220517

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران:

توسعه معادن می‌تواند در نقاط دورافتاده هم اشتغالزایی ایجاد کند/ ستادهای سیاستگذاری احیا شود

دنیای معدن -رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به اهمیت و لزوم سرمایه‌گذاری دولت جهت توسعه معادن و صنایع معدنی گفت: توسعه بخش معدن به عنوان بخش ارزآور که می‌تواند در نقاط دورافتاده نیز اشتغالزایی کند، باید مورد توجه وزارت صمت قرار گیرد. به علاوه دولت باید ستادهای سیاستگذاری در این حوزه را احیا و به قانون پایبند باشد.

به گزارش دنیای معدن ، حسن حسینقلی در گفت‌وگویی درباره مهمترین مشکلات حوزه سرب و روی اظهار کرد: متاسفانه مشکلات این حوزه بسیار زیاد است. اقدامات غیرقانونی بسیاری در معاونت معدنی سابق ( دوره مدیریت آقای سرقینی) انجام شد و حتی بسیاری از مصوبات در شورای عالی معادن هم به تصویب رسید که باعث شد ما نیز از طریق دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال این مصوبات اقدام کنیم. تصمیماتی که به شدت ضد تولید، ضد بخش خصوصی و ضد صادرات بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران اظهار کرد: نمونه این موارد گرفتن عوارض و افزایش چندین و چند برابری حقوق دولتی، حل نکردن مسئله ورود موقت خاک یا صادرات شمش به ترکیه است که مورد آخر همچنان حل نشده است.

وی ادامه داد: خواسته ما از رئیس جمهور و وزیر جدید صمت این است که همانند گذشته از عقلانیت، خرد جمعی و تجربیات بخش خصوصی استفاده کنند و ستادهای سیاستگذاری که در گذشته در حوزه‌های فولاد، مس، سیمان و سرب و روی وجود داشت، احیا کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: در واقع اولین خواسته ما این است که مسئولان جدید به قانون پایبند باشند و مشخصا دو قانون بهبود مستمر کسب و کار و رفع موانع تولید را نصب العین خود قرار دهند تا تولید و صادرات رونق بگیرد.

حسینقلی افزود: علاوه بر اینکه دولت باید ستادهای سیاستگذاری را احیا کرده و تصمیمات پخته اتخاذ کند، لازم است برای اجرای تصمیمات هم، زمان کافی در نظر بگیرد. اگر برنامه وزیر جدید صمت به درستی اجرا شود، می‌تواند باعث ایجاد امیدواری در این بخش شود. در حال حاضر مشکلات این حوزه به صورت دسته بندی شده آماده است و می‌تواند در اختیار مسئولان قرار گیرد.

وزارت صمت باید تفکیک شود

وی درباره گستردگی وزارت صمت نیز گفت: یکی از مشکلات ما این است که سه وزارتخانه را به یک وزارتخانه تبدیل کردیم؛ وزارتخانه‌ای که ۵۰، ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی به تصمیمات آن بستگی دارد. بنابراین به نظر من باید این وزارتخانه به سه بخش مجزا تبدیل شود. اینگونه مشکلات هم زودتر حل می‌شود. قطعا دولت پس از مدتی به این نتیجه خواهد رسید که این وزارتخانه را به سه وزارتخانه جدا تقسیم کند.

توسعه معادن و صنایع معدنی باید مورد توجه وزارت صمت قرار گیرد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران اظهار کرد: توسعه بخش معدن به عنوان بخش ارزآور که می‌تواند در نقاط دورافتاده نیز اشتغالزایی کند، باید مورد توجه وزارت صمت قرار گیرد. البته این وزارتخانه هم باید ارج و قربی داشته باشد و حرفش شنیده شود نه اینکه بانک مرکزی هر روز یک بخشنامه جدید صادر کند.

حسینقلی تصریح کرد: در سه سال گذشته رئیس کل پیشین بانک مرکزی و تیم همراهش خسارات زیادی به بخش تولید و صادرات و معدن وارد کردند. با این مسائل سرمایه گذاری بزرگ در کشور انجام نمی شود در نتیجه بخش خصوصی بزرگ هم ایجاد نمی شود و اقتصاد به دست دولتی ها و خصولتی ها و ارگان ها می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید