206458

هشدارها درباره جنگ داخلی افغانستان و تجزیه این کشور جدی است؟

آمدن طالبان و حضورشان در قدرت خیلی به نفع ایران نخواهد بود. این گروه حتی اگر شراکت در قدرت داشته باشد و افغانستان هم ساختار سیاسی اش را تبدیل به فدرالی کند، که احتمالش هم زیاد است، در آن صورت طالبان تقریبا با ما هم مرز می شوند.از خراسان جنوبی تا سیستان و بلوچستان و اگر این اتفاق بی افتد خیلی برای ایران خوشحال کننده نیست.

خروج امریکایی ها از افغانستان طالبان را وسوسه کند که از برتری نظامی خود استفاده کنند و کابل را مورد حمله قرار دهند و دولت را تصرف کنند. اگر ان اتفاق بی افتد به نظر می رسد که در کنار نیروهای ارتش، مردم شمال یعنی قوم های تاجیک و هزاره مسلح شوند و در آن صورت جنگ داخلی در می گیرد.

▫️طالبان بخشی از قومیت پشتون هستند اما تمام پشتون ها طالب نیستند و گروه های دیگر سیاسی با پایگاه مردمی هم هستند. نگاه ایران باید تقویت یک دولت مرکزی قدرت مند باشد تا این دولت برای همه قومیت ها دست به توزیع قدرت بزند. در این صورت انحصارطلبی طالبان هم می تواند تعدیل شود. اما اگر این اتفاقات نیافتد و طالبان قدرت کامل را بخواهد جنگ داخلی و تجزیه امکان پذیر است و در این صورت ایران و پاکستان در دو جبهه متفاوت قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید