202058

مصلحات غذایی بلغمی ها چیست؟ / باید ها و نباید های تغذیه ای افراد بلغمی مزاج

بلغمی ها باید روزی دو وعده غذا را میل کنند؛ زیرا توانایی هضم ضعیفی دارند. همچنین باید غذا هایشان را با مصلحات مخصوص طبع خودشان مصرف نمایند.

افرادی که دارای مزاج سرد و تر یا بلغمی هستند؛ باید از خوردن میوه ها باطبع سرد مثل خیار و...،گوشت های سرد مثل گوشت گاو و... پرهیز نمایند. همچنین برای مصرف بعضی از خوراکی ها آن ها را با مصلحاتش مصرف کنند که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

مصلحات غذایی چیست؟

تا به حال شنیدین که میگن کاهو را باسکنجبین بخور، یا خیار را باهندوانه نخور سردیت میشه! یا... همه این ها که از قدیم الایام بسیار مورد توجه بوده که یکسری از غذاها در کنار همدیگه منع بشن یا بعضی ها شون رو با خوردن یک چیز دیگه توصیه کنند.

مصلح غذا در واقع به خوراکی هایی گفته می شود که در اثر ترکیب با یک ماده دیگر می تواند اثر بد آن ماده را از بین ببرد و یا کمتر کند. در واقع مصلحات می توانند اثر بد یک غذا را اصلاح کنند که برای بدن فرد ضرری نداشته باشد.

پرهیز های غذایی مزاج سرد و تر

مصرف بیش از حد و بدون مصلح انواع محصولات لبنی، ترشی ها و سرکه، شور، سبزیجاتی که موجب تولید بلغم می شوند، مانند کاهو، گشنیز، شاه تره، اسفناج، سیب زمینی، خیار و کاسنی توصیه نمی شود.

میوه های سرد وتر مثل خیار، گوجه فرنگی، گوجه سبز، آلبالو، گیلاس، کیوی، انار، لوبیاسفید، چشم بلبلی، عدس، ماش و... جزو خوراکی هایی هستند که مصرف آن ها به تنهایی و بیش از اندازه برای افراد بلغمی توصیه نمی شود.

درکل خوراکی هایی که طبع سرد دارند، برای افراد بلغمی مضر است و این دسته از افراد باید سعی کنند کمتر از این خوراکی ها استفاده نموده و حتما آن ها را با مصلحاتشان استفاده نمایند که در ادامه به مصلحات برخی از آن ها می پردازیم.

مصلحات غذا

غذاهای مفید برای مزاج بلغمی

آبگوشت، مرغ محلی، سیب، گلابی، طالبی، به، زنجبیل، دارچین، زعفران، موسیر، شلغم، نعناع، نخود، گندم، لوبیا چیتی و همچنین شیره انگور، خشکبار مثل:بادام، گردو، فندق، پسته، کنجد، ارده، عسل برای افراد بلغمی بسیار مطلوب و مفید می باشد.

حبوبات و مصلحات آنها:

ماده غذایی مصلح
باقلا تازه عسل، پوست کندن، آویشن، زیره، جوشاندن در آب، دارچین، گلپر، مرزه، فلفل، پونه
نخود سبز آویشن، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه

مصلحات لبنیات

ماده غذایی مصلح
پنیر تازه مغزگردو، آویشن، نعنای خشک، عسل، سبزی های معطر
خامه عسل
دوغ و ماست زنیان، نعناع، آویشن، کاکوتی، زیتون، سیاهدانه، پونه
سر شیر عسل
شیرپاستوریزه عسل، گلاب
مصلحات غذا

مصلحات سبزی ها

ماده غذایی مصلح
اسفناج فلفل، دارچین، پخت با روغن های گرم
بامیه ادویه های گرم
خرفه کرفس، نعنا
قارچ خوراکی روغن کنجد و زیتون، پونه، زیره، زنجبیل، آویشن
کاسنی شکرسرخ، شربت بنفشه، سکنجبین، دارچین، هل
کاهو نعنا، کرفس، سکنجبین، زیره
لوبیا سبز دارچین، زنجبیل، خردل، زیره، نمک، روغن زیتون، طبخ با گوشت حیوان جوان، فلفل

دیدگاهتان را بنویسید