214865

تحقیق و تفحص از معادن واگذار شده در دستور کار مجلس قرار گرفت

دنیای معدن - دادستانی کل کشور به مساله واگذاری معادن ورود کرده است و در این بین برخی معادن همچون مهدی آباد که بعد از واگذاری با تغییر وضعیت از رویکرد اولیه خود منحرف شده مورد رصد دستگاه قضائی و کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و موضوع تحقیق و تفخص مطرح شده تا ارزیابی شود آیا در این تغییرات و واگذاری ها وضعیت منافع ملی و سهامداران آسیب دیده است یا خیر؟

به گزارش دنیای معدن ، معدن دولتی سرب و روی مهدی آباد که پروانه آن متعلق به ایمیدرو است قرار بود ۵ سال پیش با تشکیل یک کنسرسیوم تخصصی با همکاری چند شرکت ایرانی عضو کنسرسیوم، مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی را تامین کند، اما چند ماه بعد از این موضوع و زمانی که قرار بود نتیجه واگذاری به ثمره بنشیند، از حالت کنسرسیوم خارج و به یک شرکت خانوادگی تبدیل شد. ایمیدرو به عنوان مالک معدن و نایب دولت، نسبت به تغییر رویه هیچ واکنشی نشان نداده و در حالی که آقای نجمی نیا و شریکش شرکت مبین هم اکنون ۹۳ درصد معدن مهدی آباد را در اختیار گرفته و عملا برنامه های خود را خارج از طرح اولیه معدن پیش می برند و بیشتر این معدن به یک شرکت خانوادگی تبدیل شده و با اعلام افزایش سرمایه کلان از محل مطالبات غیر کارشناسی و ... ، سهام و مالکیت خود بر این معدن را افزایش داده اند.
سهامداران به تغییر وضعیت به کنسرسیوم اعتراض دارند در حال حاضر تعدادی از سهامداران اصلی کنسرسیوم نسبت به تغییر وضعیت به شرکت اعتراض دارند و حتی استاندار یزد هم اعلام کرده است که درخواست کتبی سهامداران را به صورت رسمی با نماینده ایمیدرو در معدن مهدی آباد پیگیری می کند تا درصورتی که انحرافی در فعالیت و واگذاری معدن مهدی آباد رخ داده باشد اصلاح شود. این موضوع در شرایطی رخ داده است که دادستانی کل کشور به واگذاری های بدون حد و حصر وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود کرده و گمانه زنی ها حکایت از این دارد به زودی معادنی که با زدوبند واگذار شده اند به زودی سلب مالکیت خواهند شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واگذاری های عجیب وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های اخیر و بروز تغییرات در ترکیب واگذاری معدن مهدی آباد، گفت: مساله کنونی که به صورت چالش به وجود آمده مشکلی است که معمولا در ماه های پایانی همه دولت ها رخ داده و واگذاری های گسترده در معادن را اجرا می کنند و برخی از این واگذاری ها ممکن است مشکلاتی داشته باشند، از این رو مجلس به دنبال طرح تحقیق و تفحص برای واگذاری معادن است و اگر این واگذاری به صورت عادلانه انجام نشده باشد و همه مردم نتوانسته باشند در این مزایده ها شرکت کنند، کمیته معدنی مجلس ورود می کند.
الهویری دهقانی درباره تغییر وضعیت معدن مهدی آباد از حالت کنسرسیوم به شرکت، افزود: به طور قطع اتفاقاتی که در معدن مهدی آباد رخ داده بیشتر مربوط به روابط بین سهامداران است و در هفته آینده جلسه ای با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهیم کرد و به مسائل واگذاری معادن و مساله معدن مهدی آباد ورود خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم حقوق مردم و سهامداران پایمال شود و اگر تخلفاتی رخ داده باشد حتما برخورد می شود.
مهدی آباد در مزایده به یک کنسرسیوم واگذار شدهمحمود گوهرین عضو کنسرسیوم معدن مهدی آباد با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم ما در این معدن از ده درصد به دو درصد کاهش یافته است، گفت: به طور قطع وقتی این پروژه ۴۰ سال راکد مانده و ما تیم متخصص و سرمایه کافی برای راه اندازی آن نداشته یم چاره ای جز این نبود که ما بخشی از سهام را به فردی واگذار کنیم که سرمایه دارد و مدعی است که بهره برداری از این معدن را به نتیجه می رساند و در شرایط کنونی هم معدن فعالیت خود را انجام می دهد.
او در پاسخ به سوالی درباره اعتراض برخی سهامداران کنسرسیوم به تغییر وضعیت و نوع فعالیت معدن مهدی آباد گفت: سهامدارانی که سهم خود را واگذار کردند به این دلیل بود که آنها هم سرمایه کافی برای مشارکت در طرح های معدن نداشتند و از طرف دیگر از همان ابتدای مشارکت در معدن مهدی آباد برنامه این بود که بعد از دو سال فرآوری در این معدن دنبال شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی این معدن به دنبال بهره برداری و فرآوری است.
در حال حاضر مساله این است که معدن مهدی آباد در مزایده به یک کنسرسیوم واگذار شده اما هم اکنون به صورت شرکت با مالکیت یک خانواده اداره می شود و حرف و حدیث های زیادی درباره شرکت وجود دارد، زیرا میزان بدهی شرکت قبلا کمتر از هزار میلیارد تومان اعلام شده بود و الان به یکباره میزان بدهی های آن را بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان کرده اند، یعنی به یکباره میزان بدهی ها افزایش یافته در حالی که این معدن بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه است و با توجه به وضعیت قیمت این محصول در بازار جهانی که در سال های اخیر به شدت رشد قیمت داشته باید سودساز ترین معدن کشور می بود. در حال حاضر بسیاری از فعالان معدنی معتقدند که اگر بار دیگر به قالب کنسرسیوم برگردد مشکلات برطرف می شود، هرچند این اتفاقی که در واگذاری رخ داده از نظر حقوقی قابل بررسی است و دستگاه های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند که چطور یک معدن حاکمیتی به یک نفر واگذار می شود و آقای نجمی نیا چرا به دنبال تصاحب کامل این معدن است در حالی که باید با نگاه حاکمیتی و مطابق با منافع کشور، فعالیت های این معدن سیاست گذاری می شد.
حسن حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی کشور اعلام کرده است که آقای نجمی نیا سهادار عمده حاضر این شرکت پروژه بدون صلاحدید بقیه اعضای کنسرسیوم طرح باطله برداری را با هزینه سنگینی شروع کرده بود و چون سهامداران این کار را قبول نداشتند سهام آنها را تصاحب و همین مساله سیاست گذاری در این معدن را به چالش کشیده است. در واقع مدیران کنونی، همه سهامداران را از دور خارج و خودشان همه کاره شدند. بنابراین در شرایط کنونی، ایمیدرو باید ترکیب را به حالت اولیه شکل گیری کنسرسیوم برگرداند.
همچنین چندی پیش یوسف مرادلو، رییس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی ایران درباره معدن مهدی آباد گفته بود متاسفانه این کنسرسیوم تبدیل به شرکتی فامیلی شده واعضای تخصصی کنسرسیوم کلک خورده وحذف شده اند و دولت باید مطالعه کند و ببیند اهداف اولیه این واگذاری چه بود و چه شد! حالا باید دید که دولت و دستگاه های نظارتی چه تصمیمی در قبال این معدن می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید