206498

پنج ماده غذایی مسکن استرس/بهترین میوه‌ها برای روزه‌دارن

در طول روزه‌داری معمولاً مصرف میوه در افراد کاهش می‌یابد که بهتر است آن‌ها را در بین وعده‌های غذایی خود قرار دهیم، برای افراد روزه دار تمام میوه‌ها مفید هستند و در این بین برخی میوه‌های آبدار با خاصیت رفع عطش مانند هندوانه در طول افطار تا سحر مناسب‌تر هستند.

در طول روزه‌داری معمولاً مصرف میوه در افراد کاهش می‌یابد که بهتر است آن‌ها را در بین وعده‌های غذایی خود قرار دهیم، برای افراد روزه دار تمام میوه‌ها مفید هستند و در این بین برخی میوه‌های آبدار با خاصیت رفع عطش مانند هندوانه در طول افطار تا سحر مناسب‌تر هستند.

استفاده از میوه‌های دارای فیبر بالا مانند سیب برای روزه داری توصیه می‌شوند و با توجه به اینکه استفاده از فیبر حفظ آب بدن را به همراه دارد و افراد روزه دار در طول ماه رمضان دچار یبوست می‌شوند، مصرف میوه‌های دارای فیبر بالا برای روزه داری مناسب است.

به دلیل اینکه مدت طولانی معده خالی بوده، میوه‌ها نباید یک باره مصرف شوند تا دل درد و ناراحتی گوارشی در افراد را در پی نداشته باشد، بهتر است میوه‌ها در فواصل بین وعده‌ها مانند افطار تا شام و شام تا سحر، همچنین موقع سحر میل شوند.

استفاده از میوه‌های تابستانی با توجه به طبع سرد آن‌ها بدون مشکل است و میوه‌های که موجب نفخ و دل پیچه می‌شود، (مانند زردآلو) بهتر است در وعده سحر به میزان زیادی مصرف نشود.

برنج را با این ادویه‌ها بخورید

اگر می‌خواهید عوارض برنج را کاهش دهید هنگام آبکشی آن زیره و میخک را در بین غذا اضافه کنید، بررسی‌ها نشان می‌دهند «میخک و زیره» جز ادویه‌های لاغری به حساب می‌آیند و سموم بدن را دفع می‌کنند و قادرند میزان سوخت و سازی بدن را افزایش دهند.

شناخت کربوهیدرات‌های ضروری برای بدن

زمانی که کربوهیدرات را از طریق منابع گیاهی وارد بدن می‌کنیم، از گروه مهمی از انواع مواد مغذی و ارزشمند بهره مند می‌شویم، میوه‌ها و سبزیجاتی که منبع کربوهیدرات محسوب می‌شوند، حاوی فیتونوترینت‌های کلیدی مانند بتاکاروتن و لیکوپن هستند که نمی‌توانید آنها را از طریق منابع دیگر کربوهیدرات مانند غلات یا لبنیات به دست بیاورید.

فیتونوترینت‌ها نقش کلیدی در افزایش قدرت دفاعی بدن و مبارزه با التهاب دارند و قند خون را نیز کاهش می‌دهند، لوبیا، موز، پرتقال، گریپ فروت، سیب، چغندر قند، هویج و زغال اخته بهترین منابع کربوهیدرات است که به هیچ وجه نباید از رژیم غذایی حذف کنید.

این مواد غذایی را جایگزین گوشت کنید

زوهرا پاولووا متخصص تغذیه در روسیه در مقاله‌ای در مورد چگونگی رژیم غذایی برای گیاهخواران و همچنین کسانی که قیمت گوشت برای آنها گران تمام می‌شود، اظهار کرد: نخوردن گوشت باعث می‌شود که برای جبران کمبود آهن، ویتامین‌های B۹ (اسید فولیک) و B۱۲ کاری انجام دهید.

این پزشک توصیه می‌کند که مصرف غذاهای دارای پروتئین گیاهی و حیوانی - پنیر کوتاز، سایر محصولات شیر تخمیر شده، تخم مرغ و ماهی را افزایش دهد. این محصولات می‌توانند جایگزین گوشت شوند و به عنوان معیاری برای جلوگیری از آکنه زدن پوست عمل می‌کنند.

سویا یکی از جایگزین‌های گیاهی عالی برای گوشت محسوب می‌شود. تنها یک فنجان سویای پخته شده می‌تواند ۲۹ گرم پروتئین را تأمین کند. بادمجان. بادمجان طعم گوشتی غنی دارد، همانند گوشت پرحجم است. هم چنین بسیار سیرکننده است؛ که همان وجه شبه بین بادمجان و گوشت به است و مقدار زیادی پتاسیم، فیبر رژیمی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین دارد.

در صورت بروز آکنه در پوست، باید با یک متخصص غدد داخلی مشورت کنید. این آکنه ها و جوش‌ها می‌توانند نتیجه کمبود آهن و عدم تعادل در هورمون‌های استروئیدی باشند.

چربی احشایی نیز در صورت خوردن گوشت زیاد به وجود می‌آید. چربی احشایی در ناحیه شکمی و کنار ارگان‌های حیاتی مانند کبد، لوزالمعده و روده انباشته می‌شود. به خاطر این چربی ممکن است فرد به بیماری‌های دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره مبتلا شود.

انباشتگی این چربی بیشتر به خاطر مصرف بیش از اندازه چربی‌های اشباع شده است که در پنیر، گوشت قرمز و برخی فرآورده‌های لبنی وجود دارد. بنابراین نباید در خوردن پنیر و گوشت قرمز و لبنیات چرب افراط کرد.

کاهش وزن با روشی گرانقیمت

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آجیل می‌تواند باعث کاهش وزن باشد البته مشروط بر آن که بدون شکر یا نمک و با رعایت رژیم سالم استفاده شود، گرچه یک مشکل بزرگ این است که این ماده غذایی گران قیمت است.

یک مطالعه جدید منتشر شده نشان داد که افزودن مخلوطی از آجیل‌های درختی مختلف، در یک برنامه مدیریت وزن منجر به کاهش وزن قابل توجه و بهبود احساس سیری می‌شود، گروهی متشکل از ۹۵ زن و مرد که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند و بین سنین ۳۰-۶۸ سال داشتند به دو گروه تقسیم شدند.

هر یک از شرکت کنندگان از رژیم لاغری کاهش وزن استفاده کردند، به این معنی که آن‌ها میزان کالری دریافتی خود را در حدود ۵۰۰ کالری روزانه کاهش داده و حدود سه ماه روی خوردن غذاهای بیشتر با چگالی کالری بالا تمرکز کردند، این مطالعه با یک برنامه نگهداری وزن ۱۲ هفته‌ای به پایان رسید.

هر دو گروه در ۱۲ هفته اول کاهش وزن قابل توجهی را نشان داده‌اند، با این حال، ثابت شد که کسانی که در بخش نگهداری وزن به خوردن آجیل ادامه می‌دهند، سطح سیری خود را افزایش می‌دهند. محققان بر این باورند که عمدتاً به همین دلیل است که گروهی که آجیل درختی می‌خورند در مقایسه با گروهی که میان وعده چوب شور را می‌خورند، مدیریت وزن بهتری را نیز نشان می‌دهند.

پنج ماده غذایی مسکن استرس

مواد غذایی مفید و ضد استرسی وجود دارند که حضورشان در رژیم روزانه به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند، پنج ماده غذایی مسکن استرس عبارتند از:

۱. سیر

سیر از جمله مواد غذایی سرشار از ترکیبات گوگردی است، مصرف این ماده شگفت‌انگیز و قراردادن آن در رژیم غذایی باعث افزایش سطح گلوتاتیون می‌شود، این آنتی‌اکسیدان بخشی از نخستین خط دفاعی بدن در مقابل استرس است، خواص سیر در مبارزه با استرس و کاهش علائم اضطراب و افسردگی بسیار تأثیرگذار است.

۲. سیب‌زمینی شیرین

علاوه بر نقش انواع ویتامین در کاهش استرس و اضطراب، خوردن منابع کربوهیدرات کامل در کاهش میزان استرس بسیار تأثیرگذار است، سیب‌زمینی شیرین یکی از مواد غذایی حاوی منابع کربوهیدرات است. این ماده غذایی به کاهش سطح هورمون استرس‌زای کورتیزول بسیار کمک می‌کند.

۳. تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل دارا بودن میزان بالای مواد مغذی، اغلب به عنوان یک مولتی‌ویتامین طبیعی شناخته می‌شود، مواد غذایی موجود در تخم مرغ شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، قرار گرفتن تمامی این مواد غذایی در کنار هم به کاهش سطح استرس بدن بسیار کمک می‌کند.

۴. دانه آفتابگردان

دانه گیاه آفتابگردان، منبع غنی ویتامین E است، این ویتامین محلول در چربی، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که در سلامت روان و کاهش استرس بسیار موثر است.

۵. کلم بروکلی

بروکلی به دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارد، در دسته سبزیجات سلامت شناخته می‌شود، یک رژیم غذایی غنی از بروکلی خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و اختلالات مربوط به بهداشت روان را کاهش می‌دهد، بروکلی به عنوان یک تسکین‌دهنده استرس شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید