220774

یادداشت؛

دولت سیزدهم دولت تولید است

دنیای معدن -با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی و استقرار وزرا، نوبت پیاده‌سازی وعده‌ها و برنامه‌ها فرا رسیده است.

رئیس‌جمهوری سیزدهم در برنامه اقتصادی که پیش از انتخابات اخیر منتشر کرد، چند وعده اصلی داده است. از میان وعده‌های ریز و درشت، برخی ناظر بر عملکرد سال اول است که از این قرار است:

الف. از آذر سال ۱۴۰۰، با استقرار کامل مدیریت زنجیره تامین کالاهای اساسی، نیازهای مردم با اطمینان و نرخ مناسب تامین خواهد شد.

ب. از آذر سال ۱۴۰۰ برای خانوارهای ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. به ازای هر یک از اعضای خانوار در ۳ دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و ۲ دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه (با کارمزد ۲درصد) تخصیص می‌یابد. به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند، یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

پ. در سال ۱۴۰۰، با تقویت منابع و اصلاح عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه، نوسانات بورس مدیریت خواهد شد.

ت. سال ۱۴۰۰ زمان‌بندی تسویه بدهی‌های دولت به بانک‌ها اعلام خواهد شد.

ث. در سال ۱۴۰۰ همه قوانین و مقررات شفافیت به‌طور کامل اجرا خواهد شد.

ج. در سال ۱۴۰۰ سامانه‌های شفافیت (مانند قراردادهای دولتی و عملکرد شرکت‌های دولتی) تکمیل شده و در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

چ. در سال ۱۴۰۰ سامانه جامع اطلاعات اقتصادی در راستای پیشگیری از تخلفات و جرایم اقتصادی راه‌اندازی خواهد شد.

گرچه برنامه اقتصادی سید ابراهیم رئیسی برای ۴ سال تنظیم شده، اما بندهای ناظر به امسال، ۷مورد اساسی است که شرح آن رفت.

با تجربه‌ای که از مدیریت شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی وجود دارد، می‌توان گفت به نتیجه رسیدن و تحقق برنامه‌های عنوان‌شده از سوی وزرا و رئیس دولت سیزدهم شدنی است. در صورت تحقق برنامه‌های یادشده دستیابی به رشد اقتصادی ۵ درصدی از سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود. اما برای تحقق این مهم چند رویکرد کلی باید در نظر گرفته شود. در اصل پایه اصلی ماجرا، چند رویکرد کلی است:

۱- انگیزه در شخص رئیس‌جمهوری و وزرای او تا امروز مشاهده شده است. سفرهای استانی رئیس‌جمهوری از محروم‌ترین نقاط ایران اسلامی آغاز شده که می‌تواند نشانگر انگیزه بالای دولت سیزدهم در رسیدگی به مشکلات کشور باشد.

۲- هرچند تمام چهره‌های اقتصادی و مدیران دولت هنوز معین نشده‌اند، اما تا اینجای کار، همه مسئولان دولت از میان افراد خدوم و پاکدست برگزیده شده‌اند. پاکدستی یک مدیر، سلامت اقتصادی را در زیرمجموعه تسری می‌دهد؛ هرچند در کنار پاکدستی و سلامت مدیران، باید به موضوع مهم سلامت ساختار و اصلاح رویه‌های فسادزا نیز پرداخت.

۳- همراهی سایر قوا با دولت محترم، تصویر روشن و امیدآفرینی از همدلی و همکاری تمام قوای کشور برای حل مسائل مردم ایجاد کرده است. هرچند در سایه ناکارآمدی انباشته از دوره قبل، در برخی حوزه‌ها با کاهش سرمایه اجتماعی روبه‌رو بوده‌ایم، اما نهال‌های امید به آهستگی در حال جوانه زدن هستند. رای اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی به کابینه سیزدهم، نشان از یکصدایی تمام قوای کشور در جهت حل مشکلات مردم دارد.

۴- همان‌طور که دولتمردان تازه‌نفس به‌خوبی فهمیده‌اند، گره اصلی کلاف سردرگم اقتصاد کشور، تولید است. تولید باید اولویت اصلی تمام وزارتخانه‌های اقتصادی دولت باشد و حتی در وزارتخانه‌های فرهنگی و آموزشی در صدر برنامه‌ها قرار گیرد. این مهم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. دهه پنجم انقلاب، باید دهه تولید و رشد اقتصادی شتابان باشد.

عطاءالله معروفخانی- مدیرعامل فولاد هرمزگان

دیدگاهتان را بنویسید