203162

ویروس کرونا چه تأثیر بلندمدتی بر ریه دارد؟

تأثیر بلندمدت ویروس کرونا بر ریه را بدانید.

این مطالعه که با عنوان مطالعه بینابینی بیماری ریوی کووید طولانی در انگلیس (UKILD-Long COVID) معرفی شده، بر عارضه التهاب و لطمه به بافت ریه، یافتن راه درمان و جلوگیری از ناتوانی در مبتلایان به کووید-۱۹ طولانی، تمرکز کرده است.
بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طولانی از عوارض ناشی از لطمه به بافت ریه از جمله تنگی نفس، سرفه، خستگی شدید و محدودیت توانایی ورزش، حتی ماه‌ها پس از پشت سر گذاشتن عفونت، شکایت دارند. داده‌هایی که هفته گذشته، اداره آمار ملی انگلیس منتشر کرد، نشان داد که بیش از یک میلیون تن در این کشور با عوارض کووید طولانی درگیر هستند.
اداره آمار ملی انگلیس اعلام کرده که این عوارض بر کیفیت زندگی روزمره ۶۷۴ هزار تن اثر گذاشته است. همچنین، ۲۰۰ هزار تن از مبتلایان به کووید طولانی می‌گویند که توانایی آنها جهت کارهای معمولی زندگی روزمره، به شدت محدود شده است.
به گفته نهاد پژوهش و ابتکار انگلیس، حامی مالی این مطالعات، نوع حاد کووید-۱۹ می‌تواند به بافت ریه صدمه بزند و آسیب این عضو حیاتی و در نتیجه، مشکلات تنفسی را سبب شود. این به معنای آن است که بیمار در بلندمدت به تنگی نفس و دشواری در انجام امور روزمره زندگی دچار می‌شود. در اصطلاح پزشکی به التهاب و لطمه به بافت ریه، فیبروز ریه گفته می‌شود.
شواهد نخستین، حاکی از آن است که ریه ۲۰ درصد بیماران ترخیص شده از بیمارستان، لطمه می‌بیند، اما جزییات بیشتر از تأثیر آن در افرادی که دچار کووید طولانی می‌شوند، نامعلوم است.
پروفسور ژیزلی جنکینز که سرپرستی این مطالعه را بر عهده دارد، می‌گوید: این مطالعات به ما کمک می‌کند که عوارض شایع کووید طولانی و اثرات آن بر دستگاه تنفسی را دریابیم و برای بیمارانی که در نتیجه ابتلا به کووید-۱۹ به التهاب مزمن ریوی دچار شده‌اند، راه درمانی پیدا کنیم. تنگی نفس در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید طولانی به‌ویژه هنگام فعالیت، یک مشکل بزرگ است.
او افزود: در افرادی که بافت ریوی آنها بیشتر صدمه دیده، این یک بیماری مخرب است، اما هنوز از تعدد موارد و طول عواقب این عارضه، بی‌اطلاعیم. حتی اگر عواقب بلندمدت آن از لطمات ریوی مشابه با آنفلوآنزا وخیم‌تر نباشد، اما تعداد کسانی‌که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، بسیار زیاد است.
آماندا سالووِی، وزیر علوم انگلیس نیز در این‌باره می‌گوید: این مطالعات که در سطح کشوری انجام می‌شود، تأثیرات کامل کووید-۱۹ در لطمه زدن به بافت ریه را بررسی می‌کند و امیدواریم به درمان‌های جدیدی که می‌توانند برای کلیه بیماران در سراسر جهان مفید باشند، کمک کند.
بنا بر گزارش ایندیپندنت، در این مطالعات، روی حدود ۲۵۰ بیمار دارای عوارض ریوی پس از سه تا ۱۲ ماه از ابتلا به کووید-۱۹، مطالعه خواهد شد. برخی از این بیماران با دستگاه بسیار پیشرفته زنون ام ‌آر آی، اسکن می‌شوند که تأثیر فعل و انفعالات گازی داخل ریه را نشان می‌دهد.
این مطالعات، ابتدا به مدت یک ‌سال، وضعیت بیماران را ارزیابی خواهند کرد و سپس با توجه به سابقه بیمار، مدت‌ زمان طولانی‌تری ادامه خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید