218336

پیش‌بینی افزایش تقاضای جهانی آلومینیوم

دنیای معدن -از زمانی که امکان استخراج موثر آلومینیوم و مقادیر تجاری از بوکسیت در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد؛ این فلز به ماده‌ای کلیدی در بسیاری از صنایع تبدیل شد.

سعید رشیدی

از زمانی که امکان استخراج موثر آلومینیوم و مقادیر تجاری از بوکسیت در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد؛ این فلز به ماده‌ای کلیدی در بسیاری از صنایع تبدیل شد. امروزه آلومینیوم در تمام بخش‌های فعالیت‌های بشری از جمله بسته‌بندی، لوازم آشپزخانه، عایق، اجزا یا مواد رسانا برای خودروها و ساختمان‌ها و ساخت فضاپیماها کاربرد دارد.

از آنجا که بوکسیت یکی از رایج‌ترین معادن موجود روی زمین است، منابع تصفیه این اکسید آلومینا فراوان است. عبور جریان الکتریکی از طریق این ماده، فلزی که می‌شناسیم یعنی آلومینیوم را، با استفاده از فرآیندی به نام «کاهش الکترولیتی» ایجاد می‌کند. فلز نقره‌ای رنگ را می‌توان با افزودن مقدار کمی ‌فلزات دیگر به آلیاژ تبدیل کرد که می‌تواند ویژگی یا عملکرد این آلیاژها را متناسب با کاربردهای خاص تغییر دهد.

دو نوع شمش آلومینیومی ‌و‌جود دارد. نوع اول آلیاژهای پرایمری هستند که بر پایه آلومینیوم خالص تولید می‌شوند و عناصری مانند آهن و قلع در آنها بسیار ناچیز است. نوع دوم آلیاژ آلومینیوم سکندری (ثانویه) هستند که می‌تواند تماما حاصل از قراضه‌ها و بازیافت باشد.در این نوع از آلومینیوم مقادیر بیشتری از آهن، روی و نیکل وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۶۳میلیون تن آلومینیوم جدید در سراسر جهان تولید می‌شود که طبق اعلام کمیته بین‌المللی آلومینیوم این مقدار رو به افزایش است.

مزیت آلومینیوم در انتقال سریع انرژی، باعث ایجاد تقاضای جدید و قابل توجهی برای آلومینیوم در ساخت خودرو‌های برقی شده و فرصت‌های مهمی ‌را برای شرکت‌های زنجیره تامین خودرو ایجاد کرده است.

آلومینیوم به طور قابل توجهی سبک‌تر از فولاد است و به همین علت در حال حاضر فلز انتخابی در طیف وسیعی از قطعات (از شاسی گرفته تا بدنه موتورها و باتری‌هایی که خودروهای برقی را تغذیه می‌کنند) است.

اگیل هوگنا از شرکت هیدرو می‌گوید: «در حال حاضر خودرو‌های برقی ۲۰درصد از تقاضای خودرو در جهان را تشکیل می‌دهد که این تقاضا در حال افزایش است.» هیدرو سالانه بیش از ۳۵۰هزار تن محصولات آلومینیومی ‌را به صنعت خودرو تحویل می‌دهد که تخمین‌های تقریبی نشان می‌دهد حدود ۱۵‌درصد از آن به خودروهای برقی اختصاص می‌یابد. این شرکت ۳۰‌درصد از بودجه سرمایه‌گذاری خود را در بخش Extruded Solutions به محصولات مخصوص مشتریان خودروهای برقی در سال‌جاری اختصاص داده است و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۴، ۲۰‌درصد به این مقدار افزوده شود.

دسترسی به مزیت‌های ایجاد شده توسط آلومینیوم هزینه دارد

قیمت آلومینیوم معمولا سه برابر فولاد است. اما کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل توان تولید این فلز در حجم بالا، صنایع این اختلاف قیمت را خواهند پذیرفت.

وزن آلومینیوم حدود یک‌سوم فولاد درفوت مکعب است که باعث «سبک شدن» خودروهای برقی و عملکرد برتر از نظر مسافت طی شده قبل از نیاز به شارژ مجدد باتری‌ها می‌شود.

پل وارتون، رئیس شرکت سازه‌ها و صنایع خودروسازی Constellium می‌گوید: «آلومینیوم از مسافران و ساختار خودرو در هنگام تصادف بهتر محافظت می‌کند، سیستم مدیریت تصادف، انرژی ایجاد شده را جذب می‌کند و در صورت تصادف آسیب کمتری به خودرو وارد می‌شود.»

انعقاد قرارداد Constellium با یک شرکت اروپایی برای تهیه درهای آلومینیومی ‌و سیستم‌های مدیریت تصادف خودروهای برقی به ارزش ۱۷۵میلیون یورو (۲۰۶ میلیون دلار) برای تحویل در سه ماه دوم سال آینده، یک نمونه بارز در تغییر روند تقاضا برای این فلز در صنعت خودرو است.

جیمز ورن، تحلیلگر CRU تخمین می‌زند که میزان متوسط ​​آلومینیوم مورد استفاده در خودروهای برقی ۳۰‌درصد بیشتر از خودروهایی باشد که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. ورن می‌گوید: «محفظه باتری آلومینیومی ‌چیزی است که بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند از آن استفاده کنند و این بازار بزرگی را برای آلومینیوم در آینده ایجاد می‌کند.»

Nemak ، یکی از شرکت‌هایی است که از پنج سال پیش تولید محفظه باتری را آغاز کرد و توانست با خودروسازان آلمانی و آمریکای شمالی همکاری کند. آرماندو تامز، مدیر اجرایی Nemak می‌گوید: این شرکت هم‌اکنون قراردادهایی برای تولید قطعات آلومینیومی ‌سازه‌ای و جابه‌جایی الکترونیکی به ارزش سالانه حدود ۸۳۰میلیون دلار امضا کرده است که می‌تواند حدود ۲۰درصد از کل درآمد شرکت را تا سال ۲۰۲۳ نشان دهد.بسیاری از شرکت‌هایی که محصولات آلومینیومی ‌را برای خودروها تولید می‌کنند‌، هنوز روی وسایل نقلیه ICE (موتورهای احتراق داخلی) تمرکز می‌کنند‌، اما تجهیزات آنها به راحتی می‌تواند برای اجزای خودروهای برقی پیکربندی شود.

لیندا‌ هاسنفراتز، مدیر اجرایی لینامار می‌گوید: «اجزای سازه‌ای سبک‌وزن و محفظه‌های موتور الکتریکی واقعا برای

Linamar مناطق جالب توجهی هستند و سینی باتری نیز بسیار پیچیده و دارای گذرگاه‌های بسیار پیچیده‌ای است که به خنک‌شدن باتری کمک می‌کند.» لینامار برآورد می‌کند بازار جهانی محصولات آلومینیومی ‌برای صنعت خودرو با فرض تولید ۸۰میلیون خودرو می‌تواند بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در سال باشد. به طور کلی آمارها در مورد میزان تقاضای آتی آلومینیوم در خودروهای برقی متفاوت است:

برآورد موردی وود مکنزی از تقاضای آلومینیوم برای خودروهای برقی ۴/ ۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ است که ۳/ ۳‌درصد از کل تقاضای اولیه را تشکیل می‌دهد و تقریبا دو برابر مقدار تقاضا شده در امسال است.

برای سال ۲۰۴۰ ، تحلیلگران انتظار دارند تقاضا ۴/ ۹میلیون تن یا ۱۲‌درصد از کل تقاضای آلومینیوم را تشکیل دهد. جولیان کتل، تحلیلگر وود مکنزی می‌گوید: «بیشترین بخش تقاضای ایجاد شده از سمت خودروهای برقی به ورق‌هایی که برای پانل‌ها و ساختارهای بدنه استفاده می‌شوند، مربوط می‌شود.» ورق‌های خودرو بیشتر از آلومینیوم اولیه (پرایمری) هستند زیرا هر سازنده خودرو مشخصات خاص خود را دارد.

اخیرا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در راستای اتخاذ سیاست‌های کاهش تولید کربن، اعلام کرده درسال‌های آینده باید ۵۰درصد خودروهای با سوخت فسیلی با خودروهای برقی جایگزین شوند. برای تحقق چنین سیاست‌هایی نیاز به افزایش تولید در خودروهای برقی وجود دارد. این امر متعاقبا منجر به افزایش تقاضای آتی برای آلومینیوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید