201061

۵.۲ میلیون تن مواد معدنی در چهارمحال و بختیاری استخراج شد

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی در این استان استخراج شد.

به گزارش دنیای معدن، مهرداد قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گویی تاکید کرد: هم اکنون ۱۰۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان فعال و ذخیره قطعی این معادن حدود ۸۹۰ میلیون تُن برآورد شده است.
وی افزود: هشت نوع ماده معدنی در چهارمحال و بختیاری شامل سنگ تزئینی ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ و شن و ماسه و سیلیس، خاک نسوز و دولومیت وجود دارد.
قاسمی تصریح کرد: حقوق دولتی معادن در سطح ملی و استانی هفت برابر شده که پس از دریافت آن و واریز به خزانه کل کشور، ۱۵ درصد برای انجام عملیات بهداشتی، درمانی و عمرانی در مناطق مجاوز معادن اختصاص داده و هزینه می شود.

وی یادآور شد: ۱۲ درصد از حقوق دولتی دریافتی از معادن نیز به منظور احیای جنگل ها و منابع طبیعی مجاور معادن اختصاص داده و هزینه خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۸ میلیارد ریال از بهره برداران معادن چهارمحال و بختیاری بابت حقوق دولتی مرتبط با برداشت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی در استان دریافت شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ افزون بر ۲۵ درصد افزایش داشته است.

براساس بند ۵ ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، در مواردی که به علت بهره برداری از معادن و فعالیت های صنایع معدنی، خسارت هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آن ها وارد شود، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آن ها، پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه داری کل کشور به جبران خسارت های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب های عمومی، به فعالیت های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر، اختصاص می یابد.

۱۶۴ معدن با ذخایر ۷۹۶ میلیون تن در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای ۹۲۴ نفر به صورت مستقیم و حدود ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال زایی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید