خانه    معدن    صنایع معدنی    یادداشت و مقالات    گزارش تصویری    بورس    اقتصادی    ورزشی    عمومی    سلامت    تماس    درباره ما  
پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400 - 10:53   
  تازه ترین اخبار:  
   پربازدیدهای امروز  
  آگهی شناسایی و بکارگیری نیروی قراردادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
  افزایش 4 درصدی تولید معادن مس جهان/ قیمت جهانی مس در چند قدمی 10 هزار دلار شدن
  همه وظیفه داریم پاسخگوی مطالبات کارگران باشیم
  با افزایش تولید، آمار ابتلا به کرونا در فولاد مبارکه بسیار پایین است
  شمار پروانه های بهره برداری معادن سبزوار ۲ برابر شده است
 
   اخبار ورزشی  
  مذاکره فدراسیون فوتبال با برانکو برای تیم ملی
  آخرین خبر از انتخاب جانشین فراز کمالوند در استقلال
  استقلال در انتظار لیست فرهاد مجیدی
  فوری ؛ شکایت الاهلی از استقلال بابت استفاده از میلیچ
  شکایت رسمی الاهلی از استقلال | تیم عربستانی مستنداتش را از داخل ایران گرفت؟
  دردسر عجیب شجاع خلیل زاده پس از دیدار با پرسپولیس
  فنونی‌زاده: شیوه جدایی کمالوند از استقلال صحیح نبود
  حسینی: امسال ماجرای قهرمانی پیچیده است
  یزدانی: باید داربی را ببریم
  شکایت الاهلی از استقلال به AFC / خطر بیخ گوش آبی‌پوشان + سند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 205456صفحه نخست » اخبار سلامتدوشنبه، 13 اردیبهشت 1400 - 22:06
دمنوش ها و نوشیدنی‌های خنک کننده در ماه رمضان
توصیه‌های تغذیه‌ای برای میگرنی‌ها، لزوم خوردن طالبی برای روزه داران، مضرات زیاده روی در خوردن هشت ماده غذایی، توت فرنگی میوه‌ای چاق کننده، ضرورت مصرف ویتامین E برای سلامتی بدن، دمنوش ها و نوشیدنی‌های خنک کننده در ماه رمضان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.
  

مصرف برخی مواد غذایی مانند غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده در شدت بیماری میگرن تأثیرگذار می‌گذارند و حتی طبق یافته‌های علمی این نوع مواد غذایی ۳۰ درصد عامل بروز میگرن هستند.

مصرف بیش از حد کافئین یا قطع ناگهانی مصرف آن می‌تواند باعث ابتلاء به میگرن شود و در بعضی از افراد زیاد خوابیدن یا کم خوابی می‌توانند، محرک بیماری باشد، این بیماری دومین علت شایع سردرد بعد از سردرد تنشی است.

 

توت فرنگی میوه‌ای چاق کننده

متخصص تغذیه اولگا شملوا در مقاله‌ای می‌نویسد که مصرف نامحدود توت (به عنوان مثال توت فرنگی و بلوبری) می‌تواند منجر به افزایش وزن غیرمنتظره شود، توت منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بنابراین در صورت عدم اضافه وزن، می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را در مقادیر نامحدود مصرف کنید.

اگر خطر افزایش وزن برای شما وجود دارد، باید مقدار خوردن توت را کم کنید، زیرا با آنکه توت‌ها کالری کمی دارند و برای بدن مفید هستند، اما قند آن باعث چاقی شما می‌شود. او همچنین توجه شما را به این نکته جلب می‌کند که اگر در کالری دریافتی بدنتان دقت کنید، می‌توانید وزن کم کنید.

با همه این‌ها خوراکی‌هایی وجود دارد که سالم هستند و خوردن زیاد آن‌ها باعث چاقی شما نمی‌شود، این مواد شامل سبزی، خیار و گوجه فرنگی است.

دمنوش ها و نوشیدنی‌های خنک کننده در ماه رمضان

مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی و عضو هیئت علمی این پژوهشکده در خصوص مصرف دمنوش های گیاهی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: چای سفید که در بین چای‌ها، از همه کمتر اکسیده شده است، طبیعت سردی دارد و برای نوشیدن در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود.

سعید توکلی، افزود: چای سبز هم یکی دیگر از چای‌های خنک‌کننده است، زیرا اکسیداسیون پایینی دارد و از این چای برای رفع حرارت و گرمازدگی استفاده می‌شود. دمنوش گیاهی چای سبز عطش را کاهش می‌دهد و تولید مایعات بدن را افزایش می‌دهد و این به این معناست که بدن از طریق عرق، بیشتر خنک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گل داوودی طبیعت سردی دارد و دمنوش آن برای روزهای گرم و رفع عطش در ماه مبارک رمضان مناسب است، گفت: دیگر دمنوش‌های خنک‌کننده و مفید برای مصرف در این ماه بابونه است، گل داوودی هم دارای خواص خنک‌کنندگی است و به‌عنوان یک ضدالتهاب از آن استفاده می‌شود...

توکلی خاطرنشان کرد: دمنوش نعنا فلفلی یا به‌طور کلی، نعنا بسیار خنک است، می‌توانید از آن برای تهیه‌ی انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده کنید، اگر از برگ‌های خشک آن استفاده می‌کنید، آن را در آب جوش بیاندازید تا خواص آن آزاد شوند.

این عضو هیئت علمی علاوه بر معرفی دمنوش‌های خنک‌کننده، درباره نوشیدنی‌های خنک‌کننده، ادامه کرد: خاک شیر از جمله نوشیدنی خنک کننده گیاهی است، برای رفع التهاب زخم‌ها، باز شدن صدا و از بین رفتن کهیر از خاکشیر استفاده می‌شود. بیدمشک هم دستگاه گوارش را تقویت و ناراحتی‌های عصبی را درمان می‌کند و مصرف آن در ماه مبارک توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دمنوش‌های گیاهی با طبع سرد عرق کاسنی است، بهترین تصفیه‌کننده خون کاسنی است، عرق کاسنی خنک‌کننده بدن و برگ آن مقوی اعصاب است، کاسنی بیماری‌های کبدی را برطرف می‌کند.

 

ضرورت مصرف ویتامین E برای سلامتی بدن

مصرف ویتامین E برای حفظ سلامتی بدن ضروری است و خواص زیادی مانند تقویت سیستم ایمنی دارد، مصرف غذاهای حاوی ویتامین E یا مکمل‌های آن چند روز قبل و بعد از دوران قاعدگی در خانم‌ها می‌تواند علائم مربوط به این دوره مثل دردها، استرس و گرفتگی‌ها را کاهش دهد، بنابراین نقش این ویتامین در کنترل هورمون‌ها و تنظیم دوران قاعدگی بسیار مهم است.

مواد ناشی از ورزش باعث می‌شود بدن ورزشکاران را تحت یک استرس خاص قرار دهد که مصرف ویتامین E می‌تواند با قدرت بخشی عضلات، افزایش گردش خون، به تعویق انداختن خستگی و استحکام دیواره مویرگ‌ها به سلامتی بدن کمک کند.

از مهم‌ترین مواد غذایی حاوی ویتامین E می‌توان به تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، جوانه گندم، کدو حلوایی، خانواده کلم‌ها، اسفناج، انبه، کیوی و گوجه فرنگی اشاره کرد. مقدار متعادل این ویتامین بین ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم در روز است. از آن جهت که ویتامین E به صورت محلول در چربی است و در بافت‌های بدن تجمع و رسوب می‌کند، مکمل‌های آن را نباید افراطی و خودسرانه مصرف کرد تا مشکلی برای سلامت بدن ایجاد نشود.

مضرات زیاده روی در خوردن ۸ ماده غذایی

زیاده‌روی در هیچ چیز عاقلانه نیست و این امر حتی در مورد زیاد خوردن غذاهای سالم هم صدق می‌کند، زیاده روی در مصرف هشت ماده غذایی مفید باعث بروز آسیب‌های جدی برای سیستم ایمنی بدن خواهد شد، این مواد عذایی عبارتند از

زردک مملو از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند، متأسفانه، بتاکاروتن اضافی در بدن می‌تواند باعث کاروتنیا شود، بیماری که پوست را مایل به زرد می‌کند. آووکادو حاوی فیبر و مقدار زیادی ویتامین است، مصرف یک آووکادوی خام یا نیمی از آن در یک روز کافی است.

چغندر منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی است و حاوی اکسیدهای نیتریک زیادی است که بدن به نیترات تبدیل می‌کند و می‌تواند فشار خون را کاهش ده، بهتر است از مصرف زیاد خودداری کنید، غذاهای تهیه شده از سویا سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین B، فیبر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین با کیفیت هستند. این ماده غذایی یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود، اما سویا ممکن است با داروی هورمونی که برای درمان کم کاری تیروئید در بیماران زن استفاده می‌شود تداخل ایجاد کند.

زیاد خورد غذاهای سالم، چون پالک می‌تواند به بدن آسیب برساند، بادام هم دارای اگزالات زیادی است و زیاد خوردن آن می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند، حتی اگر گوشت بدون چربی به عنوان منبع سالم پروتئین در نظر گرفته شود، باز هم حاوی فاکتور رشد شبه انسولین است، هورمونی که با تسریع پیری و افزایش خطر ابتلاء به سرطان همراه است. آب جز مواد غذایی محسوب نمی‌شود، اما زیاده‌روی در خوردن آن هم می‌تواند عدم تعادل الکترولیت‌ها را با پایین آوردن سطح سدیم ایجاد کند.

 

روزه داران طالبی بخورند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره فواید طالبی در ماه رمضان اظهار کرد: ۹۰ درصد طالبی همانند هندوانه آب است، به همین علت در تأمین آب بدن روزه داران نقش مؤثری دارد، ترکیبات یا غذاهایی مانند طالبی، هندوانه و سوپ که حاوی آب هستند بعد از اینکه مصرف شوند در نگهداری آب بدن نسبت به نوشیدن آب خالی ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

نرگس جوزدانی، افزود: مصرف طالبی در داشتن استخوان‌هایی محکم و قوی نقش دارد چرا که حاوی فولات بالایی است و باعث می‌شود تا استخوان‌ها تقویت شوند، ویتامین‌های k و منیزیم و پروتئین موجود در طالبی باعث استخوان سازی در بدن افراد می‌شود، فیبر موجود در طالبی به هضم و جذب مواد غذایی کمک خواهد کرد.

وی درباره نقش ویتامین C در طالبی، گفت: ویتامین C موجود در طالبی باعث ساخت کلاژن شده و سیستم ایمنی را تقویت خواهد کرد، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف طالبی حد تعادل را رعایت کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اینکه طالبی میوه‌ای کم انرژی است، اظهار کرد: همه افراد می‌توانند حدود یک لیوان از آب طالبی را در وعده‌های غذایی خود بدون اینکه مشکلی برای شأن به وجود آید قرار داده و آن را مصرف کنند، همچنین میزان محتوی پتاسیم موجود در طالبی باعث کاهش فشار خون هم می‌شود.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© دنیای معدن 1388
info@donyayemadan.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار