203975

چه کسانی به دنبال گرانی سیمان در استان یزد هستند؟

دنیای معدن - بازار سیمان یزد هم به مانند دیگر اقلام این روزها با آشفتگی هایی روبرو است و به نظر می رسد برخی به دنبال سناریوسازی برای افزایش قیمت این کالای اساسی صنعت ساختمان در استان یزد هستند.

به گزارش دنیای معدن، صنعت ساختمان را اگر مهمترین صنعت در ایجاد اشتغال کشور ندانیم قطعا یکی از صنایع با بیشترین تاثیرگذاری در این حوزه به حساب می آید؛ صنعتی که صنایع مختلف دیگر به طور مستقیم با آن درگیر هستند و اگر رونق در آن به خوبی ایجاد شود، صنایع بسیار زیادی کسب و کارشان پررونق می شود.

در این بین یکی از مهمترین کالاهایی که صنعت ساختمان به آن نیاز اساسی دارد، سیمان است، سیمانی که با وجود تولید آن در داخل استان یزد، همیشه گلایه مندی هایی به دنبال دارد.

گلایه های گسترده از گرانی های پی درپی در بازار سیمان

یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که این روزها گلایه افراد زیادی در استان را به دنبال داشته، قیمت های بالایی است که در طول چند ماه گذشته سیمان به خود گرفته است.

گرانی که شاید با توجه به شرایط تورم و افسارگسیختگی وضعیت بازار کشور در ماه های پایانی دولت دوازدهم چندان هم بعید به نظر نمی رسید اما عدم ثبات قیمت ها از یک طرف و قیمت غیرقابل توجیه آن از طرف دیگر سبب شده که مصرف کنندگان و فروشندگان سیمان را گلایه مند کند.

علاوه بر قیمت بالای سیمان در استان یزد، یکی دیگر از گلایه هایی که از سوی فروشندگان و مصرف کنندگان به شدت مطرح می شود، عرضه کم و قطره چکانی آن است.

عرضه محدود و قطره چکانی سیمان مزید بر علت مشکلات این صنعت شده است

زارع یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی یزد با اشاره به اینکه از اسفندماه عرضه سیمان در استان یزد قطره چکانی شده عنوان کرد: با این وضعیت ما به شدت با کمبود سیمان روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان سیمان، مصالح فروشان استان را در نوبت قرار می دهند و هرچند روز یک مرتبه یک ماشین سیمان به ما می دهند و به همین دلیل ما اصلا نمی توانیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم.

کمبود سیمان از یک طرف برای صنعت ساخت و ساز استان دردسرساز شده و از طرف دیگر مشکل جدیدی خودنمایی می کند که به شدت عجیب به نظر می رسد و آن موضوع نرخ های متفاوت در کرایه حمل سیمان از کارخانه تا مصالح فروشی است.

دو شرکت سیمانی در فرابورس بازارگردان معرفی کردندکمبود سیمان در استان کرمان؛ از صادرات و احتکار تا فساد در شبکه توزیعکمبود سیمان در قطب تولید سیمان ایران / آیا سیمان از زنجان قاچاق می شود؟

رانندگان نرخ های متفاوتی برای حمل سیمان درخواست می کنند

یکی دیگر از مصالح فروشان استان یزد در این رابطه با اشاره به اینکه رانندگان برای حمل سیمان نرخ های متفاوتی ارائه می کنند گفت: تعرفه سیمان یک کارخانه 70 هزار تومان است اما راننده می گوید اگر به من 100 هزار تومان می دهید بار را برای شما حمل می کنم.

قطعا مقصر اصلی در به وجود آمدن این مشکلاتی که امروز در بازار سیمان استان یزد شاهد هستیم، نبود نظارت درست از سوی مسئولان است، موضوعی که سبب شده تا هرکسی به هر صورتی بخواهد عمل کند.

این وضعیت آشفته به گونه ای شده که به راحتی می توان آن را تشبیه به بازار مرغ در ایام پایانی سال گذشته و فروردین امسال کرد، زمانی که مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومان نایاب شد اما بلافاصله پس از اینکه قیمت آن افزایش پیدا کرد، تمام بازار مملو از مرغ شد و هیچ گونه کمبودی در این بازار به وجود نیامد.

سناریوسازی برای افزایش قیمت سیمان در یزد

به نظر می رسد الان هم سناریویی در کار است که با عرضه قطره چکانی سیمان و ایجاد چند نرخی در حمل و نقل آن، زمینه ای به وجود آید که تولیدکنندگان بتوانند قیمت سیمان را افزایش دهند.

در این رابطه خبرنگار تسنیم با یکی از رانندگان تریلی های حمل سیمان در استان هم به گفت و گو نشست و موضوع مهم دیگری در این صحبت مطرح شد.

این راننده کامیون با اشاره به اینکه چندنرخی در حمل و نقل به دلیل گرانی هایی است که در جامعه وجود دارد و برای رانندگان صرف اقتصادی ندارد که با هزینه های کم سیمان را به مصالح فروشان برسانند گفت: در ارتباط با افزایش قیمت سیمان یکی از مهمترین مشکلات، وجود دلالان است؛ دلالانی که حتی درب کارخانه هم اقدام به خرید و فروش بار سیمان می کنند و همین موضوع به گرانی ها دامن می زند.

عدم عرضه سیمان برای افزایش قیمت است

بحری رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی استان یزد هم در این رابطه توزیع نامناسب و عرضه قطره چکانی از سوی عمده فروشان را یکی از مهمترین علل آشفتگی بازار در سیمان دانست و اظهار داشت: متاسفانه عمده فروشان به این بهانه که سیمان در حال گران شدن هست از توزیع آن پرهیز می کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی استان یزد خاطرنشان کرد: ضعف مدیریت باربری ها سبب شده که کرایه های متفاوتی از مصرف کننده یا مصالح فروش دریافت شود و همین موضوع هم منجر به قیمت های متفاوت در بازار شده است.

همانگونه که در طول ماه های گذشته گرانی، کمبود و نابسامانی های بسیاری به بازارهای مختلف در استان و کشور تحمیل شد، الان هم سیمان با این وضعیت درگیر شده و مهمترین مشکل در این راستا، نبود نظارت درست از سوی مسئولان است.

به نظر می رسد افسار اسب تیزپای بازار این روزها از دست مسئولان رها شده و این اسب سرکش به هر سو که بخواهد تاخت و تاز می کند و کسی نیست که جلوی آن را بگیرد یا حتی قدیم برای رام شدن و مهار آن بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید