210962

بازچرخانی «طلای خاکستری» مرهمی برای صنعت تشنه سمنان

دنیای معدن -بازچرخانی آب و استفاده از «طلای خاکستری» یا همان پساب تصفیه‌شده فرصت رونق صنعت تشنه شهر سمنان در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، کمک به مدیریت بحران کم‌آبی، و امکانی برای فعالیت صنایع اشتغال‌آفرین این شهر است که تامین سرمایه اجرای طرح و روند اداری آن باید تسریع شود.

به گزارش دنیای معدن ، شهر سمنان با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر، در فاصله ۲۱۶ کیلومتری تهران و در مسیر اصلی تهران به مشهد قرار دارد و محدوده شهری آن ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار است.
براساس آمار شهر سمنان در سال گذشته به طور میانگین ۱۳۱ میلیمتر بارندگی داشت و این میزان بارندگی در طول یکسال ناچیز و نشان از نیاز مبرم این شهر به آب است، در چنین شرایطی بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه‌شده در برخی مصارف مانند آبیاری درختان غیرمثمر و استفاده در صنایعی مانند صنایع فولاد می‌تواند تا حدی ضعف مشکل کم آبی را در سمنان پوشش دهد، اما متاسفانه سال‌ها است که این پساب، به عنوان طلای خاکستری شهر سمنان به هرز می‌رود.
به گفته کارشناس با تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سمنان می‌توان بیش از ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب را به چرخه وارد کرد که در بخش‌هایی مانند صنایع و آبیاری فضای سبز قابل استفاده است.
استخراج این میزان آب از فاضلاب چشمگیر است و ضرورت دارد با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب، نامه‌نگاری‌های وقت‌گیر اداری حذف و با تکیه بر قوانین و ضوابط، حمایت از سرمایه‌گذار برای تسریع در اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه‌شده مورد توجه قرار بگیرد.

بازچرخانی «طلای خاکستری» مرهمی برای صنعت تشنه سمنان



اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب محرک توسعه صنعت سمنان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب موجب تامین منابع آبی برای توسعه صنعت در سمنان می‌شود.
علیرضا شریفی‌نژاد اظهار داشت: جامع‌نگری در اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان با هدف جذب سرمایه‌گذار و تقویت رونق کسب و کار مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان سمنان باشد.
وی بیان کرد: تکمیل طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب با توجه به رغبت یکی از فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش فولاد، زمینه سازی رونق روزافزون کسب و کار در استان سمنان خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: کلان نگری در اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی ضروری است و مصلحت استان برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در بررسی طرح ها، مورد توجه باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: تکمیل طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده علاوه بر آبادانی شهر سمنان، زمینه‌ساز اشتغال پایدار برای جوانان منطقه می‌شود.

بازچرخانی «طلای خاکستری» مرهمی برای صنعت تشنه سمنان


‍ آمادگی سرمایه‌گذار برای مشارکت ۱۵ هزار میلیارد ریالی در طرح استفاده از پساب
مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان سمنان گفت: با در نظر گرفتن تکمیل طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب سمنان، یک‌ فعال اقتصادی برای سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد در شهرستان سمنان اعلام آمادگی کرده است.
امیرخلیلی‌خواه بیان کرد: سال ۱۳۹۵ تفاهم نامه‌ای بین شرکت آب و فاضلاب شهری وقت استان سمنان با یک شرکت سرمایه گذار خارجی برای تکمیل طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب سمنان امضا شدکه به دلیل روند کُند سرمایه گذاری و پیش نرفتن طرح، عملیات تکمیل پساب سمنان به سرمایه گذار جدید واگذار شد.
وی ادامه داد: شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار جدید طرح موظف است ۳۷ هزار انشعاب و ۸۰ کیلومتر لوله انتقال پساب و همچنین بازسازی و ساخت تصفیه خانه های جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: مجموع ظرفیت آب قابل تخصیص پساب سمنان ۳۵۰ لیتر بر ثانیه است که براساس برنامه ریزی‌هایی که تاکنون به نتیجه نرسیده، قرار است ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به شهرک صنعتی سمنان، ۵۰ لیتر بر ثانیه به شهرداری سمنان و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به سرمایه گذار راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد واگذار شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان سمنان گفت: سرمایه‌گذار راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد اعلام آمادگی کرده است در روند تکمیل طرح تصفیه خانه پساب سمنان با شهرداری سمنان همکاری داشته باشد.


اعلام آمادگی بخش خصوصی برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اظهار داشت: یکی از فعالان اقتصادی برای مشارکت در تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان و بهره مندی از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از آب خاکستری پساب سمنان برای راه اندازی کارخانه فولاد اعلام آمادگی کرده که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیگیری‌های لازم در این ارتباط انجام خواهد شد.
منوچهر فخری بیان کرد: شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار تکمیل طرح پساب سمنان ورود کرده است و باتوجه به اینکه تصمیمات در ارتباط با مسئله آب در استان سمنان حاکمیتی است اهلیت فعالان اقتصادی برای همکاری با شهرداری سمنان در تکمیل طرح پساب سمنان مشخص خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تصریح کرد: اجازه مشارکت فعال اقتصادی خواهان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه فولاد در طرح تکمیل پساب سمنان با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه سرمایه گذار، شهرداری سمنان و شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در دست اجرا قرار خواهد گرفت.
فخری تصریح کرد: تا حداکثر ۲۰ روز آینده سرمایه گذار طرح راه اندازی کارخانه فولاد در شهرستان سمنان طرح خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تحویل می دهد، و بعد از تشخیص اهلیت سرمایه گذار، گزارش های لازم برای پیگیری امور به اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان سمنان ارایه شود.
وی یادآور شد: شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان با ترک تشریفات و اخذ مجوزهای لازم می‌تواند با فراهم کردن مقدمات کار در تکمیل طرح تصفیه خانه فاضلاب سمنان همکاری کند.
وی اضافه کرد: ضرورت دارد شرکت آب منطقه‌ای سمنان هم نسبت به تخصیص و نوع مصرف پساب سمنان با شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نشستی تا ۲ هفته آینده را برگزار کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تاکید کرد: مقدمات تکمیل طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و تخصیص پساب سمنان هرچه سریع‌تر از سوی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان سمنان انجام شود.


تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی شهرداری برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان
شهردار سمنان گفت: شورای اسلامی شهر سمنان موافقت خود را با تخصیص نقدی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان اعلام کرده است.
سید محمد ناظم رضوی اظهار داشت: اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و استفاده از پساب سمنان با جدیت از سوی شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار این طرح پیش خواهد رفت.
وی ادامه داد: با تکمیل طرح پساب سمنان علاوه بر جلوگیری از هدررفت منابع و اشتغال‌زایی، درآمد خوبی نصیب شهرداری سمنان می شود که از منابع مالی پایدار جدید برای توسعه و عمران مرکز استان استفاده خواهد شد.
پساب یا طلای خاکستری سرمایه مغفول مانده است که تصفیه و استفاده دوباره از آن می تواند ناجی منبع حیات و محیط زیست و ارتقا دهنده سلامت انسان ها شود و با توجه به بحران کم‌آبی در سمنان ضرورت دارد فرآیند اجرای پروژه بازچرخانی جدی تر از سوی مسوولان پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید