202178

پیش خرید فولاد و سیمان در بورس کالا فرصتی مناسب برای انبوه سازان/ ابزارهای مالی به کمک ساخت و ساز می آید

دنیای معدن - البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تصویب طرح جهش تولید مسکن گفت: براساس طرح جهش تولید و تامین مسکن، با همکاری وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی شرایطی فراهم می شود که فعالان حوزه مسکن بتوانند با استفاده از ظرفیت ابزارهای مالی بورس کالا، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و حتی امکان پیش خرید فولاد و سیمان برای استفاده در ماه های آینده را پیدا کنند.

به گزارش دنیای معدن، حسینی اظهار داشت: مجلس به دنبال آن است که در حوزه مسکن، انبوه سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تأمین کنند تا شفافیتی یکپارچه و روندی منطقی بر معاملات این حوزه حاکم شود.

بهبود اوضاع بازار فولاد

به گفته این نماینده مجلس از ۲۸ میلیون تن فولاد تولیدی در کشور ۱۵ میلیون تن آن در کشور مصرف می شود و مازاد آن را می توانیم با قیمت های مطابق با نرخ دلار جهانی صادر نماییم البته در این حوزه باید با سیاست گذاری صحیح و کارشناسی، بازار داخل متعادل باشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته برای تامین منابع ارزی کشور به سمت صادرات فولاد گام برداشته شد، بیان کرد: البته در برهه ای با توجه به تفاوت قیمت فولاد با نرخ جهانی، تولید داخل آسیب دید و منجر به آن شد که نتوانیم بازار فولاد را ساماندهی کنیم.

حسینی با بیان اینکه قیمت فولاد بر صنایع وابسته مانند خودروسازی، لوازم خانگی و مسکن تاثیر گذار است، تصریح کرد: با ساماندهی بازار فولاد از رانت جلوگیری خواهد شد که در چند ماه اخیر اصلاحات مناسبی در حوزه بازار داخلی رقم خورده و شاهد بهبود اوضاع بازار فولاد هستیم.

سیمان هم به بورس می آید

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تولید ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور گفت: شرایط تولید سیمان هم به مانند فولاد است و ما به دنبال آن هستیم که سیمان پس از تولید در بورس کالا عرضه شود چرا که وزارت صمت در نظارت پس از تولید سیمان با مشکل مواجه است و بهترین بستر برای شفاف سازی و تامین نیاز تولید، عرضه حداکثری در بورس کالا و مشخص شدن میزان نیاز داخل و مازاد است.

حسینی در پایان گفت: امیدواریم با اجرای دقیق طرح جهش تولید مسکن، شاهد مهیا شدن روند رشد تولید مسکن و تنظیم بهینه این بازار تا پایان سال جاری باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید