203221

آنالیز عملکرد پرسپولیس در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا

یک آنالیزور حرفه‌ای فوتبال به بررسی نقاط ضعف و قوت پرسپولیس در مسابقات دور رفت لیگ قهرمانان آسیا پرداخته است.

پرسپولیس تنها تیم ۹ امتیازی این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیاست که توانسته با ارائه نمایش قدرتمندانه تا این جای کار خط و نشان حسابی برای رقیبان بکشد. شاگردان گل محمدی یک پیروزی ۱ بر صفر در شروع بازی‌ها به دست آوردند و سپس در دو بازی برابر گوآ و الریان علی رغم اینکه عقب افتادند، در پایان سه امتیاز را کسب کردند. با این حال قرمزها در برخی خطوط تیمی دچار ضعف‌هایی هستند و به نظر می‌رسد برای موفقیت در دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا باید برای رفع آنها تلاش کنند. اضافه شدن فرشاد فرجی به اردوی پرسپولیس در گوا هند یا شاید حضور سعید آقایی در بازی‌های باقی مانده قرمزها می‌تواند مشکلات این تیم را در خط دفاعی و به ویژه در گوش چپ این تیم مرتفع کند. در همین راستا عملکرد پرسپولیس در دور رفت مسابقات لیگ قهرمانان آسیا توسط امید بندی داریان، دارنده مدرک آنالیزوری فوتبال از باشگاه بارسلونا اسپانیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانیم:

چرا پرسپولیس در این تورنمنت دو گل مشابه دریافت کرد؟

خط دفاع پرسپولیس که در دو بازی اخیر دو گل تقریباً مشابه را دریافت کرده که احتمالاً به گفته برخی کارشناسان علتش نقصی در جاگیری مدافعین و یا به خاطر جاگیری نادرست حامد لک بوده است.

آنالیز:

پرسپولیس اولین تیمی است که در مسابقات ۶ ،۷ بازیکن تهاجمی در بازی در اختیار دارد و این موضوع باعث می‌شود تیم حریف از کناره‌ها مخصوصاً از گوش چپ فشار بیاورد و بازیکنان مخصوصاً وحید امیری مجبور به خطا می‌شوند و شرایط برای ضربات کاشته حریف به وجود می‌آید.

مسلماً نباید از خط دفاعی که بیش از ۵۰% بازیکنان آن در پست تخصصی خودشان نیستند انتطار بیش از حد داشت و عدم جاگیری تخصصی آنها در ضربات کاشته به طور محسوس دیده می‌شود. ضمن اینکه تا حدودی می‌شود در این اشتباهات سهم گلر را در نظر گرفت. عدم هماهنگی در این خط در ضربات کاشته کمی سخت‌تر است چرا که حرکت مهاجمان نسبت به مدافعان راحت‌تر انجام می‌گیرد و در واقع باید بگوییم دفاع man to man در این صحنه‌ها خوب اجرا نشد.

دلیل هماهنگی و کیفیت خط حمله پرسپولیس چیست؟

در فاز تهاجمی پرسپولیس متفاوت و بسیار قدرتمندتری را نسبت به لیگ دیده‌ایم که آنها می‌توانند در عرض چند دقیقه جریان مسابقه رو به نفع خودشان تغییر بدهند و به راحتی دروازه حریف باز شود. در واقع با دریافت گل گویا موتور گلزنی این تیم به راه می‌افتد.‌

آنالیز:

چند موضوع در این ماجرا دخیل است؛ در این پیشرفت، نکته اول همان افزایش عنصر تهاجمی در تیم بوده که مهره‌هایی همچون سیامک نعمتی، وحید امیری، احسان پهلوان، ترابی، امید عالیشاه، شهریار مغانلو و گاهی هم کمال کامیابی نیا و احمد نورالله‌ی در آن سهیم هستند. نکته بعدی حضور مهدی ترابی است؛ این بازیکن خلاق و در اختیار تیم که رنگ بوی تازه ای به خط تهاجمی پرسپولیس و مخصوصاً سمت چپ تیم پرسپولیس داده و باعث شده این تیم خطرناک‌تر ظاهر شود و همچنین توانایی همکاری در راست پرسپولیس را هم در مواقع لزوم دارد. نکته بعدی حضور مغانلو فوروارد دونده و باهوش که وجود این بازیکن در زمان‌هایی نوک هرم تهاجمی پرسپولیس است. مسلماً این سه نکته باعث شده پرسپولیس موقعیت‌های زیادی خلق کند و یا حتی توان برگشت به بازی و برگرداندن کار را داشته باشد.

چرا سید جلال حسینی مدافع قرمزها، در گلزنی موفق است؟

گلزنی سید جلال حسینی از نکات ویژه این تورنمنت و لیگ امسال بوده است. به نظر می‌رسد موفقیت او در گل زنی که وظیفه ذاتی یک مدافع نیست به دو عامل تاکتیک تیم که به برنامه ریزی کادر فنی یا فرصت طلبی و توانمندی‌های این مدافع باز می‌گردد.

آنالیز:

در مورد این موضوع باید این طور بیان کرد که سید جلال بازیکن فرصت طلب و باهوشی است که توانایی‌های بالایی دارد و در طول بازی سعی می‌کند از هوش خود استفاده کند. این نکته مثبتی است که کادر فنی می‌تواند مکمل خوبی با مغانلو و بحث تهاجمی پرسپولیس بسازد که بارها این موضوع چه در لیگ و چه در بازی‌های آسیایی به چشم می‌خورد. در واقع پرسپولیس تیم چند تاکتیکی و با برنامه‌های مختلف است که به تقابل حریفان خود می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید