه آینده به صورت کامل به روز خواهد شد، ادامه داد: همچنان واردات ماشین آلات راهسازی و دامپتراک تهدیدی جدی برای تولید داخل و هپکو به شمار می رود، هپکو ظرفیت تولید 100 دستگاه دامپتراک را داراست و اگر نیمی از نیاز کشور به دامپتراک را به شرکت هپکو بدهند، هپکو از توانایی تولید آن برخوردار است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از هزار نفر در شرکت هپکو مشغول کار هستند، گفت: چنانچه بخش معدن به جای واردات سفارش تولید دامپتراک را به شرکت هپکو بدهد، قطعا شاهد افزایش نیرو و اشتغالزایی این مجموعه خواهیم بود.

میقانی بر لزوم بازنگری در موضوع واردات ماشین آلات تاکید کرد و اظهار کرد: واردات ماشین آلات دست دوم نه تنها به تولیدکننده داخل، بلکه به معدن داران نیز خسارت هایی وارد می کند، چرا که استفاده از ماشین آلات دست دوم که کارایی خود را از دست داده و خدمات پس از فروشی نیز ندارد، وقت و بهره وری و توان معادن را می بلعند و سود آنها را کاهش می دهند، در حالی که استفاده از ماشین آلات نو و ساخت داخل موجب افزایش بهره وری و کارایی می شوند.

وی افزود: متاسفانه کشور بازار بزرگ اشتغال خود را حراج کرده و در اختیار برند خارجی قرار داده است، برندهای خارجی اگر قرار است بازار داخل را در دست بگیرند باید بخشی از تولید را در داخل کشور داشته باشند چرا که این کار باعث اشتغالزایی در داخل شده و اشتغال پایدار ایجاد می کند.

قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک افزود: برندها باید 50 درصد از فعالیت های مربوط به آماده سازی را در داخل فراهم کند تا شاهد اشتغال و تولید در داخل باشیم.

میقانی بیان کرد: هپکو توانایی تولید دامپتراک با هر سایزی را دارد، اینکه بعضی ها می گویند هپکو توانایی تولید 230 تن ندارد، دروغ بزرگی است، سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد.

وی اظهار کرد: برخی از واردکنندگان که با این کار سود سرشار از واردات خود را در خطر می بینند تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا ظرفیت و قابلیت های هپکو را زیر سوال ببرند، هپکو در گذشته تجربه تولید بیل های مکانیکی سنگین تا ۲۰ تن را دارد اما اکنون توانمندی تولید این محصول از ۲۰ تا ۱۲۰ تن نیز وجود دارد و قراداد تولید چندین دستگاه از این محصول با شرکت های بهره بردار در سال جاری قطعی شده است.

به گفته وی تولیدات هپکو تا ۱۰ سال گارانتی تجهیزات و خدمات دارد، بنابراین در مجموع تولیدات هپکو هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت قابل رقابت با محصولات وارداتی است.

دیدگاهتان را بنویسید