198083

توانایی شرکت‌های ایرانی در استخراج طلا از معدن اندریان آذربایجان شرقی / معادن طلایی که به شرکت‌های خارجی واگذار شده‌اند!

دنیای معدن -معدن اندریان با ذخیره قطعی طلای ۳۰ میلیون تنی، طی سالیان اخیر مورد بی توجهی برخی از مسئولان قرار گرفته، معدنی که البته ابهامات بسیاری نیز درباره آن وجود دارد.

به گزارش دنیای معدن، استان آذربایجان شرقی یکی از ۵ قطب معدنی کشور است. ورزقان هم که بخش مهمی از جنگل‌های ارسباران این استان را در خود جا داده، ۳ معدن طلا دارد که معدن طلای اندریان بزرگترین آنهاست. این معدن با مساحت ۱۲۰ هکتار، بخش‌هایی از روستا‌های اندریان، ایری علیا، میوه رود و استرگان در بخش خاروانا را در برمی گیرد.

متاسفانه معدن اندریان با ذخیره قطعی طلای ۳۰ میلیون تنی و خاک طلا با عیار پنج درصد طی سالیان اخیر مورد بی توجهی برخی از مسئولان قرار گرفته و به دلیل فضای تقریبا اختصاصی که حاکم بر معادن استان است، نقاط مبهم بسیاری در حیطه‌های مختلف اعم از واگذاری، استحصال، محیط زیست و... در خصوص این معدن وجود دارد.

با وجودی که چنین منابعی می‌تواند موجب رونق و اشتغال در استان شود؛ اما چندسالی است که دغدغه مردم این منطقه و فعالان محیط زیست شده و دلیل آن هم روش برداشت طلا به روش سیانور است، که سلامتی کارگران و همچنین محیط زیست این منطقه را مورد تهدید جدی قرار داده است. در ارتباط با بهره برداری غیر اصولی از این معدن طلا، نه تنها به معضلات آلوده کننده محیط و نابودی جنگل‌های قره داغ توجهی نشده، بلکه برخی مسئولین استانی فعالیت این معدن را عاری از هر گونه آلودگی هم اعلام کرده اند!

برداشت طلا به روش سیانور

شنیده ها حاکی از این است که در استحصال معدن طلای اندریان از روش لیچینگ سیانوری؛ که روشی خطرناک و آلاینده است، استفاده می‌شود. در این معدن برای استحصال طلا از «سیانید سدیم» استفاده می‌شود که ماده‌ای بسیار خطرناک و سمی و از مشتقات سیانور است. استفاده از مشتقات سیانور از بزرگترین مشکلات زیست محیطی این معدن است که مورد انتقاد شدید کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفته است.

نشت و تبخیر این ماده خطرناک در پروسه بهره برداری از معدن طلا که در نهایت ممکن است با بارش باران جذب خاک منطقه و آب‌های زیرزمینی شود، مهمترین معضل زیست محیطی است و این اشکال ناشی از فرایند تولید است. عملاً امکان پیشگیری از احتمال تبخیر سیانور در هیپ‌های بزرگ این معدن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید