201037

تغییر پارادایم در صنعت فولاد توسط شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه امکان‌پذیر است

دنیای معدن -عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران: تغییر پارادایم در صنعت فولاد می‌تواند توسط شرکت‌های بزرگ فولادی انجام شود. در برخی موارد اگر تکنولوژی و روشهای تولید نیاز به تغییر پارادایم دارد، این اقدام می‌تواند توسط فولادسازان بزرگ انجام شود و آنها با پذیرفتن ریسک این کار، نقشه راه در اختیار دیگر شرکتها قرار دهند.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا خالصی گفت: شرکت‌های بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه می‌توانند تحقیقات پایه ای، بزرگ و ارزشمندی را برای کل صنعت فولاد انجام دهند و با توجه به منابعی که در اختیار دارند سهمی در تهیه نقشه راه‌های درست داشته باشند. در این میان کم شدن هزینه های جانبی و تشریفاتی یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ می‌توانند الگوهای مناسبتری برای توزیع منابع در اختیار شرکت‌های کوچکتر گذاشته و سهمی از مشکلات را بر عهده بگیرند. اقداماتی مانند تحقیق و توسعه در زمینه تهیه الگو و راهکارهای تکنولوژیک که شرکت‌های کوچک توان انجام آن را ندارند، یکی از مواردی است که شرکتهای بزرگی همچون فولاد مبارکه می‌تواند در آن ورود کند. زیرا این دست از فعالیتها ممکن است در گذار تکنولوژیک به ریسک‌های بزرگی نیاز داشته باشد که بعضا این شرکت‌های بزرگ هستند که توان پذیرش این ریسکها را خواهند داشت.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تغییر پارادایم در صنعت فولاد می‌تواند توسط شرکت‌های بزرگ فولادی انجام شود. در برخی موارد اگر تکنولوژی و روشهای تولید نیاز به تغییر پارادایم دارد، این اقدام می‌تواند توسط فولادسازان بزرگ انجام شود و آنها با پذیرفتن ریسک این کار، نقشه راه در اختیار دیگر شرکتها قرار دهند.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه طرح تحول دیجیتال را به منظور توسعه و تعالی اهداف این شرکت در بخش تولید از سال 98 در پیش گرفته است. خالصی در این باره نیز اظهار کرد: تحول دیجیتال در چند سال اخیر با عنوان‌های مختلف مطرح شده و جزو کارهای فانتزی و حاشیه ای نیست. اکنون بسیاری از کارخانه ها سیستم اتوماسیون خود را راه اندازی کرده اند، زیرا بسیاری از کارها همچون تنظیمات دستگاهها و تصمیم گیری در لحظه را نمی‌توان به کارگران و تکنسینها سپرد؛ این دست از فعالیتها توسط سیستم اتومامیک انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران افزود: بسیاری از فرآیندها درهمه کارخانه ها توسط سیستم اتوماتیک انجام می‌شود اما اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ داده این است که سیستم‌های اتوماتیک دائما در حال جمع آوری اطلاعات توسط سنسورها بوده و آنها را پردازش می کنند؛ این حجم از اطلاعات منبعی از دانش است که اگر با ابزارهای درست این دانش استخراج شود (اکنون ابزارهایی همچون یادگیری ماشین، داده کاوی و... برای استخراج داده وجود دارد)، می‌توان اطلاعاتی را استخراج کرد که به بهبود فرآیند تولید کمک کند و منجر به کاهش هزینه‌ها، مخاطرات و کاهش ریسکها شود.

به گفته وی، این اقدامات در دنیا نیز بدون سروصدا در حال اجرا بوده و همه کارخانه ها درگیر آن هستند؛ در ایران نیز کاری که شرکتهای بزرگ می‌توانند بر عهده بگیرند مواردی مانند اتوماسیون و بحث‌های مربوط به راهکارهای تحول دیجیتال است؛ چراکه اگر این راهکارها از شعار به عمل تبدیل شود، به مسیرهای اجرایی منجر خواهد شد که تولیدکنندگان بتوانند در سطوح متفاوت فنی، اجرایی و مدیریتی، از اطلاعات دیجیتال استفاده کنند و در نهایت شاهد کاهش هزینه‌ها، امن‌تر بودن فرآیندها و سودآورتر شدن تولید خواهند بود.

خالصی تاکید کرد: اگر تحول دیجیتال به مرحله اجرایی برسد، شرکت‌های کوچک نیز با تاثیرپذیری از شرکتهای بزرگ به این مسیر ورود پیدا کرده و زمینه لازم برای رشد خود را فراهم خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید