209956

اصرار بر مسیر واردات ماشین‌آلات معدنی/ هپکو توان تولید نیاز بخش معدنی کشور را دارد

دنیای معدن - درحالی برخی در کشور اصرار بر مسیر واردات ماشین‌آلات معدنی دارند که براساس اسناد موجود و اعلام مدیران، فعالان کارگری و مهندسی این شرکت، هپکو توان تولید نیاز بخش معدنی کشور را دارد.

به گزارش دنیای معدن ، درحالی که هپکو توان بالای تولید ماشین آلات راهداری، معدنی و... را دارد با این حال سرپرست معاونت امور معادن و صنایع مدنی در نامه به سازمان صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب استان کرمان، مناطق آزاد چابهار، قشم، ارس و ماکو بخشنامه واردات ماشین آلات بخش معدن براساس مواد 109 و 110 آئین نامه اجرایی قانون معادن برای بهره برداران و پیمانکاران معادن را رسما ابلاغ کرد.

موضوعی که شاید بتوان تیر خلاص وارداتچی ها به قلب هپکو خواهد بود که سال های سال است با داشتن ظرفیت بالای تولید حتی بی نیازی کشور از ماشین آلاتی که در کشور تولید نمی شود خواهد بود.

تیرخلاص دولت به پیکره هپکو با تصمیمات خلق الساعه / ارائه مجوز به وارداتچی ها نفس هپکو را می گیرد

تاکید و اصرار بر واردات ماشین آلات معدنی

این درحالیست که براساس اعلام و اطلاع رسانی خانه معدن ایران در نشست کمیته ماشین آلات معدنی نیز اصرار بر این بخشنامه ابلاغی بیش از قبل قوت و تکرار شد به طوری در این جلسه ابتدا "شیرخانی" ضمن اشاره به بخشنامه جدید واردات ماشین آلات بر اساس مواد 109 و 110 قانون معادن، اعلام کرد که در این بخشنامه سن ماشین آلات جهت واردات از 10 سال به 5 سال تغییر یافته و دستگاه ها تا 10 سال اجازه واگذاری به غیر نخواهد داشت.

وی از معدن کاران حاضر در جلسه تقاضا کرد سایرین را از تجربیات خود در طی نمودن مسیر ثبت سفارش آگاه کنند که در ادامه "روشن" از شرکت جهاد نصر کرمان اعلام کرد که تعدادی دامپتراک و بیل ثبت سفارش نموده که هنوز مراحل تایید آنها به اتمام نرسیده و روال اداری آن ادامه دارد.

در ادامه موضوع جدول پتانسیل تولید ماشین الات هپکو، به بحث گذاشته شد که حاضرین در جلسه اعتقاد داشتند که به فرض تولید این ماشین آلات در زمان مشخص شده، این حجم از تولیدات پاسخگوی نیاز معادن ایران در حال حاضر نیست و چنانچه واردات همه این مدل ها به جهت تولید مشابه در هپکو مسدود شود، کمبود ماشین آلات در معادن به صورت جدی اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه تولید بخش معدن کاهش خواهد یافت.

حاضرین اعتقاد داشتند که موضوع لازم است از طریق نامه نگاری با مراجع ذیربط پیگیری شده و در عین حال معدن کاران نیز هر چه سریع تر نیازهای فوری خود را به ادارات صمت استان ها ارائه دهند، تا از این طریق حجم نیازهای ماشین آلات بخش معدن جهت متولیان روشن تر شده و تصمیم گیری های آتی جهت واردات بر این مبنا صورت پذیرد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مشکلات "هپکو" را پیگیری می کندمعاون دادستان کل کشور: "هپکو و آذرآب" نمونه واگذاری های غلط بود / آذرآب در روزهای آینده به دوران اوج باز می گردداستاندار مرکزی: مشکل بدهی 1200 میلیارد تومانی هپکو به بانک ها حل شد

ظرفیت های تولیدی شرکت هپکو در بخش ماشین آلات معدنی

با این حال براساس آنچه از سوی شرکت هپکو به وزارت صمت اعلام شده موید این است که شرکت هپکو توان ساخت و تولید بخش عمده نیاز کشور در حوزه معدنی را دارد و تنها نیاز است آنقدر که وارداتچی ها اصرار بر واردات داشته و به میزان پروسه ثبت سفارش تا واردات کالا به هپکو سفارش داده و زمان دهند تا آنچه مورد نیاز داخل است از تولید داخلی تامین شود.

با این حال اما گویا سود واردات برای وارداتچی ها آنقد چرب و گواراست که حتی در قبال له شدن تولید داخل زیر پای واردات روند وارد کردن کالا و تایمن از خارج را رها نمی کنند.

این درحالیست که در جدول زیر که از سوی هپکو اعلام شده این شرکت توانایی تولید بیش از 20 نوع دستگاه بخش معدنی در داخل را دارد که می تواند کشور را از وابستگی به واردات بی نیاز کند:

هپکو توان همراهی با بخش معدن کشور را دارد

با این حال، "ابوالفضل رنجبر" عضو شورای کارگری شرکت هپکو در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ظرفیت هپکو در تامین نیاز داخلی اظهار داشت: با توجه به این که بازار محصولات مورد نیاز معادن و راه سازی بسیار گسترده و نیاز کشور قطعا بالا است هپکو از نظر مهندسی و تکنولوژی چیزی کم ندارد و توانایی تولید محصولات مورد نیاز معادن را دارد.

وی افزود: اما همانطور که عرض کردم تعداد دستگاه مورد نیاز معادن بسیار بالا بوده که طبق آمار و اسنادی که به وزارت صمت از طرف معادن داده شده بالغ بر 5 هزار دستگاه است که بخشی از این دستگاه ها را هپکو توانایی تولید دارد ولی قطعا نمی تواند نیاز معادن کل کشور را پوشش بدهد پس بنابراین در کنار حمایت از تولید داخلی قطعا بخشی از محصولات مورد نیاز معادن باید وارد کشور بشود.

عضو شورای کارگری هپکو ادامه داد: اما همانطور که در گذشته های دور که شرکت هپکو دولتی بود حتی واردات محصولات مورد نیاز راه سازی و کشاورزی و بخشی از معادن از طریق هپکو انجام می شد و شرکت هپکو با توجه به زیر ساخت هایی که دارد توانایی خدمات پس از فروش محصولاتی را که توسط خود این شرکت تولید بومی نشده بود را داشت و دارد می تواند در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

حال باید دید در سالی که از سوی رهبرمعظم انقلاب به نامه تولید، رفع موانع و پشتیبانی ها نامگذاری شده چگونه از بخش تولید در پ7کو مانع زدایی می شود و از این شرکت مهم و توانمند و البته خسته از روند غلط واگذاری و سومدیریت ها پشتیبانی خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید