205943

قیمت ساختمان فدراسیون فوتبال مشخص شد

اولین شوک به فدراسیون فوتبال وارد شد و شستا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی طی حکمی توانست بابت طلب ۲ میلیون یورویی، ۶ دانگ ساختمان فدراسیون فوتبال و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس را طی حکم دادگاه سند بزند.

از قرار معلوم ساختمان این فدراسیون که ثمره دوران مدیریت محمد دادگان است باید تسلیم شستا شود و شستا می‌تواند برای ادامه روند دادرسی مربوط به تملک این ساختمان، در خواست تحویل و تخلیه این ساختمان را بدهد. البته به نظر نمی‌رسد که این قضیه این قدر بیخ پیدا کند که فدراسیون نشین‌ها مجبور به تخلیه ساختمان شوند و قرار شده تا زمانی که فدراسیون فوتبال بخواهد در ساختمان سئول بماند، باید به شستا اجاره بدهد.

مکان فدراسیون فوتبال از این جهت خوب و استراتژیک بود که نزدیک به وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، سازمان لیگ، باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال قرار داشت و برای رسانه‌ها هم خوب بود که خبرنگاران و گزارشگران میدانی در طول روز می‌توانستند اخبار این نهاد‌های ورزشی و فوتبالی را پوشش دهند.

ارزش ساختمان فدراسیون چه قدر است؟

ساختمان فدراسیون فوتبال که در حاشیه خیابان سئول واقع است یک ملک جنوبی و دارای ۶ طبقه و ۱۲ واحد است. کوچه فدراسیون فوتبال جز شلوغ‌ترین و پر ترافیک‌ترین محله‌های خیابان سئول است، اما موقعیت مناسب این ساختمان و نزدیکی به سازمان لیگ فوتبال ایران و وزارت ورزش و جوانان باعث شده ساختمان این فدراسیون برای مدیران فوتبال ارزشمند باشد و محل رفت و آمد بسیاری از فوتبالی‌ها شود و حتی فکر اینکه فدراسیون از این کوچه برود برای فوتبالی‌ها و حتی کارکنان این فدراسیون سخت است.

طبق اطلاعاتی که از فعالین عرصه املاک و مستغلات کسب شده است ساختمان فدراسیون فوتبال از لحاظ سنی مستهلک است و ارزش یک ساختمان نوساز را ندارد. کوچه منتهی به فدراسیون فوتبال به علت وجود شرکت‌های تجاری و نزدیکی به یک بیمارستان بسیار شلوغ است و این ویژگی‌ها باعث افت قیمت این ملک می‌شود. اما قیمت خرید هر متر در این منطقه با اعلام کارشناسان املاک حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان برآورده شده است.

اگر کسی بخواهد ساختمانی مانند ساختمان فدراسیون فوتبال را یکجا رهن کند باید حدودا ۶ میلیارد تومان در سال بپردازد. مبلغ رهن و اجاره این ملک تقریبا ۲ میلیارد تومان رهن و ۲۰۰ میلیون تومان اجاره است که باید دید آیا عزیزی خادم راضی می‌شود در همان ساختمان به صورت مستاجر بماند یا فدراسیون فوتبال از آن اتاق نقل مکان می‌کند. اما نکته مهم این است که شستا سند تک برگ ساختمان فدراسیون فوتبال را به خاطر قسط اول مارک ویلموتس گرفت. فدراسیون فوتبال قبلا ۲۵ میلیارد تومان به شستا داده بود و حالا با احتساب قیمت کنونی این سند، یعنی فدراسیون فوتبال با زیر بنای ۵۲۵ متری و مساحت ۴۰۰ متری هر طبقه (۵ طبقه علاوه یک طبقه همکف) و حیاط ۱۲۵ متری، قیمتش با کف ۶۰ میلیون تومانی در هر متر (پایین‌ترین قیمت) به علاوه ۲۵ میلیارد تومانی که قبلا فدراسیون فوتبال به شستا داده بود، چیزی در حدود ۱۶۹ میلیارد تومان می‌شود. در واقع ۱۶۹ میلیارد تومان از سرمایه‌های فدراسیون فوتبال به خاطر پرونده ویلموتس به باد رفت.

فدراسیون در نهایت اسباب کشی می‌کند

حالا فدراسیونی‌ها باید به فکر ساختمان جدید باشند ساختمانی که قرار بود در محل مرکز ملی فوتبال احداث شود، اما هنوز یک درصد هم پیشرفت نداشته، زیرا منابع مالی که قرار بود از محل کمک‌های فیفا تامین شود به دلیل تحریم‌ها تزریق نشده است. شهاب عزیزی خادم رئیس جدید فدراسیون فوتبال امیدوار است بتواند با رایزنی‌ها و ارتباطاتی که دارد از طرق قانونی شستا را راضی کند تا با دریافت طلبشان از خیر شکایتشان بگذرند، اما این املاک حالا با سند رسمی جز دارایی‌های شستا محسوب می‌شوند و تغییر مالکیت و خروج این اموال از لیست دارایی‌های شستا نیازمند طی مراحل قانونی و آگهی مزایده است که این اتفاق هم حواشی خود را دارد.

فوتبال ایران همچنان درگیر پرونده ویلموتس است. پرونده‌ای که فشارش باعث استعفای رییس سابق فدراسیون فوتبال شد و حالا پا روی گلوی فدراسیون جدید گذاشته است. از یک طرف تیم ملی فوتبال ایران وضعیت مناسبی در جدول گروه سوم مسابقات راه یابی به جام جهانی ندارد و در خطر حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ قرار دارد. در حال حاضر فدراسیون فوتبال ۲ میلیون یورو از بدهی اش به شستا را از راه دادن ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس، پرداخت کرد. البته هنوز ۶ میلیون یورو از پول ویلموتس باقی مانده که باید دید دادگاه کاس درباره پرونده فدراسیون فوتبال ایران و شستا چه حکمی خواهد داد. همانطور که می‌دانید فدراسیون فوتبال ایران در دوره گذشته ۲ میلیون یورو از شستا قرض کرده بود که این پول از همان سال به یک حساب در زراعت بانک ترکیه ریخته شد تا به ویلموتس داده شود، اما به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده است. در هر حال صدور سند تک برگ به این معنی است که فدراسیون فوتبال ساختمانش را از دست داده است.

فوتبالی

دیدگاهتان را بنویسید