203144

نگاهی به عملکرد نمایندگان ایران در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا

یکی از نقاط قوت فوتبال ما در این رقابت ها حضور ۴ مربی جوان ایرانی بر روی نیمکت نمایندگان فوتبال ایران بود. پرسپولیس با یحیی گل محمدی، استقلال با فرهاد مجیدی، فولاد با جواد نکونام و تراکتور با رسول خطیبی نشان از تغییر رویکرد فوتبال ما دارد، رویکردی که نشان داد حضور مربیان جوان کشورمان تاثیرگذار و موفق بوده و باید از این نسل از مربیان حمایت کرد.

مروری کوتاه بر عملکرد نمایندگان فوتبال ایران

مروری کوتاه خواهیم داشت بر عملکرد نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و با حضور کارشناسان فوتبال پرونده لیگ قهرمانان آسیا را دنبال می کنیم.

از گروه دوم شروع می کنیم. جایی که تراکتور یکی از نمایندگان ایران در این گروه قرار دارد. پس از ۳ بازی و تا اینجای کار، شارجه امارات با ۷ امتیاز در صدر است، تراکتور ۳ امتیازی است و در رده دوم قرار دارد و نیروی هوایی عراق و پاختاکور با ۲ امتیاز در رده های سوم و چهارم جای دارند.

در این گروه شارجه، پاختاکور و تراکتور با ۵، ۴ و ۳ گل بهترین خط حمله این گروه را از آن خود کرده اند و در مقابل نماینده ازبکستان با دریافت ۷ گل خورده نشان داد تا چه میزان آسیب پذیر است. تراکتور هم با دریافت ۳ گل در رده دوم است و شارجه و نیروی هوایی عراق تنها یک گل در ۳ بازی اخیر خود دریافت کرده اند.

شاید بدشانسی موجب شد تراکتور در هر سه دیدار خود به تساوی رسیده و از رسیدن به برتری محروم شود.

در گروه سوم، الدحیل به لطف اشتباهات بازیکنان استقلال در بازی رو در رو، ۷ امتیازی شد و به صدر جدول رفت. شاگردان فرهاد مجیدی با ۶ امتیاز دوم هستند و الاهلی عربستان با ۴ امتیاز در رده سوم قرار دارد. الشرطه عراق هم بدون امتیاز شانسی برای صعود از این گروه ندارد و باید عملا با لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کند.

در این گروه استقلال با زدن ۱۱ گل نشان داد از توان هجومی بالایی برخوردار است. الدحیل ۷ و نماینده عربستان هم ۶ گل زده را در کارنامه دارند اما الشرطه عراق در امر گلزنی ناکام بوده است.

بعد از الشرطه که ۸ گل دریافت کرده استقلال و الاهلی با دریافت ۶ گل نشان دادند در سیستم دفاعی دچار نقص هستند و باید شاگردان مجیدی این مساله را برطرف کنند.

در گروه چهارم، فولاد خوزستان بیش از حد انتظار ظاهر شد و همراه با النصر عربستان ۵ امتیاز است. در این گروه تیم السد قطر با ۴ امتیاز در تعقیب این دو تیم است. الوحدت لبنان یک امتیازی است و به نظر نمی رسد در دور برگشت بتواند برای نماینده فوتبال کشورمان دردسر ساز شود و رقابت اصلی بین نمایندگان ایران، عربستان و قطر است.

در این گروه السد، النصر و فولاد با ۵، ۴ و ۳ گل زده توان هجومی خود را به رخ حریفان کشیده اند اما همین السد، ۵ گل دریافت کرده که این امر نشان می دهد در سیستم دفاعی خود با ایرادهایی روبه رو است. در مقابل فولاد و النصر فقط ۲ گل خورده اند و این آماری قابل قبول است.

اما گروه پنجم، جایی که بهترین عملکرد در میان نمایندگان فوتبال کشورمان به این گروه باز می گردد.

پرسپولیس با ۹ امتیاز کامل در صدر جدول قرار دارد و الوحده با ۴ امتیاز در تعقیب شاگردان یحیی گل محمدی است. بر خلاف تصور همگان، این گوا هند است که با ۲ امتیاز بالاتر از الریان یک امتیازی در رده سوم فعلا جا خوش کرده و باید دید در دور برگشت چه تغییراتی در این گروه رقم می خورد.

در این گروه پرپسولیس ۶ گل زده دارد و بهترین خط هجومی این گروه را به نام خود کرده است. الوحده و الریان هم ۳ گل زده اند اما الوحده ۳ و الریان ۶ گل دریافت کرده اند و این نشان می دهد می توان با فشار روی خط دفاعی این دو تیم، ها بازهم به بردهای شیرین دست یافت.

در این میان نماینده هند یک گل زده و ۲ گل خورده دارد و باید قبول کرد فراتر از حد انتظار ظاهر شده است.

پرسپولیس بهترین عملکرد را در میان ۲۰ تیم غرب آسیا داشته است

پرسپولیس در مجموع و در بین ۵ گرو غرب آسیا که شامل ۲۰ تیم است بهترین نتیجه را گرفته و با ۹ امتیاز در صدر جدول است. تیم های دیگر صدرنشین در لیگ قهرمانان آسیا ۷ یا ۵ امتیازی هستند و فقط پرسپولیس تهران است که امتیاز کامل دور رفت را از آن خود و اگر برابر گوا هند در بازی دور برگشت برنده باشد اولین تیم صعود کننده نیز لقب می گیرد.

فرشاد پیوس می گوید پرسپولیس عملکرد فوق العاده داشته و نشان داد از چه توانی برخوردار است. اگر دروازه بان گوا تا این حد خوب نبود، بدون شک سکست سنگینی را تجربه می کردند.

آنالیز تیم های ایرانی و مسایل روحی را مد نظر قرار دهیم

یکی از نکات مهم در این میان که شامل همه نمایندگان فوتبال ما می شود به موضع ریکاوری، بحث تمرکز و وضعیت روانی بازیکنان باز می گردد. شرایط سخت قرنطینه، آنالیز و شناختی که تیم ها از یکدیگر پیدا کرده اند و استرس های موجود، بدون شک بازیکنان و کادر فنی را در شرایط سختی قرار می دهد که این مساله با توجه به خصوصیات ما ایرانی ها، بیشتر نمود پیدا می کند.

به زعم کارشناسان فوتبال ایران، دو گل مشابهی که پرسپولیس دریافت کرد و گل هایی که استقلال در بازی الدحیل خورد نشان می دهد تیم های حریف به خوبی ما را آنالیز کرده اند. شاگردن گل محمدی به دلیل نبود بازیکنی به نام سعید آقایی در پست تخصصی خود، روی ارسال از جناح چپ خط دفاعی آسیب پذیر نشان دادند و دو بار شاهد بودیم با قطع کردن این توپ روی دیرک اول، دروازه لک باز شد.

از سویی دیگر استقلال در دفاع آسیب پذیر نشان داد و زمانی که به خط دفاعی این تیم عرض داده می شد، فضاهای مناسبی در اختیار مهاجمان حریف قرار می گرفت که در بازی با الدحیل دیدیم همین مساله نقطه ضعف شاگردان مجیدی شد و ۳ امتیاز شیرین این بازی از دست رفت.

فولاد در ساختار تیمی خود بعد از پرسپولیس قرار دارد و تراکتور نشان داد هنوز نتوانسته خود را با لیگ قهرمانان آسیا آنطور که باید و شاید وفق دهد هر چند که بازیکنان خطیبی نشان دادند به این راحتی ها بازنده نخواهند بود که این یک حسن بزرگ است.

مشکل اصلی مصاف با تیم های شرق آسیاست

جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان اعتقاد دارد فوتبال ایران در این مرحله مشکلی ندارد و مساله اصلی به دور بعدی باز می گردد چرا که باید به مصاف تیم های ژاپنی و کره ای برویم. چرا که آن ها از فنون روز دنیا بهره می برند و آن چه ما امروز به آن دست پیدا می کنیم، قبلا توسط تیم های شرق آسیا مورد ارزیابی قرار گرفته است که این کار را مشکل می کند هر چند پرسپولیس در همین شرایط دوبار پیاپی فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده و نشان داده است تیم های ایرانی این توانایی را هم دارند که از پس تیم های خوب کره ای و ژاپنی هم بربیایند.

سهمیه ایران افزایش می یابد؟

نتایجی که در لیگ قهرمانان آسیا افتاد کافی بود تا کمیته لیگ های حرفه ای در AFC درخواستی را برای کاهش سهمیه امارات در این رقابت ها ارائه کند.

به گفته روزنامه البیان این کمیته درخواست کرده تا سهمیه آسیایی کشورهای عربستان، ایران، ژاپن، قطر و چین به حضور ۳ تیم به صورت مستقیم در مرحله گروهی و یک تیم در مرحله پلی آف تغییر یابد. همچنین سهمیه کشورهای کره جنوبی، تایلند و ازبکستان همان ۲ تیم مستقیم و ۲ تیم پلی آف باقی بماند. دلیل این درخواست عملکرد ضعیف نمایندگان امارات در لیگ قهرمانان آسیا و نقش ضعیف لیگ امارات در تصمیم گیری های کنفدراسیون فوتبال آسیا عنوان شده است.

اگر این موضوع نهایی شود در رقابت های آینده لیگ قهرمانان آسیا تا حدودی خیالمان از بسیاری اما و اگرهای فوتبال راحت خواهد بود، مضوعی که باید برای رسیدن به آن و محقق شدن این موضوع، کمی صبر و تامل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید