202667

قطع مصرف "دارو" برای فرار از کرونا!

یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی از مبتلایان آسم به عنوان یکی از گروه های در معرض خطر کرونا یاد کرد و با اشاره به مصرف کورتون های استنشاقی در درمان این بیماران، گفت: برخی از بیماران برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مصرف این کورتون‌ها را خودسرانه قطع می کنند که می تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر سیدحمیدرضا مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیماران مبتلا به آسم جزو گروه های در معرض خطر بیماری کرونا هستند، گفت: ابتلای این بیماران به کرونا به دلیل مشکلات ریه آنها می تواند با خطرات بسیار و علائم شدیدتری همراه باشد.

وی افزود: در همین راستا این بیماران باید بیش از سایر افراد عادی رعایت پروتکل ها را داشته و در شرایط کرونایی از ترددهای غیرضروری اجتناب کنند.

مرتضوی با بیان اینکه "کورتون های استنشاقی" بخشی از داروهای بیماران مبتلا به آسم است، گفت: این کورتون ها موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود و این امر موجب شده برخی بیماران مبتلا به آسم، خودسرانه مصرف داروهای کورتونی را کنار بگذارند که می تواند برای روند بیماری آنها خطرناک باشد.

وی افزود: استفاده از این داروها تاثیر چندانی در بحث ابتلا به کرونا ندارد و افراد اگر این داروها را خودسرانه قطع کنند دچار تشدید علائم بیماری آسم خواهند شد.

مرتضوی گفت: بیماران مبتلا به آسم هر اقدامی در بحث قطع یا کاهش میزان مصرف دارو را باید حتما با پزشک معالج خود در میان گذاشته و طبق نظر پزشک معالج خود عمل کنند.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی در ادامه با بیان اینکه بطور معمول علائم آسم و حساسیت های فصلی در فصل بهار بروز پیدا کرده و یا تشدید می شود، گفت: در این فصل به دلیل گرده افشانی گل ها و یا بروز پدیده گرد و خاک بسیاری دچار علائم حساسیت فصلی می شوند که استفاده از ماسک می تواند تا حدی به کاهش بروز این علائم کمک کند.

وی افزود: ماسک های سه لایه شاید نتوانند سدی در برابر گرده های گل ایجاد کنند، اما استفاده از ماسک های N95 در این زمینه بسیار کمک کننده است.

مرتضوی در پاسخ به اینکه ماسک می تواند موجب تشدید علائم بیماران مبتلا به آسم شده و نفس کشیدن آنها را دچار مشکل کند، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته سطح اکسیژن خون افرادی که ماسک دارند با افرادی که ماسک ندارند تفاوت معناداری نداشته، بنابراین این افراد برای حفظ سلامت خود باید حتما از ماسک استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: آسم و آلرژی درمان قطعی ندارند و تنها باید ماده آلرژن یا حساسیت زا را شناسایی کرده و از آن دوری کرد که در برخی موارد این فاصله گرفتن ممکن نیست، چون برخی به گرده های گل حساسیت دارند که در تمام محیط پراکنده است و تنها راه این است که افراد از روش های درمانی کنترلی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید