202147

تامین ۹۲درصد نیازهای فولاد خوزستان از داخل

دنیای معدن - بدون شک تحریم‌ها برای برخی تولیدکنندگان فولادسازی در کشور یک فرصت به‌شمار می‌آید تا میزان وابستگی خود را به خارج از کشور برای تامین قطعات و تجهیزات خود به حداقل ممکن و حتی صفر برسانند. فولاد خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در بخش تولید فولاد کشور سال گذشته ۹۲ درصد از نیاز خود به قطعات، تجهیزات لازم و مواد مصرفی را از داخل کشور تامین کرده است.

به گزارش دنیای معدن، البته این شرکت فولادسازی در تلاش است این ۸درصد تجهیزات وابسته به خارج را نیز در سال ۱۴۰۰ به زیر ۵درصد برساند تا به عنوان یکی از الگوهای بومی‌سازی در واحدهای فولادسازی در کشور مطرح باشد. از آنجا که بخشی از تجهیزات مورد نیاز فولاد خوزستان در ایران تولید نمی‌شود و برخی مواد اولیه لازم در ایران وجود ندارد، طبیعی است این واحد فولادسازی برای تامین نیاز خود از موارد تحت لایسنس شرکت‌های خارجی استفاده کند که با اعمال تحریم‌ها دیگر این شرکت‌های خارجی این تامین را در قبال ایران و شرکت‌های ایرانی انجام نمی‌دهند. با وجود این، شرکت فولاد خوزستان با حمایت و سرمایه‌گذاری در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و به دنبال مشابه‌سازی نیازها و تجهیزات بوده و به سازندگان داخلی کمک کرده فرآیند ساخت داخل را پیش ببرند.

بخش‌های مختلف در معاونت خرید فولاد خوزستان

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان به بررسی ابعاد فعالیت‌های این معاونت و اقدامات این شرکت در جهت کاهش وابستگی و بومی‌سازی پرداخته است. محمد سلیمی‌‌نبی عنوان کرد:‌ معاونت خرید فولاد خوزستان از ۶ بخش تشکیل شده است؛ یک بخش آن، بخش خرید مواد اولیه و انرژی است که یکی از استراتژیک‌ترین بخش‌های خرید فولاد خوزستان به‌شمار می‌رود. در این بخش کنسانتره، مواد نسوز و اقلام مورد نیاز فولاد خوزستان خریداری می‌شود. بخش دیگر، بخش اقلام مصرفی و عمومی است که در این بخش خرید مواد مصرفی موردنیاز برای بهره‌برداری انجام می‌گیرد. به عبارتی اقلام مصرفی کارخانه در این بخش خریداری می‌شود. سلیمی‌‌نبی ادامه داد:‌ بخش دیگر، بخش مربوط به خرید قطعات یدکی و ماشین‌آلات است. بخش بعدی، بخش خرید خدمات و قراردادهاست که در این بخش خدمات مورد نیاز پیمانکاران در کارخانه برآورده شده و همچنین مناقصه قراردادها برگزار می‌شود. بخش بعدی، بخش پشتیبانی خرید است که زیرمجموعه این بخش، قسمت برنامه‌ریزی خرید قرار دارد و البته موضوع مربوط به ثبت سفارش‌ها و اقدام‌هایی مربوط به گمرک و حمل و نقل در این بخش انجام می‌شود. بخش آخر نیز بخش انبار است که در زیرمجموعه آن پایش کالاها، سفارش‌ها و پایش سفارش‌ها انجام می‌گیرد.

بیشتر تجهیزات فولاد خوزستان بومی شده است

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که چند درصد تجهیزات خریداری‌شده و مورد استفاده در فولاد خوزستان، داخلی و چند درصد خارج از کشور تامین می‌شود، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ از صد درصد تامین تجهیزات و خرید خدمات، حدود ۹۲درصد به صورت داخلی و ۸درصد آن خارجی تامین شده است. تلاش ما در سال ۱۴۰۰ این است که این ۸درصد را به زیر ۵درصد برسانیم، چراکه برخی اقلام هستند که امکان داخلی‌سازی برای آنها وجود دارد که امیدواریم این اتفاق روی بدهد و ما نیز بتوانیم بومی‌سازی را به بالاترین سطح خود ارتقا دهیم.

سلیمی‌نبی در پاسخ به این پرسش که این ۸درصد شامل چه کالاها و خدماتی می‌شده است، خاطرنشان کرد:‌ این کالاها بیشتر کالاهایی بوده که در زمینه فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در سایر واحدهای دیگر مانند گندله‌سازی و احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی و سایر محصولات دیگر، به ندرت و ضرورت پیش آمده است که کالایی را از خارج خریداری کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: در حوزه فولادسازی برخی تجهیزات یدکی متاسفانه در ایران تولید نمی‌شوند. در تعویض‌های سالانه که تحت لایسنس شرکت‌های خارجی هستیم، باید از خارج آنها را تهیه می‌کردیم. البته رایزنی‌هایی با شرکای ایرانی این شرکت‌های خارجی انجام داده‌ و با پیمانکاران و تولیدکنندگانی مذاکره کرده‌ایم تا این قطعات را مشابه‌سازی کنند. در هر صورت بخشی از این قطعات تحت لایسنس شرکت‌های خارجی هستند یا مواد اولیه آنها در ایران پیدا نمی‌شود یا اساسا کالاهای تحریمی به‌شمار می‌روند.

فولاد خوزستان به‌دنبال سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در ادامه با تاکید بر این موضوع که فولاد خوزستان به‌دنبال سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی است، عنوان کرد: در این فرآیند بومی‌سازی به‌دنبال کاهش مصرف اقلام خارجی هستیم حتی تا جایی که لازم باشد، فولاد خوزستان در پی سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی است، ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری تاکنون نیز انجام شده و برای بسیاری از اقلام موردنیاز خود فولادخوزستان سرمایه‌گذاری انجام داده است و به سازندگان داخلی کمک کرده تا فرآیند ساخت قطعات را در ایران پیش ببرند. امیدواریم در ادامه این سرمایه‌گذاری بیشتر شود و میزان اقلام مصرفی وابسته به خارج به حداقل ممکن خود برسد. سلیمی‌نبی همچنین در پاسخ به این پرسش که کالاهایی که تحت لایسنس و گارانتی یک شرکت خارجی بوده‌اند، آیا در دوران تحریم‌ها شرکت فولاد خوزستان برای تامین این کالاها با مشکلاتی روبه‌رو نشده است، تصریح کرد:‌ تحریم‌ها مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرد؛ البته در زمینه فولاد، موضوع آن بود که خود صنعت فولاد جزو نخستین تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بود. بسیاری از شرکت‌هایی که سابقه طولانی در زمینه فروش محصولات خود به ایران داشتند با اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی را در زمینه خرید حذف کردند. البته برخی این شرکت‌ها دوباره رجوع کرده و خواستار فروش قطعات به ما شده‌اند که البته ما دیگر تمایلی برای خرید از آنها نداریم و ترجیح می‌دهیم نیاز خود را از طریق داخل و تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم.

سلیمی‌نبی در ادامه یادآور شد: ‌البته تعداد شرکت‌هایی که در دوران تحریم‌ها عقب کشیدند، زیاد بود و ما را دچار مشکلاتی کردند، مانند تولیدکنندگان الکترودهای گرافیتی که البته باید یادآور شد تهیه الکترود گرافیتی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

وی در پایان تاکید کرد:‌ با وجود تمام این شرایط ما کماکان به‌دنبال راهکارهایی برای تامین این کالاها از طریق داخل بوده‌ایم و با وجود دو دوره تحریم‌های گذشته، به هیچ عنوان از ظرفیت فولادسازی فولاد خوزستان کاسته نشده و این مرهون تلاش تمام نیروهای انسانی در مجموعه فولاد خوزستان است.

دیدگاهتان را بنویسید