204375

قیمت مس تا آستانه ۱۰ هزار دلار پیش رفت

دنیای معدن - روند صعودی مبهوت کننده قیمت مس به سمت مرز ۱۰ هزار دلار تحت تاثیر تدابیر محرک اقتصادی، اجرای برنامه های واکسیناسیون کووید ۱۹ و وعده های اقلیمی دولتها که چشم انداز احیای اقتصادی را تقویت کرده است، در معاملات روز سه شنبه شتاب گرفت.

به گزارش دنیای معدن، قیمت مس روز سه شنبه از روند صعودی بازارهای فلزات حمایت شد و به بالاترین رکورد در یک دهه اخیر صعود کرد. کالاها به سمت رکورد بالای سوپرسیکل قبلی صعود می کنند زمانی که قیمتها در اوایل دهه ۲۰۰۰ با افزایش سفارش خرید چین جهش پیدا کرده بودند.

درست در زمانی که انتظار می رود تقاضا برای مس بار دیگر افزایش پیدا کند، نگرانیهای فزاینده ای درباره کمبود عرضه به دلیل مشکلات فنی و فشار رگولاتوری بر تولیدکنندگان، وجود دارد. در شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است، هفته جاری گروهی از کارکنان بندر اعتراضات علیه سیاستهای کمک کرونایی دولت را آغاز کردند که احتمال مختل شدن روند عرضه را قوت بخشید. در بلندمدت، تولیدکنندگان نگران هستند که برنامه های افزایش حق امتیاز معدنکاری مانع سرمایه گذاری شده و توان رقابتی این کشور را کمتر می کند.

مس که معیاری برای سنجش اقتصاد جهانی است، از برنامه های محرک اقتصادی و وعده های اقلیمی دولتهای جهان بهره برده و پرچمدار صعود فلزات شده است. تقاضای سرمایه گذاران برای خرید در قراردادهای مس بازار بورس شانگهای به بالاترین میزان در بیش از یک سال اخیر رسید.

ویوک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث استرالیا در یادداشتی با اشاره به شاخصهای تولید صنعتی و تولید در سراسر جهان، نوشت: آمار اقتصادکلان همچنان به وجود تقاضای قوی برای مس اشاره دارند.

قیمت مس در بازار فلزات لندن حداکثر ۲.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۹۶۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین سطح از مارس سال ۲۰۱۱ بود اما تا ساعت دو و نیم بعدازظهر به وقت لندن، به ۹۸۲۷ دلار عقب نشینی کرد. قیمت مس در فوریه سال ۲۰۱۱ به ۱۰ هزار و ۱۹۰ دلار در هر تن صعود کرده بود که بالاترین رکورد همه زمانها بود. آلومینیوم هم در بازار لندن پس از این که به بالاترین قیمت در سه سال گذشته صعود کرد، عقب نشست.

با وجود همه خوش بینی که وجود دارد، تقاضای کوتاه مدت برای مس از سوی چین ممکن است ضعیف شود و این کشور در بحبوحه تقاضای داخلی ضعیفتر از حد انتظار ممکن است فلز بیشتری به بازارهای خارجی صادر کند. به گفته تحلیلگران، چنین اتفاقی مانع خریدهای سفته بازان در بازار لندن در کوتاه مدت خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بارت میلک، تحلیلگر شرکت تی دی سکیوریتیز اظهار کرد: رشد عرضه پول در چین در راستای تلاش این کشور برای جلوگیری از ایجاد حباب دارایی، احتمالا آهسته می شود. این مسئله به تقاضا برای کالاها از جمله مس تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید