209779

به علت محاصره تظاهرکنندگان؛

بزرگترین معدن زغال سنگ آمریکای لاتین مسدود شد

دنیای معدن - شرکت بهره برداری از معدن زغال سنگ "سِرِخون" (Cerrejón) واقع در شمال شرقی کلمبیا روز دوشنبه اعلام کرد معدن "سرخون" که بزرگترین معدن روباز زغال سنگ در آمریکای لاتین به شمار می رود، فعالیت خود را به علت محاصره تظاهرکنندگان متوقف کرده است.

­به گزارش دنیای معدن به نقل از خبرگزاری فرانسه از بوگوتا، معترضان از چهار روز پیش این معدن را مسدود کرده و مانع رسیدن زغال سنگ شده اند.
شرکت بهره برداری از معدن زغال سنگ "سرخون" در بیانیه ای اعلام کرد: ۵ مه، همزمان با تظاهرات گسترده ضد دولتی در کلمبیا که مقامات کشور به شدت سرکوب کردند، ده ها نفر از کارمندان سابق معدن "سرخون" خط راه آهنی را که تأمین کننده معدن بود، مسدود کردند. بنابراین، به منظور ادامه فعالیت ها برای انتقال سوخت لازم از طریق جاده، از چند کامیون استفاده کردیم. با این حال ۲۰ مه نیز ساکنان شهر مدیا لونا (Media Luna) در نزدیکی معدن "سرخون" جاده را را برای عبور وسایل نقلیه مسدود کردند و به ویژه خواستار اشتغال شدند.
مجتمع معدنی متعلق به شرکت های چند ملیتی بی. اچ. پی گروپ (BHP Group)، آنگلو امریکن (Anglo American) و گلنکور (Glencore) با تأکید بر "وجود نوعی ضرورت" اعلام کرد: "ترکیبی از این دو انسداد موجب ایجاد اختلال در تأمین سوخت شده و این امر مستلزم تعلیق فعالیت هاست".
در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی که طی تقریباً یک ماه گذشته ۴۳ کشته و بیش از ۱۷۰۰ زخمی برجا گذاشت، دست کم ۵۸ بار در تأمین سوخت بسیاری از شهر های کلمبیا اختلال ایجاد شده است.
گواهیرا (Guajira) منطقه ای که معدن "سرخون" در آن واقع شده، بخشی از کلمبیاست که فقر و گرسنگی در آن بیداد می کند و نیاز های اصلی ۶۵ درصد از مردم آن تأمین نمی شود و این در حالی است که معدن انرژی، اصلی ترین بخش صادرات کشور به شمار می رود.
بر اساس اعلام آژانس ملی معادن (ANM)، در سال ۲۰۲۰ کلمبیا ۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن زغال سنگ تولید کرد. به گفته این سازمان، کلمبیا پنجمین صادر کننده بزرگ زغال سنگ در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید