202154

مطالبه مردم برای احیای «مس دالی»؛ سرانجام معدنی که هیچ گاه راه اندازی نشد!

دنیای معدن - معدن مس دالی یکی از آن ظرفیت های مهم استان مرکزی بوده که مدتی است به علت دخالت های فراقانونی نتوانسته آغاز به فعالیت کند.

به گزارش دنیای معدن، استان مرکزی یکی از پرظرفیت ترین استان ها در حوزه معادن است و از آن جمله می توان به معادن سنگ و فلز اشاره کرد. معدن مس دالی یکی از آن ظرفیت های مهم استان مرکزی بوده که مدتی است به علت دخالت های فراقانونی نتوانسته آغاز به فعالیت کند.

این معدن دهه ۸۰ مراحل اخذ مجوزات قانونی خود را آغاز کرده و در نهایت سال ۱۳۹۱ توانست از شورای عالی معادن کشور مجوز نهایی را دریافت کند.

در این راستا پویشی در فارس من ثبت شده و تنها یک خواسته در این باره وجود دارد آن هم بررسی علل غیرفعال بودن این معدن در سال جهش تولید که مانع ایجاد صدها شغل در استان شده است.

برهمین اساس، خبرنگار ما با امیرمحمد سبحانی، سردبیر سوژه گفت وگویی داشته است، این مخاطب فارس من در ارتباط با سوژه اظهار کرد: معدن دالی در استان مرکزی قرار گرفته است، برخی ها می گویند مسائلی درباره محیط زیست این معدن وجود دارد اما مسئولان مرتبط با این حوزه اظهار می کنند این معدن پروانه بهره برداری از شورای عالی معادن دارد و این به آن معنا است اگر هر گونه مشکل زیست محیطی و... داشت پروانه برای آن صادر نمی شد.

وی افزود: با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ ما می گوییم ظرفیت «مس دالی» می تواند برای منطقه خود ظرفیت مادی خوبی از حیث اشتغال زایی را ایجاد کند. براساس قانون هر معدن باید حق دولتی را پرداخت کند. از آن حق دولتی که تعیین می شود طبق قانون سهمی برای منطقه وجود دارد.

این مخاطب خاطرنشان کرد: قانون تعیین کرده است اگر معدن هر نوع آسیبی به اطراف خود وارد کند باید آن را جبران کند و حتی پیش بینی نیز شده است که معادن عوامل خطرساز را دور کنند.

دیدگاهتان را بنویسید