217022

تحلیل بازار "روی" جهانی

دنیای معدن - تاکنون فقط ۳۰ هزار تن روی از سوی اداره ذخایر دولتی چین مناقصه شده است، اما اگر این روند به صورت ماهانه در نیمه دوم سال ادامه یابد، می تواند منجر به گرایش های ضعیف تر و فشار نزولی بیشتر روی قیمت این فلز شود.

به گزارش دنیای معدن، قیمت روی سال ۲۰۲۰ را با یک نشانه روشن به پایان رساند، به گونه ای که از پایین ترین سطح در ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۰ شروع به کارکرد تا سال ۲۰۲۱ را با امید به تقاضای بالا آغاز کند.

هرچند این فلز پایه در فصل نخست ۲۰۲۱ کم رمق بود، اما در سه ماهه دوم به بالاترین میزان در مدت 6 ماهه نخست امسال دست یافت و از مرز ۳۰۰۰ دلار در هر تن فراتر رفت. با پایان نیمه نخست ۲۰۲۱، اینوستینگ نیوز (INN) با تحلیلگران و کارشناسان گفتگو کرده تا بفهمد چه چیزی پیش روی عرضه، تقاضا و قیمت فلز روی است.

قیمت روی پس از ثبت بیش از ۱۸ درصد افزایش در سال ۲۰۲۰، معاملات امسال را با ۲۷۷۵ دلار آغاز کرد. باوجود کاهش در سه ماه نخست و پایین آمدن تا ۲۵۳۹ دلار، قیمت روی دوباره برگشت و دچار نوسان شد.

«دن اسمیت» از موسسه Commodity Market Analytics که در ابتدای سال، قیمت روی را به طور متوسط ​​۲۸۵۳ دلار پیش بینی کرده بود، گفت: بازار عملکردی مطابق با پیش بینی را داشته است.

روی در فصل دوم به بالاترین نقطه نیمه نخست سال رسید و ۱۸ مه با قیمت ۳۰۶۳ دلار معامله شد. اگرچه قیمت در پایان ماه ژوئن عقب نشینی کرد، اما هنوز ۲۹۰۰ دلار معامله می شد.

«هلن او کلری» از گروه CRU به INN گفت: قیمت روی بسیار بالاتر ازآنچه در نیمه نخست سال انتظار داشتیم، عملکرد داشت و هرچند بازار کنسانتره دچار محدودیت هایی بود، اما مازاد بازار روی تصفیه شده ادامه داشت.

به گفته او کلری، فاندامنتال بازار روی در صندلی عقب خودرو (کنایه به جایگاه دوم اهمیت) قرار گرفت و قیمت ها با توجه به محرک های مالی و گرایش بازار بالاتر رفت.

عرضه و تقاضا

با بازگشایی اقتصادها، بهبود تقاضا از بخش فولاد اتفاق افتاد و چین بیشترین رشد را داشت. بااین وجود، فعالیت ساخت وساز و بخش فولاد در چین احتمالاً در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کند شود که این مسئله در صورت تحقق می تواند تقاضای جهانی روی را تحت تأثیر قرار بدهد.

اسمیت در این زمینه گفت: به طورکلی، هنوز هم شاهد رشد هستیم، اما این کار با سرعت متعادل تری نسبت به توسعه قوی که در نیمه نخست امسال در بسیاری از کشور ها اتفاق افتاد، خواهد بود.

CRU نیز انتظار دارد که تقاضای روی در نیمه دوم سال بهبود یابد که ناشی از سفارش های قدرتمند کارخانه های فولاد و محرک های زیرساختی است. او کلری گفت: بهبود تقاضای جهانی به دلیل بازگشت قوی چین، بیش از سال گذشته است، ولی انتظار بهبود کامل تقاضا در دیگر نقاط جهان به جز چین را تا سال ۲۰۲۲ نداریم. او کلری افزود: انتظار نداریم که بازار کنسانتره روی تا سال ۲۰۲۲ به مازاد برگردد.

از نظر عرضه، تولید جهانی معادن روی در سال گذشته میلادی ۱۲ میلیون تن برآورد شد که ۶ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشت. درواقع تعطیلی های اعمال شده از سوی دولت ها و کاهش قیمت روی پس از شروع همه گیری کرونا، منجر به کاهش تولید معدنی این فلز در بسیاری از کشور ها به ویژه در آمریکای جنوبی شد. بخش معدن در سال گذشته به شدت تحت تأثیر همه گیری قرار گرفت، اما انتظار می رود که ۲۰۲۱ بازگشت قوی داشته باشد.

کمرنگ شدن اثر ویروس کرونا

اسمیت اظهار کرد: ظرفیت جدید در حال افزایش است و با پیشرفت بهتر کشور ها در مقابله با کرونا به ویژه در مناطقی مانند پرو، تأثیر ویروس کمرنگ می شود.

پرو یکی از مهم ترین تولیدکنندگان روی در جهان است که با تولید ۱.۲ میلیون تن در جایگاه سوم قرار دارد. چین و استرالیا به ترتیب با تولید ۴.۲ میلیون تن و ۱.۴ میلیون تن روی، مقام های نخست و دوم را به خود اختصاص داده اند.

به گفته گروه مطالعات بین المللی سرب و روی، کل تولید روی تصفیه شده در سال ۲۰۲۰ با اندکی افزایش به ۱۳.۶ میلیون تن رسیده است.

اسمیت در مورد ذوب فلز هم گفت: کارخانه های ذوب چین همچنان تحت تأثیر مشکلات ساختاری ازجمله کمبود زغال سنگ و سطح پایین آب در مکان هایی مانند یوننان هستند. وی افزود: این مشکلات در تابستان ادامه خواهد داشت که منجر به ناپایداری قیمت ها خواهد شد.

CRU پیش بینی کرده که رشد تولید سالانه ذوب روی چین در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲.۸ درصد باشد. او کلری در این زمینه گفت: انتظار داریم اختلالات مربوط به انتشار گاز های گلخانه ای در فصل دوم امسال کاهش یابد و نرخ استفاده افزایش یابد.

به گفته اسمیت، عامل کلیدی قابل تأمل این است که هم اکنون هزینه های ذوب و تصفیه روی در حال افزایش است که این موضوع بهبود عرضه در بازار را تائید می کند. او پیش بینی کرد، رشد عرضه امسال، قوی تر از رشد تقاضا باشد و این امر باعث می شود که بازار فلز دچار مازاد عرضه شود.

پیش بینی آینده

CRU با نگاه روبه جلو، پیش بینی کرده که قیمت روی در نیمه دوم سال به میانگین ۲۷۷۵ دلار برسد. از سوی دیگر موسسه Commodity Market Analytics هم پیش بینی کرده است که بازار فلز در نیمه دوم سال ضعیف باشد، به طوری که قیمت در فصل چهارم سال به ۲۷۲۰ دلار برسد و در نیمه دوم سال به طور متوسط ​​۲۸۱۰ دلار باشد.

او کلری در خصوص عواملی که باید زیر نظر داشت، گفت: تلاش های بیشتر چین برای مهار قیمت کالا ها می تواند منجر به تضعیف قیمت شود. وی افزود: درعین حال افزایش مالیات بر منابع معدنی در پرو می تواند منجر به افزایش قیمت روی شود.

تلاش چین برای کنترل قیمت کالا ها از طریق فروش موجودی انبار ها در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ موضوع کلیدی بود و می تواند عاملی برای زیر نظر گرفتن کل سال باشد.

او کلری اعلام کرد: تاکنون فقط ۳۰ هزار تن روی از سوی اداره ذخایر دولتی چین مناقصه شده است، اما اگر این روند به صورت ماهانه در نیمه دوم سال ادامه یابد، می تواند منجر به گرایش های ضعیف تر و فشار نزولی بیشتر روی قیمت این فلز شود.

اسمیت هم در این زمینه گفت: چین به جای تلاش برای پایین آوردن قیمت با فروش از انبارها، نیاز به تنظیم تعادل عرضه و تقاضا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید